Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Vroeger heb ik een VBO electro opleiding gedaan en tegenwoordig repareer ik voor de fun flipperkasten.
Nu zijn er weinig problemen waar ik nog niet ben uitgekomen, maar deze zit mij goed dwars.

Het probleem :
Het geluid is te hard.

Het volume wordt dmv een functie in de software geregeld. Op niveau 1 klinkt het hard, maar kraakt het niet, als ik het volumen hoger zet wordt het geluid niet perse harder, maar gaat wel meer kraken.

Het schema staat op Pagina 2 van http://www.sternpinball.com/downloads/CPU_Sound_Bd.pdf

+12 +5 -5 -12 is allemaal op de print aanwezig.

TDA2030a vervangen, de TDA1543, LM833, U24, U18, U13, U25, U23, U12.
Meeste condensatoren zijn ook preventief vervangen.

Wie kan mij enigsinds vertellen waar ik het moet zoeken?
Ik neem aan in de DAC, maar welk signaal dan?

De DAC zelf kan niets aan het volume doen, die verwerkt gewoon de datastroom.

Dank voor je snelle antwoord.

Hieruit moet ik dus concluderen dat ergens in de datastroom iets mis is?

Nee, het is minstens even waarschijnlijk dat er in de versterker wat mis is. Lukraak IC's vervangen is GEEN repareren. Met een simpele signaaltracer kom je al een heel eind.

Dus lukraak IC's vervangen niet de oplossing is weet ik uiteraard zelf ook wel. Alleen heb ik gewoon nul ervaring met audio electronica.

Het versterker gedeelde heb ik al helemaal vervangen, dus de kansen dat daar iets fout zit worden al wat kleiner. Uiteraard heb ik mede fliperkast techneuten dit probleem voorgelegt, maar met dit merk is er nou eenmaal niet zoveel praktijk ervaring.

Hoe zou een signaaltracer mij kunnen helpen?

Scoop en logic analyser zou nog beter zijn.

De opamp achter de DAC doen het samen als een geheel, de uitgang daarvan kan je idee geven of het signaal daar te groot is, zoja dan mag je het in het digitaal zoeken (LA werk).

Is de luidspreker niet gewoon defect?

Nu heb ik slechts eenmaal wat gekocht bij deze winkel, maar mochten we er hier niet uitkomen, misschien is dit dan een idee:
http://www.flipperwinkel.nl/

Een kennis van me heeft een logic analyser. Mischien moet ik daar maar eens op bezoek.

Luidsprekers waren idd defect. Daarom heb ik die vervangen.
Het bord heb ik ook in een andere flipperkast gestopt, zelfde probleem.

Wat de flipperwinkle betreft. Ik kan daar inderdaad alles bestellen (en doe ik ook vaak), moet ik alleen even weten wat ;)

Begin nou eens bij analoog met een scoop. Afhankelijk van die meetresultaten pak je, zoals Henry al zei, de LA voor het digitale stuk.