Deze Philips serie zit stampvol met losse contacten, overal.
Controleer dit dus eerst goed, schema heb je dan waarschijnlijk helemaal niet nodig.
Ik heb net de fout gevonden, een spoeltje van 4700uH aan de 5Volt stabilisator Ic301 was defect. Na vervanging alles terug ok.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb toevallig ook een probleem met mijn FR931, en ik weet niet zeker of dit normaal is of niet, daarom deze vraag:
Heeft jouw FR931 ook het probleem dat bij harde FM stations het FM stereo symbool gaat knipperen, waardoor het signaal vervormt? (Ik verdenk dat er wat elco's zijn uitgedroogd, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het een 'normaal' verschijnsel is voor deze receiver. En zonder schema is het wat lastig want er zitten nogal wat elco's in...
)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je hem dan op mono zet en het is weg , dan moet de afc op de stereo afgeregeld worden , dit hebben veel tuners uit de 90's .
dit zijn veelal 2 blikken spoeltjes langs elkaar en zouden dan hooguit 3mm verzet moeten worden , en even testen of hij dan nog zenders zoekt en vind en de lage band 87,5 testen en de hoge band 108 of hij daar nog stabiel is .
hier is wel het schema van de fr930 en de fr940 http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/49861/Philips_FR930,%20FR940.ht…
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
Ik heb geen probleem met de stereo ontvangst. De ontvangst van BRT2 bij is sterk, de afstand is ongeveer een 30km. bij andere zenders in de buurt ook geen probleem.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedankt,
Ik heb de servicemanual gedownload met wat moeite, en ik ga eens wat uitproberen. Je hoort op het moment ook duidelijk verschil in geluidssterkte tussen verschillende zenders. (Wat bijvoorbeeld mijn FR951 niet heeft, maar die heeft wel een heel ander binnenwerk)
Ik had in het verleden ook al eens op eerdergenoemde site geprobeerd de servicemanual van de FR951 te downloaden, maar dan krijg je steeds een manual van een of andere skandinavische boxenset...
Hi Arco,
Ik heb hier nog een een sloop FR930E liggen, volgens mij is de tuner print gelijk met de FR931. Deed het nog prima toen voordat ik hem als donor had gebruikt.
Mag je hebben als je hem kunt gebruiken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Marantz is volgens mij philips, en niet andersom
Zorg ervoor dat je de solderingen opnieuw soldeer, dit is echt een drama in de FR bakken. Zorg ervoor de de uPC aanstuur IC's goed zijn gesoldeerd anders gaan ze meestal stuk. Dingen worden bloedheet met tinrot als gevolg.
Alle headers zitten ook slecht in de las, er is namelijk totaal geen onderscheid gemaakt tussen componenten tijdens het soldeerbad. Het is nooit na gesoldeerd bij deze componenten.
Vervang ook het relais, deze gaat zeker problemen geven op een zacht geluids nivo. Dick best heeft een heel mooi relais alternatief.
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (85%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Da's een misverstand. Marantz is helemaal geen Philips, in elk geval niet meer. Technisch ook nooit geweest, financieel wel. Deze versterker is in de Marantz fabrieken gemaakt met gebruikmaking van Marantz-technieken en Marantz partnumbers (makkelijk te onderscheiden van 12NC, zo is 1 foto al ruim voldoende ter herkenning) en vervolgens als Philips is gelabeld. Andersom kwam ook voor, bijvoorbeeld met CD-spelers. Andere samenwerkingsbverbanden betreffen bijvoorbeeld de double-window printen voor bepaalde televisies, die om een mij onbekende reden door Marantz zijn ontworpen en gefabriceerd. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat wordt wel heel erg off-topic.
Arco
Special Member
Volgens mij is het binnenwerk van de FR930E een uitgeklede versie van de FR951. De foto van de tuerprint lijkt op die van de FR951 (alleen heeft die de twee cinch bussen niet). De FR931 heeft wel dezelfde '900' look aan de buitenzijde, maar een heel ander binnenwerk.
Er zit een grote printplaat op de bodem van 20x30cm, waar alles opzit. (Tunerblikje, voorversterkers, voedingen, eindversterkers)
Alleen de dolbyprint is een losse module. Het schema van de FR930 is dus ook niet bruikbaar.
De FR931 schijnt ook geen losse solderingen te hebben, heb er nog niet een kunnen vinden. Dit in tegenstelling tot mijn FR951, waar bijna alles loszat...
De extra cinch bussen zijn alleen voor de processor aansluiting, hebben verder geen printaansluitingen op de print.
Als de connector klopt en de parts dan kun je hem volgens mij gewoon plaatsen in je FR931.
