hallo, ik zoek een aantal IC's met deze funtie's:

- sinus/driehoek naar blokgolf converter, tot 30MHz
- frequentiedeler, deelt 4x
-frequentiebuffer welk elk signaal teruggbrengt naar max. 5V bovenste top en 0V onderste top.

dankuwel!

1:
een snelle comparator/buffer

2:
een cmos deler

3:
geen idee

3. Schmitt trigger? (of zener + weerstand)

Of gaat het om een analoog signaal wat gelimiteerd moet worden? In dat geval zou je een limiter moeten maken, maar dat geeft weer een hoop vervorming. Eventueel te hoge spanningen via een diode afvloeien naar een spanning van 5V, dan krijg je 5.7 volt max en -0.7 volt min.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (77%)]

Ben je van plan een funktie generator te gaan bouwen?

• Sinus naar blok kan met een op-amp. Voor 30Mhz heb je wel een hele snelle nodig (slewrate) met een hoge bandbreedte.
  • 30Mhz delen door 4, dus delen door 2 en daarna weer door 2. Ik neem aan een blokgolf van 30Mhz, dan zou je 2 D-FlipFlops kunnen gebruiken. 74HCT74 kan 60Mhz aan en 74HC74 kan 75Mhz aan.
  • frequentiebuffer ?? Je bedoeld waarschijnlijk een driver welke TTL uit kan sturen. Je zou zes 74HC(T)04 parallel kunnen zetten met een zenerdiode van 5 volt over de ingang.

Waar komt die 30Mhz sinus eigenlijk vandaan? Heb je daar al een module voor? En is die regelbaar?

Wanneer je een signaal wilt omzetten naar TTL dan zou ik waarschijnlijk gewoon een opampje pakken die heel erg versterkt en dan vast loopt tegen de 5 volt aan en weer terug. Eventueel eerst offset verwijderen op de ingang en daarna de opamp zo laten versterken dat hij bij 0v (of <0.1v) ingang op 0 zit en boven de 0,1 tegen de 5 volt aan loopt.

@flash2b
zijn tegenhanger, te frequentieleller.

ik vroeg me af of een zener snel genoeg zou zijn, maar ik denk het niet. anders had ik gewoon een 4.7V model ervoor gehangen...

Het ligt eraan waar je de 'frequentiebuffer' in je schema had gedacht.

Zit ie aan het begin dan moet ie dus sinus/driehoek terugbrengen naar 2.5tt met een offset van 2.5V.

Zit ie aan de einde, na de delers, dan volstaat een TTL inverter omdat het uitgang signaal al TTL nivo is.

het idee was zo:

[sinus/driehoek naar blok}->{signaalconverter Vtt5V}->[deler 4x}->teller

Het was handiger geweest om in je Topic Start dit er even bij te vermelden. Maar efin, het is nu duidelijk.

Als je de sinus-->blok converter voed met maximaal +/- 5 volt, dan is de'signaal converter' een inverter met een diode in sper over de ingang.

Op 23 maart 2010 14:58:43 schreef TechnOoB12:
het idee was zo:

[sinus/driehoek naar blok}->{signaalconverter Vtt5V}->[deler 4x}->teller

Wat is het nivo van het ingangssignaal, en wat voor teller heb je in gedachten? Het nut van een 4-deler zie ik niet meteen.

Misschien is een topic titel aanpassing ook op zijn plaats.

Voorstel: "Conversie/Prescaler voor frequentie teller"

ik heb een oud geetst bordje met 16F628 gekregen, ideaal om in te bouwen. PIC zit vast gesoldeerd en het LCD-tje ook. ( is 2x16)
nou wilde ik dus graag via ICSP een COUNT funtie inbouwen. er is nog een hele poort A over en een beetje poort b.
dan weet u het idee een beetje.

maar ik las ergens dat je met de PIC tot maximaal 25MHz han en ik wilde eigenlijk graag tot 100Mhz. dus als je die 100 nou deelt door vier.....

en omdat ik problemen verwacht als je een ( eventueel negatief gaande) sinus invoert op de PIC wilde ik het zo oplossen.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is?

Je zou een low-pass filter kunnen nemen, de uitgang daarvan aan een ingang van een comparator voeren, en aan de andere ingang het gewone signaal. Een weerstandje van de uitgang naar de niet-inverterende ingang voor een beetje hysterese, een weerstandje in serie met de signaallijn en een paar snelle diodes naar de voedingsrails. Wel zorgen dat die voeding niet op kan lopen door de stroom door de diodes, dus zorgen voor een redelijke belasting (of een shunt regelaar er overheen zetten). De uitgang is dan al een TTL signaal, als je de comparator voedt met 5V. Als je signalen met een DC offset van meer dan 5V wilt kunnen tellen, kun je het signaal AC inkoppelen, en/of een hogere (of symmetrische) voedingsspanning gebruiken voor de comparator, waarbij je een open-collector type neemt met een pull-up weerstand naar de 5V.

