SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 19 februari 2010 18:48:26 schreef SparkyGSX:
Je kunt zo ook in sperrichting over de schakelaars monteren, misschien dat dat gemakkelijker is?
Wat is daar het praktisch nut van voor de spoel?
deskjet
if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
Als er aansluitpennetjes op de spoel zitten kun je connectorblokjes met een blusdiode gebruiken. Hirschmann heeft hele mooie met led indicatie.
Kun je gelijk zien of een spoel spanning krijgt.
klein is fijn
Moderator
Wat is uberhaupt het praktisch nut van een blusdiode als je de spoel niet met halfgeleiders schakelt? De spanningspiek die over de spoel komt te staan, die stuur je niet de voedingslijn op, gezien de mechanische schakelaar al open is. En die spoel ligt niet wakker van een piekje.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 19 februari 2010 18:58:12 schreef nijhuisr:
Wat is daar het praktisch nut van voor de spoel?
Hetzelfde nut als wanneer ie over de spoel staat! Als je de post van EJK goed gelezen hebt, dan was het duideijk geweest.
Dus nogmaals, een spoel werkt STROOMVERANDERING tegen. Volgens de wet van Ohm heb je twee parameters om de stroom te beinvloeden: weerstand en spanning. Een spoel kan z'n weerstand niet veranderen, dus doet ie dat met spanning. De spanning gaat sky-high om de stroom maar in stand te houden (wat niet lukt natuulijk). Met die diode ergens in het circuit kan de stroom wel blijven lopen en de spanning hoeft niet omhoog. Uiteraard sterft de stroom wel snel uit, anders zou ie eeuwig blijven lopen, en het relais aangetrokken blijven.
Tot zover de Jip en Janneke uitleg...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
zolang er stroom door de spoel loop heb je ene magnetisch veld in de spoel.
Als je de stroom onderbreekt stort dat magneetveld in elkaar.
een veranderend magneetveld resulteert in een veranderende stroom (
Elektrische stroom wekt een magneetveld op , maar een magneetveld kan ook stroom opwekken. ( denk aan : motor en generator. )
bon. dat magneetveld stort in elkaar en wil dus stroom opwekken. om stroom te hebben moet er ergens een verbinding zijn... maar jij hebt die zopas onderbroken. dus is er maar 1 uitkomst : spanning vliegt omhoog ( de elektronen staan te trappelen om te lopen en stapelen zich allemaal op : spanning ) op ene bepaald moment is er genoeg 'druk' ( spanning ) en slaat er een vonk over. ( de lucht is plotseling in geleiding geschoten dus nu kan er stroom lopen)
die diode zorgt er voor dat de elektronen kunnen lopen als je uitschakelt. ( als je ene spoel uitschakelt willen de elektronen terug van waar ze gekomen zijn. vandaar dat de diode in omgekeerde zin staat . denk aan een elastiek. als je loslaat schiet dat terug)
Op 19 februari 2010 20:26:35 schreef pa3gws:
Ik ga met KIF mee Schakelaar open en einde stroomkring zonde van de diodes en het werk.
Als het een ferme spoel is kan een diode je contacten beschermen. Stroom bij een open contact bestaat namelijk wel: vonken 
Nadeel van een blusdiode is wel dat je relais heel traag afvalt.
--edit--
FE was me voor. Dat krijg je als je niet af en toe op F5 drukt
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Voor dat traag afvallen bestaat dan ook wel weer een truukje GJ:
een weerstand in serie met de diode. Hoe hoger de weerstand, hoe hoger de piek wordt maar wel sneller afschakelt. Ik heb daar al eens een episteltje over geschreven.
Een VDR kan ook, en dan kan je ook de spanning kiezen, hoe hoger de toegelaten spanning(piek), hoe sneller hij afvalt.
- - big bang - -
ik heb al een oplossing gevonden voor de diodes, het past gewoon op de spoel. ik heb deze al besteld, ik kreeg ze vandaag binnen en zag dat er soldeeraansluitingen aan zitten in plaats van draadjes van conrad vermelde in de datasheet. maar dat is dus op gelost. maar schrik, ik zie net dat een spoel dan traag afvalt?....
wat noemen jullie traag? kun je dit berekenen die tijd?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 19 februari 2010 17:14:19 schreef EJK:\
In je tweede schema heeft de diode geen nut, omdat er geen stroom door kan gaan lopen, en heb je nog steeds spanningspieken op de spoel.
Niet waar, hoor... Bij voldoende spanning geleid die schakelaar best. Vonk! En vervolgens heeft die diode weer werk!
(grapje: je wil dus je schakelaar beschermen met die blusdiode juist om de overslag te voorkomen.... )
Ja die tijd kan je uitrekenen.
dI
V = L ----
dt
dt is je tijd
V is de spanning over de diode tijdens de afbouw periode.
dI is de "normale stroom" minus de "minimum stroom". (dus als je relais afvalt bij 10mA, en normaal werkt bij 50mA is dat dus 40mA.
L is de inductie.
Simpel....
De diode in sper naar de voeding is wat altijd gedaan wordt bij een volle H-brug die een DC motor aanstuurt. Dus volgens mij kan dat ook. De V in bovenstaande formule is dan niet 0.6 maar 12.6 bijvoorbeeld.... Ik zou dan wel voor een goede condensator in de buurt van de spoel/diode zorgen...
[Bericht gewijzigd door rew op (41%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat traag afvallen valt wel mee; als dat te lang duurt, kun je alsnog een weerstand in serie zetten met de spoel.
