Hallo,
ik ben nieuw hier, ben hier terecht gekomen door een zoek opdracht via Google...ik ben er dus sinds kort achtergekomen dat ik vrij weinig weet op het gebied van audio...een speaker aansluiten kan iedereen, maar op het gebied van HiFi/High-End weet ik dus bar weinig, ben ik achter gekomen...

Maar, ik ben dus sinds kort in het bezit gekomen van een setje TANNOY M20 speakers. Er is mij verteld, en heb ik ondertussen gelezen, dat TANNOY 1 van de betere speaker bouwers is, ben dus erg blij met dit setje. MAAR.

Er is mij dus verteld door degene waar de speakers vandaan komen dat 1 van de tweeters het niet meer(zo goed) doet...ik heb aardig wat gelezen maar zie geen echt antwoord op mijn vraag.

Ik heb ook al een mail gestuurd naar HNNY Benelux BV, zou een officiele dealer moeten zijn van oa TANNOY. Maar daar krijg ik dus helemaal geen antwoord op mn mail, erg jammer.

Maar; kan ik de tweeters doormeten met een multimeter, zo ja op welke stand moet ik die meter zetten. Ik wil liever de tweeters nl niet rechtstreeks op de versterker aansluiten.

Weet iemand een plek waar ik de gegevens van de TANNOY tweeters kan vinden. En weet iemand een plek waar ik een waardige vervanging kan vinden.

Alvast bedankt!

Ik denk dat je op de tweedehandsmarkt moet zoeken naar een nieuw tweetertje.
Doormeten kan maar deels. Je zet je meter op de laagste weerstandmeetstand, beide tweeters moeten dan hetzelfde meten.
Naast een beschadigde spreekspoel kan je ook nog mechanisch beschadigde tweeters hebben.
Ook kan er een condensator in het filter doorgeslagen zijn.

@Ledlover; bedankt! Een duidelijke antwoord op mn vraag :)

Heb ze net doorgemeten, en ze blijven beide rond de 1,5 schommelen. Als ik het goed begrijp moeten ze aangesloten(op het filter) doorgemeten worden, eerst had ik ze los gehaald en toen kreeg ik geen meting....

Ik ga nu de filter maar is bekijken. Vraagje; moet ik de condensator eerst los halen voor ik um door kan/mag meten of kan hij op z`n plek blijven zitten?

Als ze beide oneindig meten zijn ze gegarandeerd stuk.
Je kunt ook luisteren, er behoort hoorbaar geluid uit een tweeter te komen..

Op 18 januari 2010 17:20:21 schreef Koffieboon:
Heb ze net doorgemeten, en ze blijven beide rond de 1,5 schommelen. Als ik het goed begrijp moeten ze aangesloten(op het filter) doorgemeten worden, eerst had ik ze los gehaald en toen kreeg ik geen meting....

Dus niet, als de spoel nog goed is wil niet zeggen dat de tweeter nog 100% is.
Het kan ook nog een mechanisch probleem zijn maar... heb je ze wel aangesloten en geluisterd want van horen zeggen

Er is mij dus verteld door degene waar de speakers vandaan komen dat 1 van de tweeters het niet meer(zo goed) doet...

kan je niet van uitgaan.
Ben echt benieuwd wat je oor je verteld.

Ik voel me een beetje dom nu........

VanDee & Aart; jullie hadden eigenlijk het juiste antwoord, volgens mn oren....

Ik heb ze nu dus eerst eens ff aangesloten voor ik verder ging met de schroevendraaier..ff een rustig cdtje aangezet met mooie hoge en lage tonen..ben toen in het midden gaan zitten en de speakers naar me toe gedraaid en het enige wat ik hoorde was een prachtig geluid uit beide speakers.

Vreemd, de speakers komen van een betrouwbaar persoon ook op geluid gebied. Door hem wil ik een buizen-versterker gaan bouwen. Tips voor een betaalbaar en betrouwbaar kitje zijn altijd welkom ;)

Mensen bedankt voor deze wijze les!

Op 18 januari 2010 17:20:21 schreef Koffieboon:
eerst had ik ze los gehaald en toen kreeg ik geen meting....

Op 18 januari 2010 20:14:00 schreef Koffieboon:

het juiste antwoord, volgens mn oren....

..ben toen in het midden gaan zitten en de speakers naar me toe gedraaid en het enige wat ik hoorde was een prachtig geluid uit beide speakers.

Kan zijn dat beide tweeters defect zijn en dat jij dat prachtig vind klinken.
Houd je oor bij de tweeter en je hoort het meteen.