Hallo Allen,

Ik heb deze dac al een tijdje draaien. Er zit nu een condensator in de signaal weg omdat er -5v offset op de balanced outputs zit.

Ik ben vandaag even aan het stoeien geweest.
ik heb R6,8,9,11 even gedesoldeerd omdat ik de headphone amp toch niet gebruik.

Ook heb ik tijdelijk de laatste opamp in het signaal pad even weggehaald maar ik blijf -5v offset houden op het eerste opampje.
Op de ingang zit geen -5v offset maar op de uitgang wel.

De audio klinkt wel goed.

Mijn symmetrische voeding geeft 9,20v en -9,22v af ook onder belasting dus het zit hem niet zomaar in de voeding. Ook met batterij voeding heb ik offset.

Zou het opampje stuk zijn?
Iemand een suggestie wat ik nog kan proberen?

schema:
http://www.megafileupload.com/en/file/180725/dac301v1-pdf.html

Als alles analoog lijkt te kloppen is het misschien een instelling in het digitale gedeelte ?

5 V uit het lood is een eind richting fullscale (5V / 820 ohm = 6 mA, fs = 4 mA volgende de datasheet) , dus er gaat iets vrij grondig mis.

Een lelijk ontwerp overigens. Na de I to U converter zou ik zo snel mogelijk de verschilversterker plaatsen. Sy routing en verbindingen zijn prima (voor serieus audio verplicht), maar je wilt hier in de eerste plaats het maximale uit de DAC zelf halen, als er tig weerstanden, kabels en versterkertrapjes tussen zitten blijft van de uit eindelijk gehaalde CMRR steeds minder over. Zie vast ook de datasheet.

Dus DAC -> 2x I2U, GOED gematched -> diff amp -> sy verbindinkje -> sy line output driver (iets van THATcorp ? ) -> kabel.

Voor de I2U's en dif ampjes minimaal uitgezochte 1% weerstanden, liefst veel beter. In het schema staan gewoon E 12 waarden.. Tevens bevast het schema de bekende pin-1 fout.

hoi Aart,

Het printje is ook vrij lelijk smd gesoldeerd.

Maar als ik het zo lees betekend dat de er dus te veel stroom uit de dac komt?.

ALs ik in de datasheet kijk van de 1794 dan is schema van de dac bijna hetzelfde als het voorbeeld uit (blz18) van de datasheet.

Ik heb ooit geprobeerd om de gebalanceerde uitgang ongebalanceerd te maken. Hierbij heb ik de cold aan massa gelegd.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er daarom nu zo'n offset is.

Zou misschien de DAC chip defect zijn?

Ja, of er is een opamp stuk oid. Wat zijn het overigens voor opamps ?

Wat meet je precies voor DC tussen de gnd en de uitgangen van de vier (L+, L-, R+, R-) stroom naar spanning converters ?

Cold aan massa leggen heeft geen zin, je sluit dan enkel de onderste uitgangsbuffer kort. Je gebruikt bij de gekozen constructie op dat moment ook maar de helft van de DAC.

Ik zie nu dat er single-ended uitgangen zijn parralel aan de koptelefoonuitgang, gebruik die, ze zijn er voor en de specs van die TPA zijn ook daarvoor goed genoeg.
Hij dient dan als voornoemde verschilversterker. Blijkbaar (datasheet TPA) zijn de c'tjes van 2n2 hier filter genoeg.

[edit]
Of gebruik gewoon de uitgangen van die PCM2706 + een filter en de gewenste uitgangstrap..
De DAC zal op papier beter zijn, maar of dit ontwerp dat er uit weet te halen betwijfel ik.

begin eens met dat ding te uploaden op een deftige site. ik krijg al direct 25 popups en rotzooi door mijn strot geramd. Google en Norton komen beide met een warning 'unsafe page'....

run for the hills ... man man man , wie heeft dat bedacht en getekend ? Het zit vol met zware fouten. En dat werkt ? dat is echt een mirakel.

Om u een idee te geven van de ongelofelijke stommiteiten in dat schema. Kijk naar L2 ...en kijk dan naar de symbooltjes links en rechts ervan.

Men gaat ook eerst de analoge spanning maken en daaruit de digitale .... not good.

zo kan ik nog een paar uur doorgaan.

Enfin, Ter zake.

Je kan die opamps niet weghalen. die DAC heeft current mode outputs. De opamps samen met de feedback weerstanden (die 820 ohms) vormen een stroom naar spanning omzetter. Asl je die opamps weghaalt werkt dat niet meer.
de stroom uitgangen van de DAC zijn differentieel. Dus als er 1 vastzit tegen de rail dan komt daar inderdaad nog altijd muziek door maar wel met halve amplitude.
Waarschijnlijk is er ene opamp naar pierenland.

.. en dan is dit al versie drie ;) AudioDIYlab lijkt sinds 2008 echter van de aardbodem verdwenen, in het internet archive zit wat tekst en op hun site staan wel nog deze plaatjes onder deze naam: Klik, klak en -hm- kluk.

OPA 2227 opamps dus. Op papier is daar niets mis mee, heb er zelf geen ervaring mee. maar ze kunnen vast stuk (A)

Als het goed is moet je -zonder signaal- op alle in- en uitgangen van de opamps ongeveer 0V DC meten.

Het spoeltje in de gnd ziet er eng uit, maar het is raden welke "gnds" aan weerskanten zitten. Als er maar geen digitale returns doorheen hoeven zal het ws wel gaan.