RGB led mbv mobo-led-aansluiting

Ik zou binnenkort ook aan een "fanbus" beginnen, waar ik dus (logisch) mijn fan's kan aansturen, de verlichting e.d., maar ook de hdd-led's en de netwerkkaart-led's zouden op de fanbus moeten komen.

De verlichting in de case zal gebeuren dmv RGB leds waarvan ik de verschillende kleuren kan regelen dmv 3 schakelaars. Of bepaalde led's aan of uit zullen moeten staan, regel ik dan door de (-) pool te onderbreken.

Nu zou ik dus ook graag mijn hdd- en netwerkkaard-led's vervangen door deze rgb-leds zodat deze van kleur overeen komen met de rest van de verlichting. De verschillende (+) pinnetjes worden dus geregeld met de 3 schakelaars waar ook de kleur van de rest van de led's wordt geregeld. Echter, deze led's zullen knipperen dus moet ik die 'activiteit' weten af te leren en door te voeren naar de rgb-leds. Daarom dacht ik om de (+) van de mobo-aansluiting met een transistor te verbinden en deze transistor dan de (-) pool van de rgb-led te laten schakelen.

Een prentje ter illustratie:
http://users.pandora.be/ibex/rgbled_got.png

Nu is de vraag (zijn de vragen):
1) is mijn idee haalbaar, maw, kan ik de led zo laten schakelen?
2) indien nee, iemand een ander voorstel/idee?
3) indien ja, welke transistor kan ik daar het beste voor gebruiken. Ik weet namelijk niet echt veel van tranistoren e.d.
4) opmerkingen, ideen? zeg maar gerust

owja, let eventjes niet teveel op mijn tekenkunsten, ik weet het, ze zijn niet zo echt schitterend...

Iets zegt me dat het in het verkeerde forum staat.. kan een moderator deze ff verplaatsen aub?

Nou naar mijn inzien zal deze schakeling niet werken, je transistor is verkeerd gepolariseerd, je hebt geen weerstand voor je led staan en last but not least je heb je transistor niet ingesteld.
Gebruik gewoon optocoupler waarmee je een 2e transistor schaakeld die je leds aan stuuren, ofwel voor elke led een tranistor die je met de optocoupler verbind.

God schiep de wereld, wij het internet ...

Hier een nieuw schema dat ik heb gemaakt nav wat ik hier heb gelezen en wat ik nog heb gevonden van schakelingen:
http://users.pandora.be/ibex/rgbled_oc.png

Dus de rgb-led heeft nu de voorschakelweerstanden van ong 1 kOhm. De (+) van de hdd-led gaat al dan niet met een voorschakelweerstand (denk dat dat niet nodig zal zijn aangezien die al voorzien zal zijn op het moederbord zelf) naar de ingang van het diode-gedeelte van de optocoupler en de uitgang dan weer naar de (-) van de hdd-led.
De emiter van de transistor die in de optocoupler zit verbind ik met de 0V, de collector verbind ik dan met de (-) van de rgb-led.

Wanneer de hdd een 1 geeft zal de diode in de optocoupler gaan branden en zal deze schakelen. De stroom loopt dan van de (+) van de rgb-led via de optocoupler naar de 0V, maw, de rgb-led zal gaan branden.

Klopt deze redenering en is mijn schema correct?

(Zou de 4N25 een goede optocoupler zijn?)

edit; over dat eerste schema, ik heb het eens min of meer proberen uitvoeren op een test-schakeling.
De (+) van de hdd-led heb ik aangesloten op de base van een BC547 (had ik nog liggen :p), de emitor heb ik met de 0V verbonden en de collector heb ik aan de (-) pool van de te sturen rgb-led gehangen. Om te testen heb ik dat de blauwe (+) pool van de rgb-led via een 1 kOhm voorschakelweerstand aan de 5V gehangen, de schakeling doet het perfect. Deze werkt op 5V en er loopt een stroom van 5mA tussen de emitor en de 0V (dus ik heb nog een 95mA over)

[Bericht gewijzigd door Ibex op vrijdag 23 januari 2004 11:02:52

waarom aan de - ? dan gaan alle kleuren aan en uit op het hd ledje

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 23 januari 2004 10:41:29 schreef Gerwin:
waarom aan de - ? dan gaan alle kleuren aan en uit op het hd ledje

Idd, dus de hele computercase zou ik een kleur geven die ik met 3 schakelaars kan instellen. De hdd- en netwerkkaartledjes moeten dan ook de kleur hebben van de rest van de case. dus de rgb-led moet knipperen tussen geen licht en de kleur van de rest van de case.
Vergelijkbaar dat veel casemodders die hun case helemaal blauw verlichten met ccfl e.d. hun hdd-leds ook vervangen voor blauwe; enkel dat ik dan kan kiezen welke kleur ik wil :)

Het kan best hoor wat je wilt, zorg gewoon dat de juiste anode(s) met de juiste voorschakelweerstanden aan de plus komen, met een NPN transistor met een basisweerstandje schakel je dan die kleur aan en uit door pulsen van je NIC of HDD.

Ik heb trouwens weer een nieuwe IA, ook met RGB's. Er zitten nu ook Royal blue LEDs bij! :D

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 23 januari 2004 10:50:35 schreef Ibex:

[...]

Idd, dus de hele computercase zou ik een kleur geven die ik met 3 schakelaars kan instellen. De hdd- en netwerkkaartledjes moeten dan ook de kleur hebben van de rest van de case. dus de rgb-led moet knipperen tussen geen licht en de kleur van de rest van de case.
Vergelijkbaar dat veel casemodders die hun case helemaal blauw verlichten met ccfl e.d. hun hdd-leds ook vervangen voor blauwe; enkel dat ik dan kan kiezen welke kleur ik wil :)

ja dat snapte ik wel maar ik dacht dat je bedoelde dat je per kleur aan en uit wou zetten door middel van een schakeling :)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker