500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

Zoals bekend, onder de reguliere zendamateurs, is sinds kort de 500kHz voor experimenten vrijgegeven. Het gaat om het stukje van 501-504 kHz.

Er is echter wel een speciale vergunning nodig om van deze band gebruik te mogen maken... En je moet in het bezit zijn van een F licentie.
Het goede nieuws is dat de grote verenigingen deze licentie voor hun rekening nemen.
Als nadeel kan aangemerkt worden dat je lid moet zijn van van een van de twee verenigingen, maar daar gaat het mij niet om.

Zelf ga ik aan de slag met een simpele transverter die het middengolfbandje omzet naar de 20m band, als voorbeeld en leidraad gebruik ik het ontwerp van Roger, G3XBM.
Als mode ga ik WSPR gebruiken.

Transverter in aanbouw:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pa2et500k.jpg

Wie gaan er nog meer aan de slag met deze unieke kans? Wat voor apparatuur ga je gebruiken en welke antenne's?

73 de PA2ET

Rogers 500k transverter:
http://sites.google.com/site/g3xbmqrp/Home/500k

Luisteren naar de amateurbanden, ook de nieuwe band:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

WSPR:
http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/wspr.html

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet nog niet precies hoe, maar ik moet en zal iets in de lucht krijgen. Al is het maar in en rond het dorp..
Luisteren kan ik redelijk goed met de Yaesu FRG7700 en een actief antennetje.

Ik zal dus een aanvraag indienen. Maar wat denk je, is het beter dat meteen al te doen, of pas als men echt iets kan uitzenden?

PF1F

e: ↓ Oei, bedankt voor de tip; ik ga morgen meteen aan de slag met de aanvraag.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 23 januari 2010 23:36:11 (12%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Gelijk doen! Per 1 februari kan je niet meer inschrijven.
Veron leden kunnen mailen aan PA0SHY, VRZA leden aan 500khz at vrza.nl

/E
Luisteren met een actieve antenne, goed idee! :-)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 23 januari 2010 23:04:47 (18%)

JoWi

Special Member

Voor ontvangst al een aktieve antenne (PA0RHT) en een loop (60cm, windingen) in elkaar gesleuteld. Ze ontlopen elkaar niet veel qua ontvangst, alleen komt uit de loop meer herrie. Maar ik kan de 7dB versterking nog uit de loop halen. De S/N verhouding van beide lijkt echter gelijk.
Wel verloopt mijn HF set te veel voor WSPR (elk uur even bijstemmen). Ik zal eens kijken of het met een SoftRock met een 4Mhz xtal (SDR radio) beter gaat.
Voor het zenden zit ik een DDS-VFO in elkaar te sleutelen met een PIC waarmee ik dan ook gelijk het QRSS en WSPR signaal wil maken. Daar moet dan een lineaire versterker achter komen om ook PSK te kunnen doen. Maar dat is allemaal nog lang niet af....

Ignorance is bliss
fred101

Golden Member

Ik kan het redelijk goed ontvangen als ik mijn dipool als T-antenne gebruik. Leuk dat er meer leven daar komt. Toen ik daar luisterde was het alleen langzaam (computer) cw

De zender lijkt me het probleem niet, er zal echter ook een antenne aanmoeten. Een vertical van 20 meter met 4 radialen van 20 meter geeft je een antenne met een Z van 0,8-j3229 en dan een swr van 270104 !!!.
Hoeveel vermogen mag en in ERP of PEP.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het uitgestraalde vermogen mag maximaal 5W EIRP zijn!
Ja, de antenne gaat de hele kunst worden!
Maar met een golflengte van 600m gaat iedere *plaatsbare* antenne, een compromis antenne worden!

Een vlieger is al op het forum ter sprake gekomen, een ballon met helium?

;-)

Op 23 januari 2010 22:46:36 schreef Frederick E. Terman:
Ik weet nog niet precies hoe, maar ik moet en zal iets in de lucht krijgen. Al is het maar in en rond het dorp..
Luisteren kan ik redelijk goed met de Yaesu FRG7700 en een actief antennetje.

Ik zal dus een aanvraag indienen. Maar wat denk je, is het beter dat meteen al te doen, of pas als men echt iets kan uitzenden?

PF1F

e: ↓ Oei, bedankt voor de tip; ik ga morgen meteen aan de slag met de aanvraag.

Als je snel iets in de lucht wilt zetten, wil ik wel met je samen werken. Er staat hier nu een SAC100 niets te doen. Met een paar kleine modificaties moet het mogelijk zijn snel iets in de lucht te zetten.

Op kantoor heb ik ook nog een "spoeltje" Voor een antenne.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
fred101

Golden Member

Een SAC 100 is wel handig, kan je een mooie antenne aanpassing op maken,

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Roger, G3XBM, heeft echte DX met 500kHz op zijn naam staan.
Met WSPR gehoord door OK2BVG, afstand 1232km!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oef! Inderdaad Fred. En die sinistere opmerking over een "spoeltje" voor de antenne spreekt boekdelen, moet vast door tien man gedragen worden.
Oh, die is wat van plan!

