TV in slaapkamer geeft veel sneeuw. Ik krijg wel gewoon de kabelkanalen, maar dan erg "besneeuwd". Oplossing is coaxkabel opnieuw inpluggen. Maar steeds als hij opnieuw aangaat is het weer mis. Het probleem kwam langzaam opzetten: eerst een enkele keer, toen af en toe, nu altijd. Stekkertje van de kabel is (lijkt) oké. Ik heb het open gemaakt, niks mee mis. Kan dit een probleem van de TV zelf zijn?
Eveline
Wiebo
For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...
Hoi Eveline,
Het lijkt me wel alsof er door constant aan en uitschakelen van jou toestel (als die al enkele jaren oud is) ergens een soldeerverbinding is gebroken. Waarschijnlijk is de AGC-lus (Automatic Gain Control) verstoord. Dit is een analoog signaal wat je gemakkelijk met een simpel multimetertje kan meten, en het vertrekt van 1 van de pootjes van de tuner. (Blikken doosje in de tv waar de coaxiale kabel insteekt) Als je op een van deze pennen meet en je trekt de kabel uit of steeks deze in, dan kan je de spanning op dit pootje zien variëren. Vind je op deze manier het AGC-pennetje niet, dan is er wel degelijk iets mis met ofwel de tuner, ofwel met de chip die meestal vlakbij de tuner is geplaatst.
Hopelijk heeft dit je een beetje geholpen.
Groetjes,
Wiebo
Hoi Wiebo,
Bedankt voor je uitleg. Iets te technisch voor mij, maar dat maakt niet uit. Ik was van plan de TV te vervangen (is 10 jaar oud), tot ik op het idee kwam de tv van beneden boven aan te sluiten. Die deed hetzelfde. Het ging even goed, maar toen ik een spijker in de muur sloeg reageerde het beeld op het gebonk. Het is de muur waar de kabel "uitkomt". Die is nl doorgetrokken vanuit de meterkast vlak daaronder(denk ik). Kan het ook iets met de kabel zelf zijn?
Eveline
Als ik jou was zou ik de coax kabel totaan de meterkast vervangen. Ik zou dan ook echt goede kabel gebruiken, coax H125. Hoe zit de kabel aangesloten in de meterkast? Hoeveel aansluitingen heb je? Wordt het signaal gewoon gesplit naar huiskamer en slaapkamer, of zit er ook nog een versterkertje tussen?
Wat je ook nog kan proberen is de bovenaansluiting alleen aan te sluiten op het binnenkomende signaal in huis, en kijken of het beeld dan goed is. Maar als ik je tekst goed lees, is je kabel gewoon kapot
succes!
Bas
Ik weet niet hoe die kabel precies is gesplit. In meterkast zit klein kastje "abonnee overname punt". Er komt een kabel uit de vloer het kastje in, en aan de andere kant een kabel eruit, weer de vloer in. Ik neem aan dat die naar de woonkamer gaat. Ik kan nergens de plek vinden waar de kabel naar boven is afgesplitst (ik heb in totaal 2 toestellen). Maar boven komt er een coaxkabel uit de muur. Daar kan ik alleen niet meer bij, omdat het achter de kast zit. Heel handig allemaal....Overigens doet de TV het nu wel, sinds ik hem op een ander stopcontact heb aangesloten. Ik weet niet of jullie het nu nog kunnen volgen?
Eveline
hmm die splitterkast, daarna even een antenneversterker gebruiken. je impedantie over de 2 TV's is nl totaal lager
impedatnie TV1 = Z1 en impedantie TV2 = Z2
dan wordt de som dus
(1/Z1) + (1/Z2) = (1/X) X is de totaalimpedantie van de kabel. Als biede TV's een gelijke impedantie hebben, trek je dus dubbel zoveel stroom, nadeel is dat de spanning in elkaar zakt aan de uiteinde, omdat de kabels ook een rdelijk hoge impedantie hebben. Dit verklaart dus ook je probleem, get signaal aan het uiteinde is zwakker
Ja bij de impedantieverhaal haak ik af, ik heb natuurkunde zo snel mogelijk laten vallen op school. Domdomdom natuurlijk maar ja.
Maar ik snap de conclusie dat het signaal ws te zwak is aan einde van de kabel, bij twee TV's. Kun je dan ook verklaren dat vaak (niet altijd) het probleem is opgelost door even coax eruit en weer erin? En dat het dan pas weer mis is als de TV helemaal uitgeschakeld is geweest?
Ben er inmiddels trouwens achter hoe het zit met die aansluiting. In de wk is het gewoon rechtstreeks van de kabel afgetapt in het wandcontactdoosje. Vervolgens bij de naastgelegen telefoondoos de muur in en via zo'n draadbuis in de muur naar boven.
Zou het probleem op te lossen zijn met een fatsoenlijke splitter? Of heb ik hoe dan ook een versterker nodig? En nog iets: de draad in de slaapkamer is idioot lang. Zou het al kunnen helpen om die een paar meter in te korten?
In elk geval alvast bedankt voor het meedenken!
Eveline
hmm, maybe het laden van een C'tje in de tuner. Kan me vaag herinneren dat er een circuit in zit wat als C dient.
Dit kan dus de impedantie wijzigen.
Maar inkorten van een coax kabel is nooit een gek idee. Zou weellicht kunnen schelen. Probeer het eens. Maar een antenne amp doet het vaak ook prima,kosten nix in kit vorm en kant en klaar zijn ze ietsies duurder
Na wat geprobeerd te hebben met verschillende kabels en stekkertjes, moet ik haast wel tot de conclusie komen dat de kabel zelf niet goed is. Die wilde ik dus gaan vervangen. Alleen zit hij in de muur. Vraag: Hoe trek je in godsnaam een kabel door zo'n buis????? Ik heb de oude kabel geprobeerd te gebruiken als trektouw, maar kreeg het niet goed genoeg vast. Halverwege afgebroken dus...
Stukje ijzerdraad krijg ik er hooguit een meter in, terwijl hij zo'n 6 meter moet.
Eveline
Als het in een PVC buis zit, heb je een trekveer nodig. Zonodig inzepen met afwasmiddel o.i.d.
Je moet de kabel naar de meterkast trekken, en dan de hoofdaansluiting in tweeeen splitten. Bij 2 tv's is het meestal nog niet nodig om een versterker te gebruiken
Trekveer gebruikt(met wat sil.olie): gelukt!
Beeld is nu goed, maar ff afwachten hoe het verder gaat.
Heb in elk geval goede hoop.
Bedankt!