Bij een 4 bands trapdipool heb je dan eigenlijk 4 ARP's en als die antenne groter dan 15 meter is dan moet je dus eigenlijk theoretisch meerdere antennes opgeven als er traps verder dan 15 meter uit elkaar liggen Of heb je een ARP en 4 fase centrums ? Ik krijg Brewster-flashbacks met fresnel-rillingen geloof ik.
Ha ha, nee hoor, bij symmetrische dipool-achtigen (met net zoveel traps als je wilt) ligt het fasecentrum gewoon in het midden. En dat is ook het punt dat je opgeeft.
Ik plaag maar wat, natuurlijk; maar bij een logper bijvoorbeeld, is de plaats van het fasecentrum afhankelijk van de frequentie. Dus als je een logper van ruim meer dan 30m lang hebt, zou de fout in de opgave groter dan 15m kunnen worden.
Die paar amateurs voor wie dat geldt nemen ze wel voor lief, denk ik.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik wacht wel ff. Als ze het echt zo graag willen weten moeten ze er nog maar een extra briefje achteraan sturen. Of anders kies ik een mooi stukje Afrika uit. Kijken of ze het door hebben 
Ik ben vooral bang voor gezeur van eventuele buren enzo. (goed bij mij hier zal dat nooit een probleem zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt)
Daarnaast is het toch zo onvolledig als de pest. Wat willen ze doen met alle mobiele zenders? In auto's/boten enzo?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
He, ik heb twee mobiele stations, dat wordt lastig dan..goed punt Z
Ik denk inderdaad niet dat de buren van Z snel met overheids instanties zullen bellen en als ze dat wel doen durven die toch niet te komen.
Fet, ik snap wel dat je wat plaagde. Een logper kende ik niet. Ik dacht dat dit een yagi was maar mijn HB9CV blijkt een logper te zijn en geen yagi. Maar ik ik zie nog niet waarom het bij een trapdipool niet is en bij een logper wel.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]
Een HB9CV is geen logper. Een logper (logaritmisch-periodische antenne) is een breedbandige antenne, gewoon doordat er zoveel elementen in zitten, van kort naar lang. Op hoge frequenties doen vooral de korte elementen het werk, op lage de lange. Daarom verschuift het fasecentrum.
Een HB9CV is juist erg smalbandig. Hij valt onder de subtractieve arrays, ofwel de 8JK-achtigen. Het lijkt wel biologie, verdikkie..
De bedoeling van het antenneregister is dat je kunt zien waarvandaan uitgezonden wordt of kan worden.
Als je denkt daar last van te hebben, bijvoorbeeld omdat je een hoogspanningslab gaat inrichten waar je isolatoren test met nanoamperemeters die je niet voldoend instralingsvast kunt krijgen, dan kun je er rekening mee houden.
Je kunt in het register dus niet zien waar de antenne bij hoort; waar de voeding vandaan komt zogezegd.
Bij Fred kun je dat wel raden, maar in de meeste gevallen niet.
Voor het doel van het register is dat ook onbelangrijk.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Als ik de brief lees, naar de site ga en op melden klik, zie ik niets waar ik wat kan invullen.... Waar moet ik zijn?
PS. de ( GSM) antenne op het bejaardenhuis hier tegenover staat NIET in het antenneregister. De schotel van mijn buurman ook niet, maar daar zal hij wel niet mee zenden. Denk ik.
[...]zie ik niets waar ik wat kan invullen.... Waar moet ik zijn?
Toch beter op die website lezen....
e-loket-->melden dan in tweede keuzevak Radiozendamateurs. Op webpagina Rode knop open gebruikersregister -> inloggen (digid) -> mijn gegevens -> klik registartienummer -> onderaan pagina wijzigen --> antenne opstelling -> JA -> vul coord in.
't is niet moeilijk, als je het eenmaal weet 
Vanaf 1 april wordt het register openbaar en kun je het hier raadplegen.
Ontvangstantenne's moet er ook in klik
Ze hebben er nog over gedacht om op alle computers in Nederland de startpagina van de webbrowser te vervangen door dat invulscherm, maar daar waren anderen weer op tegen. 't Is ook noooit goed (of het deugt niet). 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rbeckers
Overleden
Op 10 maart 2010 14:21:43 schreef fred101:
Volgende stap: alle schakelende voedingen en plasma TV's erin. Oja en wifi antennes
Dan heeft de database geen nut meer omdat die dingen overal zijn.
Ik snap trouwens niet waarom ontvangstantennes geregistreerd moeten worden.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Het idee is dat je kunt nazoeken wat voor antenne dat is wat daar in je buurt staat. Of het nu zend of ontvang is, het gaat er om dat je weet wat voor antenne dat is.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Als je je dan wil aanmelden heb je dus nog digid nodig ook. Is me nog niet gelukt om een digid account aan te vragen.
Ik vindt dat het ook nog gewoon per post moet kunnen. (of is dit nu weer een hele foute PA0 instelling).