;-)

@Hugo,
Klopt helemaal:

code:


Timestamp	Call	MHz	SNR	Drift	Grid	Pwr	Reporter	RGrid	km	az
 2010-01-21 20:50 	 G3XBM 	 0.503908 	 -28 	 1 	 JO02dg 	 0.001 	 OK2BVG 	 JN88ks 	 1232 	 102 
 2010-01-21 21:32 	 G3XBM 	 0.503906 	 -26 	 0 	 JO02dg 	 0.001 	 OK2BVG 	 JN88ks 	 1232 	 102 
 2010-01-22 03:48 	 G3XBM 	 0.503896 	 -28 	 0 	 JO02dg 	 0.001 	 OK2BVG 	 JN88ks 	 1232 	 102

En zo heel erg bijzonder is Rogers antenne niet. Zie zijn website.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 24 januari 2010 00:58:25 (57%)

Henry S.

Moderator

Ik ga de komende tijd deze band even in de gaten houden. Jammer dat ik nog steeds geen licentie heb, ik hou wel van dit soort experimentele dingen.

Met een longwire van 20m, pre-selector en een Sangean ATS909 (met USB) moet goede ontvangst wel mogelijk zijn, of niet?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Met 17m draad aan de Yaesu FRG-7 ontving ik hier al eens wat morse uit engeland. Ontvangst zul je zeker hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Kan goed werken, download Spectran, Argo en WSPR en je kan "meeluisteren".
Storing uit de buurt kan een probleem zijn, maar bovenstaande programma's kunnen met een paar Herz bandbreedte wel onderscheid maken tussen signaal en ruis.

Welke modulatiesoorten worden op de 500 kHz-band gebruikt dan? Als het AM of SSB is, kan ik het wel via mijn teruggekoppelde rechtuitontvanger luisteren.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Het bandje is maar 3kHz breed (smal), als je daar SSB gaat plegen, zit gelijk de hele band vol ... Met AM is de situatie nog erger, je treedt dan buiten de band.
Daarbij is de maximaal toegestane bandbreedte 100Hz, hierdoor komen alleen CW en CW-achtigen (QRSS, zeer langzame morse) in aanmerking, maar ook WSPR: FSK met vier shifts van ongeveer 1,5 Hz en PSK31.

Luisteren kan altijd, zeker als je de rechtuit laat genereren, ook jij kan dan met Spectran of Argo de heel zwakke signnalen (proberen) te detecteren.
Of je ook WSPR of PSK kan ontvangen, hangt geheel af van de stabiliteit waarmee je de rechtuit kan laten oscilleren.

Let er op dat je mogelijk storing veroorzaakt met 'n genererende rechtuitontvanger. Zet er een extra buisje voor als het een éénkringsontvanger is, dat houdt de mexicaanse hond binnen :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 24 januari 2010 13:39:21 (64%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik lees net dat de Veron en de VRZA deze machtigingen kunnen verstrekken. Moet je ook lid van deze verenigingen zijn om een licentie aan te kunnen vragen?
Want ik heb net een jaar geleden mijn VERON lidmaatschap laten stoppen.

Ah natuurlijk, een hondenventiel ze kunnen er wel in, maar niet uit!
Met een rechtuit kan je ook last hebben van doorbraak van sterke middengolfzenders. Een goed laagdoorlaat filter kan uitkomst bieden.
B.v. een PI filter met 6n8 caps en 16u spoelen.

@Zwembroek, zie mijn startpost. De verenigingen zijn feitelijk de licentiehouder, zij betalen de kosten.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 24 januari 2010 13:53:49 (18%)

Rd12tf:

Een goed laagdoorlaat filter kan uitkomst bieden.
B.v. een PI filter met 6n8 caps en 16u spoelen.

Een seriekring resonant op de ontvangstfrequentie kan ook uitkomst bieden tegen sterke middengolfsignalen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ja, dat had ik gelezen en snapte ik ook.

Dus ik kan er uit op maken dat wanneer je geen lid bent van beide verenigingen, je dit project op je buik kan schrijven...
Misschien achteraf wel een beetje spijtig...
Hel leek me erg leuk om een op een mooie antenne voor deze toepassing te maken. Maar dat kan alsnog, alleen mag ik hem niet testen..(ahum ;-))

JoWi

Special Member

Op 24 januari 2010 14:10:29 schreef zwembroek:
Misschien achteraf wel een beetje spijtig...
Hel leek me erg leuk om een op een mooie antenne voor deze toepassing te maken. Maar dat kan alsnog, alleen mag ik hem niet testen..(ahum ;-))

Als jij nu dat kwart golf sprietje in je tuin zet wil ik hem wel een keertje komen testen :) :)

Ignorance is bliss

Natuurlijk willen we daarna ook je halvegolf antenne testen ... :-)
@Dawmast,
Ja dat kan natuurlijk ook, als je last hebt van één zender gaat dat prima.
Maar met een LPF ben je meteen van de hele middengolfband af (op dat ene stukje na).

Haha, nou hij zal electrisch een kwartgolf zijn. Dat is zeker waar. Maar ik denk dat hij in werkelijkheid veel korter zal zijn met veel topcapasiteit.

fred101

Golden Member

Ach met een magloop op 80 meter maakt men ook verbindingen en het rendement van zo'n ding zal niet veel beter zijn dan een vertical van een meter of 10 a 20. Daar zit je dan ook nog dat je maar 400W pep mag maken. Op 500KHz mag je tenminste 5W Erp maken. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dus Fred doet mee?! Leuk!
Nog een tip:
Al die ferrietjes, gesloopt uit monitoren, ferriet buisjes van kabels gesloopt, etc. en die niets deden op de hogere HF banden ... Gooi ze niet weg, op 500kHz doen ze het misschien wel als trafo.