Die DRC gaat bij batch PCB ook automatisch en je krijgt te horen of je design door de keuring komt.

Heb er zelf ook aan gedacht om zoiets op te zetten, maar in het begin maak je aardig hoge kosten omdat je waarschijnlijk nog niet veel bekendheid hebt en dus meer uitgaven dan inkomsten omdat je gewoon weinig klanten hebt.

Op 15 januari 2010 22:13:49 schreef Kevinoud:
ik heb make pcb maar eens een mailtje gestuurd want ik heb m'n print 17 december besteld en nog niet binnen ...

Ik heb eens 6 a 7 weken moeten wachten tot mijn print werd geleverd. Even geduld dus nog...

oef.. dan hoop ik dat ik mazzel heb .. ik zit hier nog maar 2 weken.
ik heb al 110% voor bereid zoveel mogelijk code voor de pic klaar alleen de print nog die kan ik in principe met een paar uurtjes gesoldeerd hebben dus als die in die dr eind volgende week is dan ben ik al blij.

fijne mensen daar 14 werkdagen neerzetten terwijl het 40 duurt ...

de print komt in een kast en alles tot de aansluitrail is zo goed als klaar volgende week gaan we de kast in de boot bouwen en dan alleen de print nog..

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (18%)]

Op 15 januari 2010 21:22:18 schreef plantrekker:
Hmm raar, ik vind makepcb echt wel goed :) en onlangs zijn hier nog mooie foto's gepasseerd ook:

Klik, Klik, Klik, Klik, Klik, Klik

Maar zoals ik al zei, het kan natuurlijk ergens anders.

[...]
Gewoon opsturen, bij 1/4 paneel zit je al ongeveer aan dezelfde prijs.

Qua werk voor de panelisatie. Misschien moet iemand er mee beginnen die er veel van weet en er goed mee overweg kan? ... Centje bijverdienen Free? €200 voor panelisatie en ik breek ze, emveloppeke in en de post op :D

[edit] Effe links van die foto's gemaakt, te onoverzichtelijk.

Waarom niet gewoon een panel opdelen in vaste slots (10x5 of 5x5) blokken. Geen andere maten toestaaan, en dan mensen in laten tekenen op een of meerdere slots.

Lijkt me met een beetje animo prima te doen; je zit dan ook niet te puzzelen met rare maten.

Op 15 januari 2010 22:46:25 schreef Kevinoud:
fijne mensen daar 14 werkdagen neerzetten terwijl het 40 duurt ...

Maybe is 't 14 dagen productie van de print, 16 dagen shipping, 9 dagen bij de douane, en nog een dagje naar je deur?

Ben wel voor een printservice voor CO-ers... (nouja, wel zodanig dat niet CO verantwoordelijk is bij problemen). Soort SamenKopen, maar dan SamenPrintenLatenMaken...

Dan idd met duidelijk design rules, een goede tut. hoe gerbers te maken, en een regel dat je alleen 'n bepaald viekantje mag gebruiken.

Lijkt me een prima methode om goedkoop aan profesionele printen te komen. 't is wel concurentie voor Niels (technojunk). Misschien moet hij het dan maar gaan doen... Kun je als je een rare vorm nodig hebt altijd nog door hemzelf laten etsen (mits het niet zo'n rare vorm is dat hij er de middelen niet voor heeft...)

En als Eurocircuits zowel beter en goedkoper is (vergeleken met Niels "even Chinees halen" Woelders), dan lijkt me duidelijk dat het eurocircuits wordt. Gelijk ook geen last van shipping meer...

Op 15 januari 2010 16:28:25 schreef plantrekker:

opp[cm]    prijs     shipping    totaal     €/cm²

5x5        €23,84,928,71,15
50x50      €27124,41295,410,12

Het zou mooi zijn moest dit via CO kunnen gebeuren. Wat denken jullie? :D

Mijn laatste print bij Olimex: 16x10 (eurocard) voor 45 euro
= €0,28 €/cm². Da's dubbelzijdig met masker en opdruk.

En als je zelf kleinere printjes wil maken: quote (met typefout): We allow multiply boards to be put on same panel. We will panelize many different PCB files on one panel for your free of charge. We will de-panelize (cut to rectangles) your boards from the panel free of charge.

Zelf nooit gedaan, maar wel 3 keer een eurocard laten maken. Geen aanmerkingen, voor thuisgebruik zeker voldoende.

Laatste: http://members.home.nl/baltusg/JIG.jpg

{offtopic}
mooi printje, ziet er audio achtig uit, D/A converter, more info please?
{/offtopic}
wel intresse, mooie printjes, heb ik ff wachten wel voor over

Calibratie print voor Iwatsu SS7810 oscilloscope. Inderdaad met audio D/A converter (dac is mono, met parallele inputs).