Die 25MHz kun je rustig vergeten; dat is de maximale clockfrequentie, niet de maximale frequentie die je nog met de CCP periferal kunt meten. Wat je wel zou kunnen doen, is (ook) een timer gebruiken die je een externe clock kunt geven, maar waarschijnlijk kan die niet hoger dan de helft van de clockfrequentie van de PIC (zie datasheet). Voor hoge frequenties gebruik je dan het aantal pulsen binnen een bepaalde tijd, en voor lage frequenties de tijd tussen de pulsen.

Op 23 maart 2010 17:40:07 schreef flash2b:
Misschien is een topic titel aanpassing ook op zijn plaats.

Voorstel: "Conversie/Prescaler voor frequentie teller"

Als de TS niet weer zijn eisen verandert... Niet de eerste keer.

Op 23 maart 2010 17:45:27 schreef TechnOoB12:
maar ik las ergens dat je met de PIC tot maximaal 25MHz han en ik wilde eigenlijk graag tot 100Mhz. dus als je die 100 nou deelt door vier.....

100MHz... en wat heeft een 30MHz ingangstrap daarmee van doen? Dat past niet echt bijelkaar.
Verder is het me nog een raadsel hoe je aan driehoeksignalen op die frequentie komt.

Een simpele counter in PIC kan moeiteloos tot 50MHz meten. Voor alles wat daarboven zit gebruik je een prescaler. Een zo'n prescaler en je zit moeiteloos op >1GHz.

Op 23 maart 2010 19:54:41 schreef Henry S.:
[...]
Als de TS niet weer zijn eisen verandert... Niet de eerste keer.
[...]

ehm... sorry daarvoor, ik stel namelijk de meeste van mijn vragen als ik nog in de ontwerpfase zit en omdat ik allen voor mezelf bouw mag ik ermee doen wat ik wil...

maargoed, bednkt voor die prescaler hint. ga ik doen.

[gaat-ie-weer-eisen-veranderen-modus]

tja... misschien houd ik het wel gewoon bij deze;
http://www.hamradioindia.org/circuits/fcountlcd.php
er staat dat-ie meerdere waveforma aankan dus gaan met die banaan.
al zal 1.3 Ghz niet snel gebruikt worden in mijn lab.

[/blablamodus.]:D

bedankt, en sorry voor al die vele veraderende vragen:)

Ik ken de PICs niet hoor, maar is die prescaler dan asynchroon, waardoor hij een frequentie aan kan die hoger ligt dan de klokfrequentie van de PIC zelf?

Je kunt natuurlijk altijd met een prescaler op een frequentie komen die lager ligt dan de helft van de klokfrequentie, dan kan het altijd. Het lastige is wel dat je niet zomaar kunt detecteren dat de frequentie die je aan de PIC aanbiedt te hoog ligt, want je meet dan de een interferentie van de aangeboden frequentie en de sample frequentie van de PIC, zoals in de gebruikelijke Nyquist theorie.

Op 24 maart 2010 21:02:52 schreef TechnOoB12:
[...]
ehm... sorry daarvoor, ik stel namelijk de meeste van mijn vragen als ik nog in de ontwerpfase zit en omdat ik allen voor mezelf bouw mag ik ermee doen wat ik wil...

Stel algemenere en duidelijke vragen, je weet toch wel wat je wilt als je een topic start?

tja... misschien houd ik het wel gewoon bij deze;
http://www.hamradioindia.org/circuits/fcountlcd.php
er staat dat-ie meerdere waveforma aankan dus gaan met die banaan.
al zal 1.3 Ghz niet snel gebruikt worden in mijn lab.

Voor dat laatste moet je toch weer prescalen. En http://www.qsl.net/dl4yhf/freq_counter/freq_counter.html heeft meer mogelijk heden een beter meetbereik.

Op 24 maart 2010 23:31:01 schreef SparkyGSX:
Ik ken de PICs niet hoor, maar is die prescaler dan asynchroon, waardoor hij een frequentie aan kan die hoger ligt dan de klokfrequentie van de PIC zelf?

Dat klopt, zie http://www.qsl.net/dl4yhf/freq_counter/freq_counter.html#how_it_works