Die FR951 die ik had heeft precies dezelde basis print, alleen worden de grotere gaten benut, ik heb 1 van de uPC ic's gebruikt in de 951. Precies dezelfde print.
De FR931 zat ook vol met soldeer problemen, puur omdat dit dezelfde print is.
Arco
Special Member
De 931 HEEFT geen tunerprint; alles zit zoals gezegd op 1 grote basisprint.
Ik denk dat er wezenlijke verschillen zijn tussen de 930/940/951, en de 931...
Arco
Special Member
Ron,
Bedankt! Dat lijkt er meer op...
De 930(E) en de 931 zijn (op misschien de MCU print na) toch wel totaal verschillend...
testman
dat relais is makkelijk te maken als het alleen vuil is . je zet een nummer op met veel laag erin en dan volume hoog , wel niet oversturen natuurlijk . en dan een aantal keren de speakers schakelen op het front, zo bakken de contacten schoon . die worden vuil van altijd laag volume draaien . het best is een sinus erop zetten van 100hz oid . bij het schakelen loopt er een 5 ampere en lost het vuile relais probleem op .
die fr serie is erg slecht , vooral de fr9x1 serie uit singapore de fr9x0 serie is nog uit belgie en veel beter . ik heb de fr951 ook gehad en die gaf pieptoon op de uitgangen ofkomstig van het display , en was ook weg als het front voorover lag . ik heb er een afscherming tussengezet en andere oplossingen en helemaal weg was het niet te krijgen .
maartenbakker
Golden Member
De FR930E lijkt uit Japan te komen (aan de hand van de foto, maar alleen het serienummer dat met MZ begint en de "made in Japan" tekst geven uitsluitsel). Veel high-end spul kwam op de CD-spelers na juist niet uit Singapore (SV) en Belgie (AH, vermoed ik of misschien PL), maar gezien de kennelijk grote verschillen tussen de modellen wellicht bepaalde 9-serie modellen weer wel. Je kan in dit geval wellicht niet de hele serie 9x0 of 9x1 over 1 kam scheren. Overigens komt ook 1A (Portugal) wel voor bij audioapparatuur uit die jaren, maar dan betreft het modellen die door Grundig gefabriceerd zijn (en om de opmerking dit keer voor te zijn: nee, Grundig heeft op een pakketje aandelen na nooit onderdeel uitgemaakt van Philips).
Arco
Special Member
Het display probleem van de FR951 staat in SB25 ( http://getmanual.ru/audio/sb/phil25.htm ) van philips, samen met een groot aantal andere ongemakken van de 900 serie:
MODEL:
FR951SYMPTOM:
High pitch sound is heard from the Loudspeaker.CURE:
The problem is due to pickup from the FTD display during low or no input signal when the volume is in the high position. The problem can be reduced by removing two ground wires W602 and W411. W602 is mass connection of collector of Q754. W411 is mass connection of Crystal X401
testman
ik ken de oplossing ,die in het schema staat en de oplossing werkt niet . want vanuit fabriek was deze al toegepast .
idd waren de 9x1 cdspelers uit singapore en de 9x0 cdspelers uit belgie. marantz zat vanaf de 80's bij philips en heeft ook de 800 serie mede gemaakt . toen er bij philips rond 95 geen kwaliteit meer was is marantz vertrokken . niet gek ook daar philips in 95 bijna failliet was .
Arco
Special Member
Ik had dat ook in diverse forums gelezen, dat de CD9x0 spelers uit Belgie komen, en de 9x1 uit Singapore...
Daarom maar een CD930 aangeschaft. Wat blijkt: Deze CD930 komt uit Singapore... 

testman
de /20 is een latere serie die wrs gelijk staat aan de productie van de 931 en dus ook in singapore is gemaakt . er is weinig van te zeggen , daar er op tv's staat made in france en binnenin is het china overal te zien .
maartenbakker
Golden Member
Ik zie in een Franse TV niet echt veel China. Wel Belgie en Singapore, want op het laatst ontwierpen de Fransen gelukkig niet zoveel meer (nouja, ze hebben ook wel eens goeie chassis ontwikkeld).
@Arco: je hebt opzich best kans dat jouw speler naar Belgisch ontwerp in Singapore is gebouwd. In principe hoeft hij dan niet slechter te zijn, maar /20 betekent wel dat hij anders zal zijn dan het oorspronkelijke model. Er kan dus bijvoorbeeld een goedkopere loopwerkversie in zitten en/of voor efficientere productie een gecombineerd ontwerp voor meerdere modellen zijn toegepast.
testman
ze zetten er made in france op en de onderdelen komen uit china , dit is wel meer als de productie dan goedkoper / cq sneller is als in het land van de onderdelen .