Hallo,

Bij het uittrekken van de stekkers van mijn draaitafels en de adapter van mijn mengpaneel krijg ik soms een elektrisch schokje als ik de pinnen van de stekker aanraak. Weet soms iemand hoe dit komt? (de draaitafels zijn met aarding, de adapter niet)

Ik dacht aan statische elektriciteit door het draaien maar ik ben het niet zeker

mvg

Nee dit komt door potentiaalverschil .

Het zal een filter C-tje zijn waar nog wat lading in zit, niets spannends.

Op 28 februari 2010 20:35:48 schreef daandc:
Nee dit komt door potentiaalverschil .

Duh.. schokjes komen altijd door potentiaalverschil.

'Pff, wat is het warm hier, staat de kachel nog aan?'   'Nee, dat komt door de temperatuur.' :)

Het potentiaalverschil tussen de pennen zal inderdaad waarschijnlijk een netfiltercondensatorladingoverschotje zijn.

Niets spannend? weet je wel hoe hard je daar van verschiet? :9

Zou je dit kunnen meten met een volt meter?

Op 28 februari 2010 20:55:34 schreef elekdax:
weet je wel hoe hard je daar van verschiet? :9

Daar hebben we allemaal wel ervaring mee ja. ;)

Meten? Tja, het kan, maar het levert niet echt geweldige data op. Naast dat de originele lading kan verschillen, daalt ie ook nog eens over tijd. Grofweg zal je van alles meten tussen 0 en 300V.

Je hebt gelijk, je zou door de schrik bijvoorbeeld je arm schielijk terug kunnen trekken en daardoor je elleboog in iets onbeweeglijks (een zenderkast bv.) kunnen planten.

Ja, dit is wel te meten. Trek de steker uit, en meet met de voltmeter op de pennen.
De ene keer zul je meer meten dan de andere, al naar gelang het precieze moment van uittrekken.
En je moet ook vlot aflezen, want de spanning zakt snel weg.

Op 28 februari 2010 20:54:44 schreef Frederick E. Terman:
[...]Duh.. schokjes komen altijd door potentiaalverschil.

'Pff, wat is het warm hier, staat de kachel nog aan?'   'Nee, dat komt door de temperatuur.' :)

Het potentiaalverschil tussen de pennen zal inderdaad waarschijnlijk een netfiltercondensatorladingoverschotje zijn.

Ik bedoelde eigenlijk het verschil tussen de speler en de adaptor.

Daar deze niet geaard is .

Het effect wat je heb als de cai uit de tv trekt en allebei de connectoren aanraakt .

Krijg je ook een lekkere prikkel van .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Op 28 februari 2010 21:14:31 schreef daandc:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk het verschil tussen de speler en de adaptor.

Daar deze niet geaard is .

Beide niet, geen idee waar je heen wilt.

En je Enter blijft hangen, tijd voor een nieuw toetsenbord?

Maar; als je het onprettig vind kun je een bleeder weerstand toevoegen over de netaansluiting.
Neem bijvoorbeeld twee weerstanden van 470 k in serie, twee omdat de spanning wat hoog is voor standaard 1/4 W weerstanden. Dan zou de lading in een kleine X-C zo weg moeten zijn.

Als ik nu gewoon mijn apparatuur zou laten aanstaan en dan de stekker uittrekken? zou dit helpen?

Heb je het als he ze in een bepaalde volgorde uittrekt?

Ik gok als je eerst de draaitafel uittrekt en dan een pennetje aanraakt, welk?

Want al die onderdelen zijn verbonden met audiostekkers en kunnen dus zo een elektrisch stroompad maken.

Henry ik had het verkeerd gelezen ik dacht in 1e instantie dat de ts er het over zijn audio connectoren had .

En dat hij hier een schok van kreeg .

Daarom vergeleek ik dat met de schok die je van de cai (antenne )kunt krijgen .

Maar na nog een keer lezen zie ik dat hij de optater krijgt van de uitgenomen stekker.( ontlading)

En dit kan je inderdaad met een weerstandje oplossen .

En met het toetsen bord daar is niets mis mee of vrouwelijke wederhelft moet hem gesloopt hebben daar het haar laptop is .

[Bericht gewijzigd door daandc op (14%)]

euh de laatste keer trok ik eerst de adapter uit en had ik het enkel aan de draaitafels, de keer ervoor trok ik eerst een draaitafel uit => had ik ervan daarna de adapter => idem, dan die andere draaitafel=> pennen tegen de radiator gehouden geen last :-)

Ik dacht dat er in adaptors geen filtertje zat? (toch niet in diegene dat ik heb gesloopt gehad:+)
Of is het een lichtgewicht (lees schakelende voeding)

Normaal in een schakelende voeding zal een Power Factor Correctie filter opgenomen zijn (bij vermogens boven de 75W meen ik dat dit verplicht is).

