Heb dus een Akai AM2600 welke na inschakelen een flinke brom/ruis vertoond over de speakers, tevens is er van binnen aan de linkerzijde rond de aan/uit switch tot aan de eindtrappen en koelribben een soort geknetter te horen alsof er iets kortsluit of half contact maakt.

Na een tijdje (minuutje?) is dit voorbij en speelt de versterker gewoon super.

't gekraak wordt minder met het switchen van de audiomute switch tussen -15dB en -30dB, logisch, want dit kapt het signaal af.

Zoals al werd gemeld kan het probleem in de aan/uit switch zitten welke brak contact maakt, zal morgen eens kijken of ik een andere switch hiervoor heb liggen.

Misschien mensen met meer tips/info/hulp?

Alvast bedankt!

(Owja, hele dikke vette grote 'sorry' voor het kicken van het andere topic, denk vervuil het forum niet met onnodig extra topics aanmaken over ongeveer dezelfde strekking, sluit m dan meteen..)

Ik heb zelf een AM-2800 met de zelfde symptomen. Hier was de aan/uit switch het probleem, dus voor 99% kans dat hij na het vervangen van de switch weer perfect werkt.

Alsof je het over de duivel hebt.. Na een keer flink blazen in de switch kraakt ie niet meer. :) Voor het geval het weer terugkomt ligt er in ieder geval een nieuwe switch klaar.

Toch leuk zo'n superversterker voor niks. :)

(Ps. De servicemanual zegt voor het lampje achter de VU meter een lampje van 8volt/300mA. Is dit eventueel te vervangen door bijv. een fietslampje? Staat me bij dat bij de AT-2600 het hierdoor wel vervangen kan worden.)

Een fietslampje (6V) zal maar kort meegaan en is bovendien 450mA (voorlicht, te groot en te zwaar) of 50mA (achterlicht, geeft te weinig licht).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (54%)]

De aan/uit switch nog niet vervangen, helaas geen tijd voor gehad. Probleem bestaat echter nog steeds, en wat erger als voorheen. Als ik 'm nu inschakel hoor je de bekende buzz/kggrr uit de switch komen, tevens hoor je een soort inschakeling (klinkt als een dunngggg.. ;)) rond de condensators aan de linkerzijde. Tevens dimt het power ledje op het 'losse contact' van de aan/uit switch. Pas na deze hele cyclus schakelt de relais pas in, ligt er aan, ene keer duurt het langer als de andere keer.

Tevens klinkt er een goede harde plop als bijv. de tuner wordt in/uitgeschakeld, in hoeverre is dit schadelijk voor de versterker?

Denk dat het dus wel iets meer is dan alleen de power switch. Binnenkort maar eens kijken of de elco's en de switch vervangen nog de moeite waard is van de versterker.

Op 7 maart 2010 02:28:35 schreef Vince2000:
(Owja, hele dikke vette grote 'sorry' voor het kicken van het andere topic, denk vervuil het forum niet met onnodig extra topics aanmaken over ongeveer dezelfde strekking, sluit m dan meteen..)

Dat topic bleef open voor mensen met nuttige informatie, niet voor iemand met 'ook een brom' door een hele andere oorzaak.

Schakelaar vervangen, zolang niet met de versterker spelen, dat kan meer schade opleveren.

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem lijkt het.

Na het inschakelen hoor je de voeding brommen (hij lijkt dan te resoneren) en hoor je een vervelende brom/ruis over de luidsprekers.

Ik heb de schakelaar in de aan stand gezet en met de stekker de versterker aan/uit gezet.

Ik kan mij niet voorstellen dat het in mijn situatie ook de schakelaar is of is de "brommende" voeding hier toch het gevolg van?

Na een paar seconden tot 1 minuut verdwijnt het brommen van de voeding en verdwijnt de brom/ruis uit de luidsprekers.

Iemand nog suggesties?

Bij voorbaat dank,

Robert

De oplossing is of de aan-uitschakelaar vervangen (maak hem open en je ziet hem vonken. Of deze vervangen door een kroonsteentje. aan uit met de stekker.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de schakelaar goed met contact spray behandeld en hij doet het weer als vanouds.

Gr,

Robert

Ik had hetzelfde probleem met de Akai.
Gewoon draadbrugje i.p.v. de switch.