Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden hebben wij de stereo-versterker RX-497 van Yamaha gekocht.
Hierop hebben we 2 speakers van 6 Ohm aangesloten.

In de handleiding staat dat als je 4 speakers wilt aansluiten, dat de speakers dan minimaal 8 Ohm per stuk moeten zijn.

Er zit ook een zone-selector op waarmee je zone A en zone B (2 speakers per zone) aan en uit kan zetten.

Nu is mijn vraag:
Als wij toch een 2e set speakers willen aansluiten, wat is daarvan het risico? En als wij de 2e set speakers op zone B zetten en dan zone A uitzetten, is het dan ook/wel goed?

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

MVG, Mark

Op 7 februari 2010 14:56:07 schreef mark van egmond:
Als wij toch een 2e set speakers willen aansluiten, wat is daarvan het risico?

Snellere overbelasting van de versterker bij hogere volumes bij gelijktijdig gebruik.

En als wij de 2e set speakers op zone B zetten en dan zone A uitzetten, is het dan ook/wel goed?

Is geen probleem.

Hartelijk dank voor je reactie.

Als we de versterker maar op normaal volume zetten, kan het dan alsnog kwaad?

Daar is helaas niets over te zeggen, hangt van het apparaat af. ook van de plaatsing (ventilatie, wel of niet bij de kachel)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Kan ik dat zelf berekenen met 1 of andere methode? Of kan jij dat als ik je de gewenste gegevens geef?

Nee, en nee, je werkt buiten de specificaties van de fabrikant. Het kan werken maar er is geen garantie dat het blijft werken. Je kan hoogstens de temperatuur in de gaten houden en het beste hopen.

Bij twee speakersets met een gezamelijke impedantie die de helft is van wat aangesloten mag worden, moet je er op letten dat de versterker niet meer gaat leveren dan hij mag.
Dus: 40w versterker in 8 ohm - voluit. In 4 ohm wordt dat 80w. Dat mag dus niet. Volumeknop dus een stukje verder dicht draaien, 3dB verzwakken lijkt me - dan levert ie weer 40w.
Riskant zijn heftige dynamische pieken. De piekstroom kan je eindtrap om zeep helpen.

Als je 't gewoon op huiskamerniveau aan hebt staan (uitgaande van een redelijk krachtige versterker) is er vaak geen probleem.

Wauw wat een snelle reacties!

En is het met een "kastje" o.i.d. op te vangen? Dus dat er nooit teveel pieken op het apparaat kunnen komen?

Het betreft: RMS Output Power 75W x 2.

Er zijn geen 'kastjes', alleen gezond verstand.

Maar als je hier niet in thuis bent is gezond verstand best lastig ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]

of hang de speakers in serie dan is er 12ohm . als je a en b samen kunt gebruiken moet de impedantie min 8ohm zijn omdat dit samen dan 4 ohm is . en met schakelen van a of b naar beiden is er dan even geen geluid of gaat het netjes over ? als er geen geluid is even zet de amp de speakers in serie en blijft er geluid dan is het parallel .kan de versterker alleen a OF b aan dan is 6 ohm geen probleem .

Ik begrijp niet zoveel van je verhaal, maar het klinkt interessant. Betekent dat dat ik de extra speakers gewoon "doorlus" vanaf de bestaande speakers? En dan gaat dat gegarandeerd goed?

Het is trouwens A en/of B

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Als je de + van de eerste speaker en de - van de tweede aan elkaar verbind.
En de - van de eerste en de + plus van de tweede op de versterker aansluit kom je op 12 Ohm en dat mag wel.
Als je een tweede speaker set aansluit van 8 Ohm dan ga je richting de 3,5 Ohm.
Als de versterker een beetje robuust is dan zou het moeten kunnen.
Maar daar mag dus niet van uit gaan.:-)

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga het een keer proberen, maar moet de gekoppelde speaker dan ook perse 6 ohm zijn? En zouden we ook maar aan 1 van beide huidige speakers een extra speaker kunnen koppelen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Als je het op deze manier in serie schakeld maakt de impedantie van de speaker niet zo heel veel uit.
Die kan je gewoon bij elkaar optellen dus 4 + 6 Ohm wordt 10 Ohm enz.
Van een hogere impedantie krijgt de versterker niets.
Hoe hoger de impedantie hoe lager de stroom door de eindtrap.
Bij parallel schakelen is dit een ander verhaal dan wordt de impedantie steeds lager en loopt er meer stroom door de eindtrap.
En die is in dit geval bedoelt voor min. 4 Ohm.
Ga je daar onder zitten gaat er meer stroom lopen dan waarvoor de versterker ontworpen is en kan hij dus stuk gaan.

Het is me helemaal duidelijk, bedankt!
Alleen nog de vraag of het per se bij beide speakers dan moet. Het gaat namelijk eigenlijk om een extra speaker voor in de keuken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Als je 1 extra speaker aansluit krijg je alleen verschil in volume tussen links en rechts.
Verder zal het geen kwaad kunnen.

Op 7 februari 2010 19:01:33 schreef pa3gws:
Als de versterker een beetje robuust is dan zou het moeten kunnen.
Maar daar mag dus niet van uit gaan.:-)

Tegenwoordig helemaal niet meer, metalen zijn in een klap duurder geworden (en weer wat goedkoper maar daar hoor je ze niet over). En wat zijn nu juiste de essentiele materialen voor vermogen: Juist aluminium en koper.

In serie zetten is een oplossing voor je impedantieprobleem, maar kan wel de basweergave van (één van) de speakersets negatief beïnvloeden. Luister goed naar de speakers voor en na het in serie zetten.

Maar bedoel je hiermee dat dit alleen jammer is voor dat moment dat je ze in serie hebt geschakeld, of geeft het blijvende schade aan de bass-weergave?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

Niet, dat is niet blijvend. Maar stel dat je ze in serie wil zetten, dan kun je ze ook niet meer per set in- en uitschakelen zonder een externe schakelaar. De versterker kan geen serieschakeling aansturen.

Nee dat is waar, dus moet er een schakelaartje tussen de huidige en de extra speakers. En het is de enige mogelijkheid om een extra speakerset aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

ik heb thuis ik regelmatig speakers parallel aan elkaar gezet. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Maar ik heb hem ook nooit op max gezet (het deed eerder al pijn ;-))