Hoe lang de klep blijft hangen, wordt bepaald door zelfinductie van de spoel, de totale weerstand in de kring, en de stroom waaronder de klep afvalt.
Na één tijdconstante, dat is gelijk aan de waarde L/R, is de stroom gezakt tot 37% van de oorspronkelijke waarde. Maar soms plakken ze dan nòg steeds.

ik ben heel erg, ik weet het, maar zou iemand dit voor mij uit willen rekenen? ik ben heeel slecht in wiskunde en formules. werk er hard aan, maar het er best moeite mee.

schakeling werkt op een gestabiliseerde 12v voeding, en hier de link naar de datasheet van de spoelen.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/503588-d…
het gaat om de TDS-06A.

alvast super bedankt!

Ga je de spoelen gebruiken voor de orgelkleppen uit deze topic?

spoel aansturen van 1,3 ohm

Dan kan je volgens mij bijna niet goed uitrekenen hoe groot de afvalvertraging van het relais is. Er komen zoveel onbekende parameters om de hoek kijken. De hele constructie van de klep speelt een (volgens mij veel grotere) rol in hoe snel de klep open en hoe snel de klep dicht gaat. Uitproberen lijkt mij de beste optie. Neem wel de ideëen van mijn voorgangers in gedachte.

@FET: inderdaad, je hebt gelijk, recirculatie over de voeding kan natuurlijk alleen als je beide kanten van de spoel schakelt, met een volledige H-brug, of met een dubbelpolig contact o.i.d., niet met maar 1 schakelend element in serie met de spoel.

ja klopt, alleen heb ik nu hele andere spoelen. je bedoeld, als er wat gewicht hangt aan de spoel, gaat tie ok sneller dicht.

nou ik heb alles tog al besteld, en de spoelen in huis, dus we kunnen lang of kort praten, maar het beste is gewoon uitproberen denk ik.

ik laat het wel weten als ik het uitgeprobeert heb.

bedankt!!

Ja, da's beter; benieuwd wat je kunt vinden aan vertragingstijden.
In de catalogus staat de L (zelfinductie) niet, en bovendien inderdaad er komt nog meer bij kijken. Proberen gaat sneller.. :)

@SparkyGSX: ja, met een brug ofzo kan het vast wel, daar heb ik niet bij stilgestaan.
Met een enkel contact zoals hier zie je ook wel eens een RC serieschakeling over dat contact. Ik herinner me nog dat de gein was dat die C ook weer niet te groot moest zijn in verhouding tot de R, want dan verbrandde je alsnog je contact - bij het weer inschakelen. ;)