Een diode over de schakelaar is in dat opzicht ook beter; de absolute spanning over de spoel blijft dan iets groter dan de voedingsspanning, waardoor de energie sneller weg is. Die energie gaat dan ook terug de voeding in.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Bij alleen schakelen van een relais dmv een schakelaar kun je ook een snubber over de schakelaar zetten om vonkvorming te onderdrukken.
Een blusdiode is ook een goede oplossing maar het verhaal over het trager afvallen van een relais met blusdiode is alleen maar theoretisch en relatief .
Immers een relais is zo traag als dikke olifantenstr*nt als je het vergelijkt met halfgeleiders, dus wat is hier het punt?
Dat de theoretici gelijk hebben?
Mac.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Wat ook nog kan: een diode in serie met een zenerdiode, die clampt dan op haar zenerspanning. Dan gebeurt er iets speciaals: de piekspanning over de spoel blijft een tijdje op de zenerspanning hangen en daardoor daalt de stroom lineair, aangezien de spanning de afgeleide is van de stroom.
- - big bang - -
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
[natte-vinger-modus]
Je had het over een ventiel. Bij een gemiddeld ouderwets 1/4" ventiel (bv classic tiger van Festo) zal er van schakelen tot de eerste reactie bij een actuator op een meter afstand pak hem beet 20 tot 50ms verstrijken.
Die diode zal er, gok ik, nog eens 10 to 20ms aan toevoegen.
[/natte-vinger-modus]
Bovenstaand is uit ervaringen met machines waar ik ventielen snelheidsonafhankelijk maak door een dode tijd compensatie in te programmeren. De cijfers bevatten een dikke natte vinger component omdat e.e.a. van nogal wat factoren afhangt.
--edit--
teruglezend zie ik dat er niemand iets over een ventiel gezegd heeft.
je hebt gelijk, geen ventiel.
het zijn mechanische luchtkleppen, die ik door middel van een solenoid open en dicht trek. maakt dat uit voor de tijd?
Op 20 februari 2010 00:16:10 schreef SparkyGSX:
Een diode over de schakelaar is in dat opzicht ook beter;
Dat werkt niet, hoor.
De clou is dat de stroom nog even door wil blijven lopen. Met de diode over de spoel kan dat.
Loopt de stroom in de spoel 'naar beneden', dan kan, na afschakelen, diezelfde stroom nog even rondjes lopen door in de diode 'omhoog' te lopen.
Duurt het dan te lang, dan kun je nog een weerstand in serie met de diode (niet de spoel!) zetten. De spanningspiek wordt dan 0,6V plus de normale werkstroom van de spoel maal die weerstand.
Maar een diode over de schakelaar zou verkeerd om staan om de stroom te laten lopen. De stroom in de spoel liep naar beneden, en zou dat dus nu door de diode ook moeten doen.
inderdaad. dat staat mij ook bij van wat ik geleerd heb op school. die diodes is geregeld.. maar ik hoorde nog wat over langere in/uitschakeltijd. hoe zit dat precies?
ik bedoel, GJ_ heeft het over een ventiel, maar het gaat om een solenoid, bestelnr. 503588 - 89 bij conrad, wat voor tijd is het dan ongeveer?
[Bericht gewijzigd door djteese op (30%)]
Hoe lang de klep blijft hangen, wordt bepaald door zelfinductie van de spoel, de totale weerstand in de kring, en de stroom waaronder de klep afvalt.
Na één tijdconstante, dat is gelijk aan de waarde L/R, is de stroom gezakt tot 37% van de oorspronkelijke waarde. Maar soms plakken ze dan nòg steeds.
ik ben heel erg, ik weet het, maar zou iemand dit voor mij uit willen rekenen? ik ben heeel slecht in wiskunde en formules. werk er hard aan, maar het er best moeite mee.
schakeling werkt op een gestabiliseerde 12v voeding, en hier de link naar de datasheet van de spoelen.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/503588-d…
het gaat om de TDS-06A.
alvast super bedankt!
Ga je de spoelen gebruiken voor de orgelkleppen uit deze topic?
spoel aansturen van 1,3 ohm
Dan kan je volgens mij bijna niet goed uitrekenen hoe groot de afvalvertraging van het relais is. Er komen zoveel onbekende parameters om de hoek kijken. De hele constructie van de klep speelt een (volgens mij veel grotere) rol in hoe snel de klep open en hoe snel de klep dicht gaat. Uitproberen lijkt mij de beste optie. Neem wel de ideëen van mijn voorgangers in gedachte.
SparkyGSX
@FET: inderdaad, je hebt gelijk, recirculatie over de voeding kan natuurlijk alleen als je beide kanten van de spoel schakelt, met een volledige H-brug, of met een dubbelpolig contact o.i.d., niet met maar 1 schakelend element in serie met de spoel.
ja klopt, alleen heb ik nu hele andere spoelen. je bedoeld, als er wat gewicht hangt aan de spoel, gaat tie ok sneller dicht.
nou ik heb alles tog al besteld, en de spoelen in huis, dus we kunnen lang of kort praten, maar het beste is gewoon uitproberen denk ik.
ik laat het wel weten als ik het uitgeprobeert heb.
bedankt!!
Ja, da's beter; benieuwd wat je kunt vinden aan vertragingstijden.
In de catalogus staat de L (zelfinductie) niet, en bovendien inderdaad er komt nog meer bij kijken. Proberen gaat sneller.. 
@SparkyGSX: ja, met een brug ofzo kan het vast wel, daar heb ik niet bij stilgestaan.
Met een enkel contact zoals hier zie je ook wel eens een RC serieschakeling over dat contact. Ik herinner me nog dat de gein was dat die C ook weer niet te groot moest zijn in verhouding tot de R, want dan verbrandde je alsnog je contact - bij het weer inschakelen.