Op 10 maart 2010 15:51:50 schreef (Z)weetvoetje:
Als je je dan wil aanmelden heb je dus nog digid nodig ook.
Op 10 maart 2010 14:54:34 schreef rbeckers:
Ik snap trouwens niet waarom ontvangstantennes geregistreerd moeten worden.
Jullie zijn nu echt lekker bezig.. zelf dingen erbij bedenken om er dan vervolgens kwaad om te worden.
Nee, je hebt geen digid nodig. Je kunt gewoon aanmelden met de gegevens die je bij de machtiging hebt gekregen. De digid mogelijkheid is een extraatje, omdat dat makkelijker is voor de meeste mensen (wat lukt er trouwens niet? Mijn vrouw had het in een minuutje voor elkaar).
En natuurlijk kan het per post. Theoretisch bestaan er zendinstallaties waarvan de gebruiker, dan wel vergunninghouder, geen internet gebruikt. Je kunt ook eerst even bellen; het nummer staat in de brief.
Het uitgangspunt is dat de antenne gebruikt wordt om te zenden.
Heb je geen antenneinstallatie waarvoor dat geldt, dan geef je op dat je geen antenneinstallatie hebt.
Ach, en anders lieg je er toch gewoon om? Kan 't mij ook schelen. 
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Op 9 maart 2010 22:16:47 schreef Schimanski:
Volgens de brief geldt het voor alle antenne's die een vermogen groter dan 10 dBW uitstralen. Maar voor amateurs is er geen grens gesteld omdat hun vermogen regelmatig wijzigt.
Alleen de overheid (no offense hardwerkende ambtenaren) kan zo'n zinsnede bedenken. In iedergeval, als je alleen luistert hoef je niets te registreren. Quote uit de brief: "Het uitgangspunt van de registratie is dat u de antenne wilt gebruiken om te zenden"
......
Oké, Bedankt. Dan Zal ik vast ook wel zoon mooie brief krijgen
Of Krijg je die alleen als je ook en Uitzendlicentie hebt. Die heb ik namelijk niet, maar zo vaak zend ik ook niet. Meer luisteren.
Je moet alleen antennelocatie doorgeven als je een vergunning hebt voor het gebruik van frequentieruimte. Sta je niet geregistreerd als gebruiker van frequentieruimte dan krijg je dus ook geen brief.
FET zei het al, de piraten hoeven niets op te geven al gebruiken ze 10kW.
Alleen t.b.v.frequentieruimte geregistreerde zendamateurs hoeven hun ontvangantenne's op te geven klik..
Op 9 maart 2010 21:45:57 schreef Frederick E. Terman:
En piraten zijn uiteraard vrijgesteld.
deze niet...
Ik zou het niet doen. Piraten zijn toch meer een soort überklasse, die weten zelf veel beter wat wel en niet kan, en hebben daar ook veel beter zicht op dan welke instantie dan ook. 
Daar kan alleen maar teleurstelling uit voortvloeien.
Niet te hoogmoedig zendamateurtjes 
Ik bedoelde meer dat ik de brief ook ontvangen heb.
Alleen zijn op moment de enige antennes die af en toe actief zijn, niet geschikt om aan te geven 
Tenzij ik mijn porto ook moet opgeven 
Tja dan weet je ook wat de volgende stap is, als het eenmaal geregistreed staat kan je betalen !
Toch heb ik ook inderdaad mijn twijfels, vraagtekens enz enz.
Waarom moet dit?
Wat gaan we met die INFO doen?
Nu ben ik geen amateur maar ben een CBert,
hoe/wat gaan ze daarmee doen? hoeven die niet.......?
Gaan we inderdaad allemaal nu onze lokatie opgeven?
Ik zou er ook nog even over twijfelen.
Vr Gr RRob.
fred101
Golden Member
Jij had toch ook je machtiging gehaald een tijdje terug ?
Ik heb er geen problemen mee, ik sta al geregistreerd als zendamateur en meestal hebben die ook antennes. Kan wel een hoop gezeur schelen. Als iemand in de buurt dan zich druk maakt kun je gewoon naar het register verwijzen. Kijk daar staan ze, helemaal officieel dus nu stoppen met zeuren over mijn antenne (niet dat ik dat heb meegemaakt, sommige buren denken dat het hier een soort legerbasis is
)
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Waarom dit moet ? Omdat sommige mensen bang zijn van antenne's. Antenne's geven straling. In het register vind je ook gemeten veldsterktes in Nederland. Zie je een antenne, kun je opzoeken of het een GSM antenne is of nog erger UMTS. Is het geen UMTS maar een zendamateur ga je niet dood.
rbeckers
Overleden
Op 11 maart 2010 10:16:07 schreef Sponcebert:
... Is het geen UMTS maar een zendamateur ga je niet dood.
Lang leve de zendamateur!
Veldsterktes zegt de meeste mensen totaal niets.
. In iedergeval, als je alleen luistert hoef je niets te registreren. Quote uit de brief: "Het uitgangspunt van de registratie is dat u de antenne wilt gebruiken om te zenden"