Mzzls

Die wet wil ik wel eens zien :-)

Alleen smps'jes vertonen dit gedrag.
Als de secundaire kant aan aarde zit zijn er zowel X- als Y ctjes, is het dubbelgeisoleerd dan zit er vaak een klein C'tje over de trafo (dus van de primaire naar de secundaire kant) om te voorkomen dat het ding een zender wordt.

Met actieve of passieve PFC heeft het bij mijn weten niets van doen.

Op 28 februari 2010 22:10:08 schreef daandc:
Daarom vergeleek ik dat met de schok die je van de cai (antenne )kunt krijgen .

Ja daar kan je ook een lekkere tik van krijgen, op te lossen door een einddoos met scheiding te gebruiken. dan hangt de afscherming niet meer aan de aarding van de verdelers in de straat.

Op 28 februari 2010 22:11:34 schreef elekdax:
euh de laatste keer trok ik eerst de adapter uit en had ik het enkel aan de draaitafels, de keer ervoor trok ik eerst een draaitafel uit => had ik ervan daarna de adapter => idem, dan die andere draaitafel=> pennen tegen de radiator gehouden geen last :-)

Tja, nu help je zelf ook mee aan de verwarring. Je maakt niet echt duidelijk wat nu precies wel of niet aanraakt.

Is het eigenlijk normaal dat ene toestel zo een gedrag vertoond? Ik bedoel: nieuwe draaitafels, met aarding en geaarde stopcontacten, voldoet aan weet ik veel welke eisen om verkocht te worden en als je dan de stekker uittrekt en d e2 pennen tegen iets van metaal houd zie je een vonk van 1.5cm :s

Ik ben zelf een (jonge) elektricien en heb al redelijk wat gedaan en gezien op ongeloofelijk slechte locaties(bouwwerven oa) toestellen die door arbeiders aan elkaar hangen met tape,... maar een stekker waar je zo een "lap" van krijgt nog nooit.

vrolijk pasen :)

1,5cm... da's gewoon oplading door statische elektriciteit. Ik heb mijn twijfels over de aarding van je apparaten...
Mijn bureaustoel laadt zich ook zo fijn op. Kun je ook flinke vonken van trekken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (26%)]

Op 4 april 2010 15:38:08 schreef elekdax:
... en als je dan de stekker uittrekt en d e2 pennen tegen iets van metaal houd zie je een vonk van 1.5cm

Met de lading op de ontstoorcondensator krijg je dat niet voor elkaar, dat is schromelijk overdreven. De doorslagspanning, benodigd voor 15mm luchtweg, is heel wat hoger dan de maximaal 325V die je ooit tussen de stekerpennen zult hebben.
Gelukkig maar, anders zouden schakelaars en zekeringhouders ook nooit werken.

Wat wel kan, is dat er als gevolg van de vonk wat miniscule "sterretjes" wegschieten. Dat hangt ook af van het materiaal van de stekkerpennen en het spul waarop je de sluiting maakt. Tegen een stukje roestig ijzer kun je heel mooie sterretjes maken.

Statische elektriciteit veroorzaakt geen spanning tussen de stekkerpennen.

Op 28 februari 2010 20:43:33 schreef Sine:
Het zal een filter C-tje zijn waar nog wat lading in zit, niets spannends.

Ja,dit heb ik dus zelf ook al een paar keer gehad,meestal foliecondensator van 1uF over 220V schakelaar.(in mijn geval versterker)
Eerste paar keer dat ik het printje,van de schakelaars af trok,kreeg ik een schok.Verder idd niets spannends,slechts een schokkende ervaring ;)
En zit los van je randaarde,dus niet van toepassing om te ontladen.

Wow, maar dat is ook een vrij grote waarde. Als dat ding de contacten van de schakelaar overbrugt, loopt er dus zelfs in de 'uit' stand (maar de stekker nog in het stopcontact) nog 70mA door. :+
Zoiets willen we tegenwoordig toch liever niet meer, ook vanwege de ruim 50mJ jumpy-jumpy in de condensator...

Inderdaad,stonden over de schakelaars,en er liep soms wel meer dan 70mA (vermoed ik),bij sommige heb ik gemerkt dat zelfs de lampjes in de schakelaars flauw bleven branden.
Ik vervang ze,sinds ik dat gezien door keramiekjes met een veel lagere waarde,100nF is al prima.De folie's gingen meestal toch na een tijd kapot,desondanks dat het 630V AC waren,wat zich manifisteerd door harde knal uit de speakers bij het uitschakelen.