USB lichtorgel ?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik moet toegeven dat ik niet veel van elektronica ken, programmeren daarintegen is voor mij geen probleem. Ik hoop dat jullie me met onderstaand probleem kunnen helpen.

Ik zoek een kleine module die liefst in mijn PC behuizing past. Het is de bedoeling dat deze module via USB vier tot zes 12 V lampjes kan schakelen.

De module moet via Visual Basic onder XP te programmeren zijn. De module moet enkel werken als de PC aan staat.

Ik heb gelezen over de Velleman K8000 maar dit lijkt me veel te duur en te uitgebreid voor de toepassing waarvoor ik het nodig heb.

Kan ik iets doen met de K8055 ?
http://www.velleman.be/common/product.aspx?id=351346
Heb ik dan nog relais nodig om die lampjes te schakelen of kan ik die rechtstreeks aansluiten ?

Zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem ?

Dank bij voorbaat

Wat dacht je van een usb-naar-parallel converter (gewoon uit de computerwinkel) en dan eventueel transistoren, fets of gewoon een 2803 als buffer (je hebt niet gezegd hoeveel stroom die lampjes trekken)?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ik wil niet te veel solderen en ik ken niet veel van electronica. De K8055 kan gemonteerd besteld worden. Kan ik die niet gebruiken voor mijn toepassing ? Kan ik er bijvoorbeeld de K2634 triac module mee combineren ?

een triac module heeft niet veel zin voor 12 volt lampjes.
Dan kan je beter een paar wat zwaardere torren gebruiken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bij de omschrijving van de K8055 staat dat de kaart beschikt over 5 digitale ingangskanalen, 8 digitale uitgangskanalen, 2 analoge ingangen en 2 analoge uitgangen.

Zit daar niks bij waar ik een paar lampjes mee kan aansturen ? Wat is een uitgangskanaal ? Is dat een schakelaar, of kan ik daar een relais mee sturen ?

Een uitgangskanaal betekent dus dat daar de belasting geschakeld wordt, in jouw geval de lampjes dus.
Als er geen mogelijkheden zijn de lampjes direct te sturen vanaf de kaart moet je een extra transistor aan de uitgang schakelen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dus het rechtstreeks aansluiten van, laat ons zeggen, vier 12V neon's zal niet lukken zonder extra module ? De voedingsspanning heb ik, ik moet ze gewoon via software aan en uit kunnen zetten.

[Bericht gewijzigd door Raptor op donderdag 22 januari 2004 19:46:07

Ik denk dat je dan inderdaad een tor moet schakelen, ik weet niet wat die dingen trekken, het zal wel geen paar ampere's trekken maar ik denk dat je ook rekening moet houden met uitschakel(inductie)pulsen te maken krijgt.
Ik heb die dingen nog nooit gebruikt dus het kan zijn dat ik er totaal naast zit.

En hoe doe ik dat ? Of hoe schakel ik er relais mee ? Want dan is't opgelost he...

> Of hoe schakel ik er relais mee ?

met een transistor of FET ertussen. of maak het je makkelijk en neem een ULN2803.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Makkelijk vind ik dat niet. Ik heb geen flauw idee hoe ik die IC op mijn PC moet aansluiten. (Seriele poort ?)

Met een K8000 moet het toch gaan ? Dan gaat het met de K8055 ook zeker ?

Wat houdt dit in :
8 digitale open-collector uitgangsschakelaars (max 50V/100mA)

[Bericht gewijzigd door Raptor op vrijdag 23 januari 2004 00:40:53

> Wat houdt dit in : 8 digitale open-collector uitgangsschakelaars (max 50V/100mA)

wat begrijp je er niet van? de 50V, de 100mA of de open-collecor?

als je antwoord is 'ek snap er helemaal niets van' dan moet je eens beginnen met een elementair boek oever electricitiet, of anders gewoon iemand het laten doen die er wel een beetje verstand van heeft.

[Bericht gewijzigd door Wouter van Ooijen op vrijdag 23 januari 2004 09:42:13

Een digitale open-collector schakelaar 50V/100mA, moet toch ruim voldoende zijn om een 12V lamp rechtstreeks aan en uit te kunnen schakelen ? Indien die niet meer dan 100mA verbruikt dan... Begrijp ik dat goed ?

> Indien die niet meer dan 100mA verbruikt dan...

In dat geval: ja.

OK. Dat is al iets.

Alhoewel ik niet weet hoeveel ze verbruiken (ik heb nog niets gekocht) zal het waarschijnlijk wel iets meer zijn.

Maar dan kan ik LED's gebruiken of zo... Dan kan ik bijvoorbeeld met flitsen melden dat er e-mail is. Of de lichten doven als de PC warm loopt.

Als ik een zwaardere belasting wil schakelen (bijvoorbeeld 12VDC ventilatoren), kan ik dan de K2634 gebruiken ?

Op 23 januari 2004 11:36:35 schreef Raptor:
OK. Dat is al iets.

Alhoewel ik niet weet hoeveel ze verbruiken (ik heb nog niets gekocht) zal het waarschijnlijk wel iets meer zijn.

Maar dan kan ik LED's gebruiken of zo... Dan kan ik bijvoorbeeld met flitsen melden dat er e-mail is. Of de lichten doven als de PC warm loopt.

Als ik een zwaardere belasting wil schakelen (bijvoorbeeld 12VDC ventilatoren), kan ik dan de K2634 gebruiken ?

Meeste pc ventilators gebruiken geen 100mA maar minder hoor :) dus zelfs daar heb je ze waarschijnlijk niet voor nodig.

Probeer anders gewoon een parallele poort interface te maken. Da's denk ik nog het simpelst. Wat FETs gestuurd door een weerstand aan de LPT (bijvoorbeeld buz10) erop en gaan!

Over de schakelverliezen van de FETs e.d. hoef je je niet druk te maken, die zijn bij deze kleine stroom toch niet van belang.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dat kan ik niet. Ik ben programmeur, ik weet praktisch niets van elektronica. Vandaar dat ik voor een kit kies.

Ik wil gewoon weten of de combinatie van Velleman K8055 en K2634 werkt om enkele 12VDC verbruikers aan en uit te schakelen. Aangezien ik niet juist weet wat een neon of cold cathode verbruikt, maar ik lees hier dat het tussen de 120 en 160mA zit.