Op 15 januari 2010 23:55:00 schreef guidob:
Mijn laatste print bij Olimex: 16x10 (eurocard) voor 45 euro
= €0,28 €/cm². Da's dubbelzijdig met masker.

+ veel sneller dan MakePCB
+ geen extra fee voor 'meerdere ontwerpen op 1 print'
+ ze knippen/frezen gratis
- creditcard nodig
- extra voor 'non standard' drill sizes
+/- Sommige mensen vinden de emails van Tsvetan wat erg kort en bondig, maar ik vind dat juistb prettig.

Ik gebruik altijd Olimex voor prototypes en kleine aantallen, MakePCB (of somes Eurocircuits) voor grotere aantallen.

Op 15 januari 2010 22:19:09 schreef Videomodulator:
Dit ging ik net zeggen, het werk dat er in kruipt (oa door de mogelijkheid op fouten) is zo groot dat je bijna niet anders kan dan het te automatiseren, enkel op die manier kan je een reële kostprijs bepalen (en zien of je niet duurder uit komt dan andere initiatieven.

Wanneer je inderdaad in staat bent om een softwarepakket in handen te krijgen waarmee je eenvoudig een designrulecheck kan uitvoeren en drag-drop kan panalizen zou het kunnen.
Dan kan je verzamelen totdat een plak vol is en dan de boel insturen.

@wouter:eurocircuits levert wel goede kwaliteit, maar juist bij de levering wil het nog wel eens fout gaan. Toch meerdere malen gehad dat de boel ergens in het buitenland lag(volgens hun verhaal) omdat ze ordernrs doorelkaar hadden gehaald. En enige compensatie is er dan niet, alleen 3 weken extra wachten(en dan heb je nog geluk). Ik mag dan een pechvogel bij hun zijn..

Oeioei. Olimex zijn 'lastigaards'.

Alleen rechthoekige borden. Dus als je een bord wilt hebben met afgeronde hoeken of stomweg een bepaalde shape dan kan dat al niet. Vervelend als het in een kast moet komen ...

Kleinste boor 28 mils en 16 mil restring is ook waanzin. Als je een bord wilt maken met een tqfp op kom je al heel snel in de problemen omdat je via's ellendig groot zijn.

En de prijs is ook fors... vooral hun fotoplot. je verdubbelt in oopervlakte en de plot wordt plots x4 in prijs ??? dat is dus bullshit. die plot kost een vaste prijs onafhankelijk hoeveel je erop ramt. (je hebt altijd een vel aan je broek en die zijn 18 op 24 inch voor normale panels) Trouwens veel pcb boeren tegenwoordig doen geen fotoplot meer. De enige manier om nog business te doen als PCb boer tegenwoordig is om de LDI toer op te gaan.

Gangbaar bij de pcb boeren is tegenwoordig 6/6 met 12 mil drill. dat is de goedkoopste prijsklasse ( 6 mil track , 6 mil gap en 12 mils drill ( einddiameter ). Olimex loopt 10 jaar achter.

Der wordt zoveel afgezwamd in de quick-turn en proto wereld dat het niet meer mooi is. Ik heb er al regelmatig betrapt op 'aandikken' met kosten die er helemaal niet zijn. ( assemblage van borden. Vaste kosten 400 dollar voor de stencils. mmm klopt, ongeveer 50 dollar voor een stencil en 150 voor het spanframe. Maar die spanframes worden wel gerecycleerd en hergebruikt voor het volgende project !! Ze rekenen die frames wel aan. en achter je rug recycleren ze die... Zo niet he jongens.

Als je die wereld niet kent wordt het geld uit je zakken geklopt.

Ik ben in blijde verwachting van mijn seeedstudio borden (ze zijn geshipt). tot nbu toe is dat de goedkoopste (ze zijn wel zelf in de war over hun eigen service maar eenmaal je snapt wat ze bedoelen loopt het vlotjes. mijn tweede project had 'no questions' en was direct in fab ( er zit een onderandere een rond bord bij voor een ringlight. allemaal geen probleem. )

Ik ga de service van Sure electronics ook eens moeten proberen. Die hebben ook zoiets.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (16%)]

De nadelen heb ik niet. Ik loop ook 10 jaar achter met de electronica die ik gebruik.. Recent wat sot23-5 en nog kleiner spul besteld. Erg klein, ga denk ik hulp inroepen... Maar als het ergens goedkoper kan, altijd interessant.

