Lucky Luke, zijn die schema's niet nog eens extern gevoed?
Rudiman, wil je mét of zonder extra batterij je doel behalen?

Op 23 januari 2010 17:38:00 schreef mbbneon:
Lucky Luke, zijn die schema's niet nog eens extern gevoed?

Ja, beetje een klein pijltje, maar toch.

Ik bedoel dan de linker. Doet het prima (heb 'm zelf getest). Ik gebruikte toen 5V uit 'n voedingkje, maar ik denk dat 3 of 4 penlights in serie ook wel wil werken. Weet niet wat 't ding "standby" verbruikt, maar ik verwacht dat dat niet zo veel is. Lijkt dus prima te kunnen op batterijen

@Lucky Luke :
Het zal wel bescheidenheid van je zijn -en dat siert je- maar waarom verwijs je hem niet even door naar je stamptegel-project ?

[EDIT]
Dus, deze link en de bijbehorende video
[/EDIT]

[Bericht gewijzigd door oxurane op (40%)]

Op 24 januari 2010 16:18:02 schreef oxurane:
@Lucky Luke :
Het zal wel bescheidenheid van je zijn -en dat siert je- maar waarom verwijs je hem niet even door naar je stamptegel-project ?

Uhm, dat had ik al min of meer gedaan in een eerdere post. Dat er niet meer uitleg bijstond is puur luiheid van me... :)
't is btw niet mijn project. Al heb ik er wel aardig wat tijd in gestoken.

@TS:
Ik krijg je link niet open, dus kan die schakeling niet bekijken. Maar als je naar dat stamptegeltopic gaat en je bouwt de linkerschakeling van sparkyGSX, dan heb je volgens mij precies wat je zoekt.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]

bedoeling:
Ik ga de schakeling gebruiken in mijn drumketels. Zodra ik op een trommel sla gaat er een (3 watt) power led branden. Als ik hard sla brand de LED fel en als je zacht slaat brand de LED zwak.
De gevoeligheid en de uitdooftijd moeten instelbaar zijn.
Eigenlijk dus een licht orgel met een 3W powerled.

stamptegel:
Het stamptegel project gaat mij boven de pet.
Het schema van Lucky luke lijkt me perfect maar hoe programeer je die tiny13-20PU? (als computer programeur snap ik wel de code een beetje. lijkt verdacht veel op VB6 )

Mijn reeds gevonden schema:
Ik begrijp overigens dat mijn reeds gevonden schema niet aanslag gevoelig is. En daardoor minder bruikbaar.

Het door jouw gevonden schema is inderdaad niet gevoelig voor de amplitude van de aanslag, de schakelingen van Lucky Luke en ondergetekende wel.

Die microcontroller kun je programmeren met een heel simpele programmer, onder schakelingen in de linker balk staat zo'n programmer.

Je zou ook mijn analoge versie kunnen proberen, dat zijn maar een paar onderdeeltjes. De weerstand voor de LED zul je even opnieuw moeten berekenen als je er een powerLED aan gaat hangen.

Het effect is ongeveer gelijk aan dat van Lucky Luke, maar het is natuurlijk niet programmeerbaar. Je kunt wat met de componentenwaarden spelen om de tijd voor het faden te veranderen en zo.

De versie van Lucky Luke is wel programmeerbaar, dus daarvan kun je het gedrag aanpassen, als je dat wilt. Als je nog nooit iets met microcontrollers hebt gedaan, is dit misschien wel een leuke manier om te beginnen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]

De versie van Lucky lijkt me inderdaad wel wat.
Zag op picbasic een hoop uitleg. Maar de gebruikte chip is toch geen PIC? kan ik die wel op die manier programmeren( via PROTON Development Suite) ?

Heb niet veel zin om een programmer te bouwen (wil iets wat zeker werkt :-), welke (USB versie) kan ik kant en klaar kopen? En wat heb ik nog meer nodig?

analoge versie:

Zag bij anologe schema dat er geen waarden bij de componenten staan.
Kun je me die geven? (ik heb een 3 watt powerled) dan kan ik even een testje doen.
Welke componenten moet ik de waarden aanpassen voor het faden en welke voor de gevoeligheid..

Sorry voor mijn vele vragen maar ik ben nog een groentje op electronica gebied.

Voor de componentwaarden zie de link in het berichtje van Lucky Luke hierboven.

Voor de snelheid van het faden kun je de waarde van de condensator en/of de basisweerstand van de linker transistor veranderen; hogere waarden geven een langere tijd. De weerstand die parallel aan het piezo element staat, zal wel een behoorlijke invloed hebben op de gevoeligheid; als je daar een 100k instelpotmeter voor gebruikt, kun je daar wat mee spelen.

Daar heeft Lucky luke wel een punt; je zou wel een grotere transistor kunnen gebruiken (iets in een TO-220 behuizing of zo), maar echt handig is het niet.

Met een 3W powerled, als we voor het gemak even aannemen dat het ding 3V/1A nodig heeft, zou er, in het ergste geval (half gedimd) (12 - 3) / 2 = 4.5V over de transistor staan, bij een stroom van 500mA. Dat is dus een vermogen van 2.25W, wat met een typische Rthj-amb van een TO-220 (62.5 K/W) uitkomt op 140 graden boven de omgeving, dus 160 graden Celsius bij kamertemperatuur. Dat ga je dus al niet halen zonder extra koeling.

Je zou er, met een dubbele comparator en een paar losse onderdelen, ook een PWM circuit achter kunnen zetten, maar dan is de hele elegantie van het circuit wel een beetje om zeep.

Kortom: het kan wel met analoge elektronica, en het kan zelfs nog lineair, maar voor een powerled is die microcontroller versie misschien toch wel wat handiger.

Op 19 februari 2010 21:31:33 schreef Lucky luke:
[...]
(EDIT: net geprobeert, met een buzzertje lukt 't me niet, met een los plaatje nog niet geprobeert,

Ooit gebruikte ik buzzers-zonder-electronica die dan eerste gesloopt moesten worden om het plaatje er uit te halen. werkte rpima, maar je moet het plaatje er natuurijk wel uithalen!