Ik zou graag willen weten hoe zaagtand generatoren worden gebouwd voor de horizontale afbuiging bij scoops.
Vermoedelijk wordt dit niet gedaan met een simpele 555:+.
Waarom? Wel mijn scoops zijn zaagtand generator is kapot (hameg 204-2) er staat +7V op een punt waar ik een mooie zaagtand zou horen te zien en het leek me wel nuttig om te weten hoe die worden gemaakt in meetapparatuur.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een zaagtand maak je door een stroombron een condensator te laten opladen. Zodra je "boven" bent, wordt de condensator snel ontladen en begint het verhaal opnieuw.
Enkele onderdelen voor dit gedoe zitten al in de NE555. Maar het is ook makkelijk op te bouwen uit losse onderdelen. Het wordt pas lastig als het over diverse ordegroottes moet blijven werken. (schaalverdeling 1s/div tot 1us/div).
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Een zaagtand wordt meestal gemaakt met een zogenaamde "Miller integrator". Deze wordt meestal discreet gemaakt (of in modernere analoge oscilloscopen in een hybride) met schakelbare condensatoren/weerstanden of hebben ze er zelfs 2 voor de hoge en lage bereiken. Een 555 is behoorlijk traag voor dit doel.
Als je eens wil weten hoe die in elkaar zitten moet je eens kijken naar de service handleidingen van verschillende oscilloscopen.
Een grote voorraad aan handleidingen kan je vinden bij de "Boat Anchor Manual Archive".
http://bama.edebris.com/manuals/
Moet je eens kijken naar de wat oudere tektronix scopes zoals de 547 en de 544. Eveneens de uitleg van de sweep generator.
Hoe een simpele zaagtand generator wordt gebouwd weet ik ongeveer, maar bij meetapparatuur moet het toch zo linear mogelijk dus hoe worden die daar opgebouwd en hoe herken je die dingen het snelst zonder je te moeten inleven in de ontwerper zijn geest:p
Want voor een simpele Miller Intergrator bestaan er al onnoemelijk veel variaties ze zijn er met Buizen, transistors, fets, zelfs eentje met een NAND-poort tegen gekomen op google.
T'is dus niet zoals bij een 78xx van héé daar wordt de voeding gestabilizeerd.
En die 547 heeft wel een enorm uitgebreide handleiding, die ben ik nog even aan het doorspitten.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kijk eens in Wikipedia bij Operationele versterkers. Daar staat een veel gebruikte integrator schakeling, met hoge lineariteit. Het eind van de opgaande flank wordt door een comparator gedetecteerd, die een schakelelement bedient, dat de condensator weer ontlaadt.
Verder kun je ook middels D/A conversie een lineaire staircase generator opzetten. Als je een 10-bit DAC neemt heb je al 1024 stapjes. Dat zie je niet meer op het scherm. Middels successive-approximation kun je met een kleinere DAC terecht. De staircase wordt dan op analoge wijze verbeterd (Treedtjes worden uitgevlakt)
Het eenvoudigst is een condensator, die via een weerstand wordt opgeladen en bij een bepaalde spanningswaarde weer wordt ontladen.
Dat kan met ieder schakelend component. Vroeger werd vaak een kleine thyratron gebruikt om de condensator te ontladen.
Om de zaagtand te lineariseren, kun je de weerstand vervangen door een stroombron (in feite wordt dat in die OpAmp schakeling gedaan).
Tegenwoordig zullen transistoren, enhancement MOSFETs, UJT's thyristors en al wat je nog kunt verzinnen als ontlaadschakelaar toegepast worden.
Verder kun je het zo gek maken als je wilt/nodig vindt, HP gebruikte zelfs tunneldiodes in hun tijdbasis schakelingen (zeer snelle Schmidtriggers).
Het maken van een tijdbasis zaagtand in een Hoofdstuk apart. er komt veel meer bij kijken dan je denkt: Frekwentiebereik, lineariteit, terugslag snelheid (ontladen), synchronisatie/triggering, hold-of. Voor een delayed tijdbasis nog een gesynchroniseerde tweede zaagtand met een hogere snelheid.
Even zo uit de vuist,
T.A.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
De afbuiggeneratoren van scoops worden gebouwd met het oog op een zeer goede lineariteit en stabiele frequentie.
Een goede raad: ga naar de Hameg homepage en je kan er de manuals en van sommige zelfs de service manuals downloaden. Ik heb van mijne 60Mhz Hameg hier ook zelfs de schema's, layout en componentenbezetting liggen.
Dan kan je zelf zien hoe het in elkaar zit, een foto zegt zoveel meer dan woorden... Maar vergis je niet, er hangt een hele poespas van componenten rond, tis niet heel simpel.
- - big bang - -
Dat het niet simpel is vreesde ik al voor...
Manual van mijn scoop heb ik maar bij mij duurt het veel te lang eer ik door heb van ah zo werkt dat:'(.
Der was 1 leerkracht die min of meer bereid was te helpen en anders moet ik hem toch maar opbergen totdat ik er wat meer van weet.
Op 24 januari 2010 12:09:59 schreef watchout3:
Ik zou graag willen weten hoe zaagtand generatoren worden gebouwd voor de horizontale afbuiging bij scoops.
Vermoedelijk wordt dit niet gedaan met een simpele 555:+.Waarom? Wel mijn scoops zijn zaagtand generator is kapot (hameg 204-2) er staat +7V op een punt waar ik een mooie zaagtand zou horen te zien en het leek me wel nuttig om te weten hoe die worden gemaakt in meetapparatuur.
Er is iets verkeerd in uw mening: scopen gebruiken geen vrijloop zaagtang niet meer sinds veel tijd geleden, (oude IO-12E Heathkit buizen scoop bijvoorbeeld) maar wel getriggerd zaagtang.
Geen tijdbasis kan ook veroorzaakt worden door defecte trigger, niet alleen door defecte zaagtang generator.