Seedstudio domino pcb service:
Price: $49 + $0.12 per sq.cm, free shipping
Da's dus 49+160*12=68.2 dollar. Het zal idd wel allemaal kleiner en fancy-er kunnen. Misschien wel nog btw/inklaringskosten ??

Die 30 dollar voor bij fusion is wel interessant. Als ik eens een kleiner design heb zal ik hier zeker naar kijken.

Bij olimex moet je idd goed kijken hoe je het aanlevert. Anders gaan ze (betaald) nog wat silkscreen correcties uitvoeren etc. En ze zijn een stuk duurder geworden in 2004 (hongarije in europese unie..).

Op 16 januari 2010 01:47:49 schreef guidob:
Anders gaan ze (betaald) nog wat silkscreen correcties uitvoeren etc.

- ik geloof dat ze daar $5 ofzo voor rekenden, niet echt veel
- volgens mij is die beperking (silk link breedte) nu weg

Op 15 januari 2010 22:13:49 schreef Kevinoud:
ik heb make pcb maar eens een mailtje gestuurd want ik heb m'n print 17 december besteld en nog niet binnen ...

Dat is 1 maand. Ik heb printen besteld op 5 december. Ik heb ze in de eerste week van januari ontvangen. Zo lang je geen speciale zaken besteld zoals een andere kleur, is het meestal 4 à 5 weken.

Op 15 januari 2010 18:34:21 schreef smoerijf:
Al zou ik wel liever een betere fabrikant zien dan Niels. Als men met een hoop samen bestelt, maakt de meerkost van betrouwbaarder bedrijf niet zo veel meer.

Wat is er mis met de betrouwbaarheid? Als ik de printen vergelijk van MakePcb en elektorpcbservice(eurocircuits) zie ik geen verschil. Laat ik 10 dezelfde printen maken van 130mm * 65mm, bij beide bedrijven goedkoopste optie, is er een prijsverschil van zowat 78€ inclusief de verzending. Een print aan 6€18 of dezelfde print aan 13€90. De wat langere verzendingstijd neem ik er dan graag bij.

Bij MakePcb kan ik ook dikker koper kiezen of een dunnere print.

mvg

Theo

Op 19 januari 2010 11:11:36 schreef buckfast_beekeeper:
Wat is er mis met de betrouwbaarheid? Als ik de printen vergelijk van MakePcb en elektorpcbservice(eurocircuits) zie ik geen verschil.

Laat me niet lachen. Ik heb hier borden van MakePCB met krassen op verschillende layers, waar sommigen zelfs bijna kortsluiting veroorzaken. Bij eurocircuits hoogstzelden kwaliteitsproblemen, en zo wel dan sturen ze je binnen de kortste keren nieuwe PCB(s).

De wat langere verzendingstijd neem ik er dan graag bij.

Ik niet, als ik een printje ontwerp wil ik niet 6-7 weken moeten wachten (en misschien met panelizen en wachten op andere ontwerpen nog meer erbij op).

Bij MakePcb kan ik ook dikker koper kiezen of een dunnere print.

Tja, bij iedere printboer kan dat wel, ook bij eurocircuits.

Begrijp me niet verkeerd, voor het geld en in het kader van hobby is MakePCB gewoon best leuk, maar als we dan toch willen gaan panelizen, doe het dan voor die paar cent meer bij (bijvoorbeeld) eurocircuits. Zelf geen ervaring met Olimex, maar voor mijn part kan dat ook. Wel een beetje jammer dat je (bron f_e) geen afwijkende boardmaten kunt hebben, zou meteen m'n eerste bord wat ik binnenkort wil laten maken mee afvallen (rond met sleuven).

Op 16 januari 2010 00:21:27 schreef MAH:
@wouter:eurocircuits levert wel goede kwaliteit, maar juist bij de levering wil het nog wel eens fout gaan. Toch meerdere malen gehad dat de boel ergens in het buitenland lag(volgens hun verhaal) omdat ze ordernrs doorelkaar hadden gehaald. En enige compensatie is er dan niet, alleen 3 weken extra wachten(en dan heb je nog geluk). Ik mag dan een pechvogel bij hun zijn..

Ben jij OF een pechvogel, OF je doet zelf iets fout. Hier op het werk honderden printen die daar vandaan komen, van kleine proto-batches tot grotere aantallen, en eigenlijk nooit problemen. Levertijd tot op de dag nauwkeurig voorspeld.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (21%)]

Ik bestel inderdaad niet professioneel. Ik zoek ook de grenzen van het mogelijke niet direct op. DRU 10mill. Soms 8mill.

Binnen een jaar zowat 50 printjes ontvangen. Geen fouten gevonden. Heb ik geluk? Het zal dan wel.

Ik kan de kostprijs ook niet professioneel doorrekenen. Het maakt dan wel een wereld van verschil. Snelheid is dan ook minder belangrijk.

Welke firma kan er trouwens zeggen dat ze 100% werk afleveren?

mvg

Theo

ik vind de kwaliteit van MakePCB ook echt zeer goed voor thuis gebruik. Voor kleinere projecten ook nog wel. Alleen de levertijd is dramatisch, maarja de prijs is ook zeer gunstig. Ik heb 2 december betaald voor 75 printen, maar tot de dag van vandaag nog niks ontvangen :( ook geen reacties op de vraag wanneer ze het verstuurd hebben.
Lekker goedkoop in China enzo, maar vind het toch een nadeel als je dan grotere aantallen besteld, het pakket zwaarder wordt en daarmee de verzendkosten omhoog reizen + dat het dan opeens wel bij de douane komt en je heel de tax rups erbij moet betalen. Dan wordt het toch weer een stuk duurder.
Ik ga voor mij volgende proto batch pcb eens proberen denk ik, alleen vervelend dat ze daar geen price calculator hebben op hun website. Krijg je ene offertje als je een design opstuurd en is goedgekeurd? Iemand ervaring?

heb het topic net gelezen... erg interessant aanbod!
als het ervan komt... doe ik misschien wel af en toe mee.

" circuitsonline-PCB service :) "
dat zou een aanwinst zijn.
een percentage van die 300 ter beschikking stellen aan de site zodat die nog beter gemaakt kan worden:)

kan je in eagle niet van een .brd file een ontwerp kopieren en zo meerdere in 1 board plakken?
Dan wat frees lijnen er tussen tekenen, gerbers maken en opsturen?
Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen .brd file

[edit]
ik bedoel dus zo:
http://www.stijnmaes.nl/CO/panel_th.png

[Bericht gewijzigd door Stijnos op (23%)]

En iedereen moet zomaar .brd leveren... gerbers zijn de universele standaard.

Ik vind PCBcart wel goed, prijs is goed. Maar geen belachelijke meerkost omdat er SMD opzit. 2de silkscreen is ook gratis. (ook vele opties, kost natuurlijk iets extra). Gratis electrical test. Hun support is zeker goed. Als er problemen zijn, mailen ze je, zeggen wat er niet goed, ze stellen een oplossing voor of je kan het zelf het oplossen en je file opnieuw sturen (allemaal zonder meerkost). Je betaal one-time toolingcost.

Panel (tje) bij hun bestelt:
http://smoerijf.be/upload/SGHX_pcb_7fOBC_T550.jpg
Ik had leadtime 8 workdays gekozen en na 6 dagen kreeg ik melding dat de printjes waren verzonden. Wat wil je nog meer?

Op 19 januari 2010 12:02:49 schreef smoerijf:
Wat wil je nog meer?

Hoe verglijkt hun prijs met de gang-of-three (Olimex, MakePCB, Eurocircuits)?

Standaard 160x100 groen panel

Min. Tracing/Spacing: 0.20 mm
Min. Annular Ring: 0.30 mm
Smallest Holes: 0.40 mm
1,6mm dikte, 35um koper, 2 layers
2 sided white silkscreen

Prijsmatrix (tooling cost is vast)
http://smoerijf.be/upload/pcbcart_ZPCx0.jpg

20 eurocart panelen: 118€ (3,7€/stuk + onetime tooling)

@smoerijf

en je moet wel zeker tax betalen, gezien je met DHL verzend?
wat zijn de verzendkosten?
prijzen zijn zeker interessant.

ik heb op je foto wel het idee dat de pads wat rommelig zijn, of komt dat doordat ze vertint zijn? Als ze mooie strakke TQFP packages krijgen op hun pcb, laat ik mijn volgende proto daar ook maken

[Bericht gewijzigd door Stijnos op (43%)]

Op 19 januari 2010 12:14:42 schreef smoerijf:
Standaard 160x100 groen panel ...

OK, zal ik eens proberen.

Eerste minpuntje: je moet registreren voordat je een prijscalculatie kunt doen! De sukkels...

Heb toevallig afgelopen zondag bij PCBcart besteld, na het lezen erover hier op CO en SK. Normaal gesproken bestel ik mijn PCB's altijd mijn makePCB, maar omdat het daar zolang duurt was ik opzoek naar een ander.

In vergelijking met andere is PCBcart redelijk goedkoop, omdat ze dingen als free testing hebben. Zou je dit bij de concurrenten niet bestellen dan zijn ze wat duurder. Het enigste nadeel is dat ze voor kleine oplages alleen via koerier verzenden a €20 (DHL).