Ik ben bezig met een klein robotje te bouwen.
Als basis heb ik een oude rc auto genomen.
Het systeem waarmee deze auto draait is een kwart tantwiel waar een motor tegenzit en die via een veer altijd terugveert naar het midden (rechtdoor)

Als er moet gedraaid worden moet de motor dus blijven werken zo lang de auto moet draaien, maar natuurlijk wordt deze dan geblokkeerd. Daardoor begint deze motor zeer veel stroom te trekken en dat vindt mijn motordriver niet zo leuk :(

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn motor in geblokeerde toestand toch kracht blijft leveren terwijl hij geblokeerd zit zonder enorme stromen te trekken (max 1.2A)?

Ik ben hier persoonlijk niet zo goed in.
Kan iemand mij helpen met welke waarde transistors en waar ik deze dan moet schakelen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Dat ligt een beetje aan het type motor dat je wil gebruiken. Als je met een stappenmotor werkt kan je de laatste spoel bekrachtigd houden. Moet je alleen weten wanneer je welke spoel moet bekrachtigen, maar dat kan redelijk makkelijk opgelost worden met een encoder.

Als je gewone gelijkstroommotoren gebruikt zou je wellicht iets kunnen bedenken met een weerstand die als eindschakelaar reageert. Wanneer de motor richting het einde van de slag nadert verhoog je de weerstand (mechanisch), door een regeling verminder je de stroom en dus het koppel, waardoor de veer de motor terug richting midden trekt. Hierdoor wordt de weerstand minder waardoor de motor meer koppel krijgt.

Zomaar een ideetje, ik weet niet hoeveel verstand je van elektronica hebt en in hoeverre het realiseerbaar is.

Je zou evt ook met een eindschakelaar kunnen werken, maar dan moet je er rekening mee houden dat je motor heen en weer kan gaan pollen (tegen eindschakelaar = ontkrachtigen, dus veert terug, dus krijgt weer stroom, etc). Dit is waarschijnlijk ook niet wenselijk.

Op 24 maart 2010 18:35:07 schreef stienoo:
*edit*
Vorige bericht weg?

Ja :-) Onzinbericht van een "spookgebruiker". Sorry voor de verwarring.

Hmm, lijkt me moeilijk.
Ik heb namelijk niet veel materiaal om zo iets te maken.
Daarom heb ik ook een oude rc auto genomen.

Aangezien ik met een pic werk zou ik ook in grote schokken kunnen draaien maar dat is niet de bedoeling...

Ik weet niet hoe een stappen-motor werkt maar heb er wel nog eentje liggen uit een oude dvd-speler. Is dit moeilijk?

Nog mogelijkheden/ideeën?

Als je met een pic werkt, kun je voor ongeveer 5 euro een servo kopen. Zie picbasic voor de aansturing.

Ik heb al een servo-motor maar deze kan maar een halve toer ronddraaien.
Het probleem met deze is vooral dat de tandwielen op de servo veel kleiner zijn als die in de auto en ik niet zou weten hoe deze over te brengen.
Of ik zou heel het mechanisme moeten gaan aanpassen maar dat wort weer moeilijk (misschien toch eens proberen)

Is de tandwielgrootte van een servo standaard of varieert dit?

Er zijn zat modelbouwwinkels/webshops te vinden die je hiermee kunnen helpen. Als de halve toer te weinig is, kan je er een overbrenging tussen zetten. De servo die jij hebt is hoekgestuurd, door er een PWM signaal op te zetten bepaal je met de duty cycle welke hoek de servo aan zal nemen. Je hoeft dus niet per sé de hele slag te gebruiken.

Het probleem is dat ik het materiaal niet heb om een overbrenging te maken. Ik weet eigenlijk ook niet hoeveel een set met tandwielen ongeveer kost, is dat veel?

Eerst wou ik ook zelf een robotje maken op een plankje maar dan moest ik mijn wielen rechtstreeks aan mijn motor hangen en dat ging niet goed. Bij deze auto zit er al een klein tandwielkastje op de as.

Ik heb die servo al aangestuurd dus dat is geen probleem.

Moet de motor op volle kracht aangestuurd worden om de wielen gedraaid te krijgen? Anders kun je proberen met een serieweerstand die de totale stroom beperkt tot bijvoorbeeld maximum 1A. Je moet er dan voor zorgen dat de totale weerstand van motor + weerstand de stroom beperkt tot onder 1A (I=U/R).

Bij een voedingsspanning van bijvoorbeeld 6V kun je bijvoorbeeld proberen met een serieweerstandje van 4,7ohm. Wel een 5W weerstandje gebruiken. Niet echt efficient maar wel eenvoudig.

Mijn voedingsspanning is 5V, kan ik dan zo'n weerstand van 3,3 ohm gebruiken? (of gebruik ik dan best ook 4,7ohm?)

Hooooo! Nooit, nooit maar dan ook nooit een weerstand gebruiken om het toerental te regelen!

Om dat te begrijpen moet je een aantal dingen weten:
(lees W als omega, hoeksnelheid)
M = P / W
Met moment M in Nm, vermogen P in Watt en W in rpm. Je kan de formule ook schrijven als:
M = I²R / W

Koppel ~ stroom². Dus neemt je stroom met een factor 5 af, dan neemt je koppel met een factor 25 af.

Dit is dus absoluut NIET wat je wil! Zo blijft er echt helemaal niets van je koppel over en heeft de motor veel te veel moeite om zichzelf draaiende te houden!

Gebruik liever deze schakeling.

[Bericht gewijzigd door Nixk-89 op (45%)]

Kun je dan niet beter een soort van PID regeling maken? In dat geval kun je kracht leveren èn regelen

Opzich moet de motor niet erg veel kracht leveren, de wielen draaien namelijk heel gemakkelijk. Maar het probleem is dat ik hem niet schokkerig wil hebben en moet zorgen dat hij niet extreem veel stroom gaat trekken als hij geblokkeerd wordt (niet meer als 1,2A)

Ik zoek dus niet hoe ik het toerental/koppel kan regelen (ik heb al een PWM generator in mijn PIC)

Op 30 maart 2010 12:52:28 schreef Antoine:
Kun je dan niet beter een soort van PID regeling maken? In dat geval kun je kracht leveren èn regelen

Bij een motor van een paar Nmm? Lijkt me niet heel erg nuttig.

Wellicht dat je beter naar een FET kan kijken, voor zover ik heb begrepen (maar ben er niet zó goed in thuis), kan je de stroom regelen door een bepaalde spanning op de gate te zetten.
Je kan ook een LM317 gebruiken als stroomregulator, check datasheet.

@Nixk-89: een weerstand in serie is inderdaad niet efficiënt, maar wellicht geeft de motor momenteel een overschot aan kracht om de wielen te laten sturen (omdat hij nu boven zijn nominale spanning wordt aangestuurd)? Dan is een weerstand geen efficiënte, maar wel een zeer eenvoudig oplossing. Wellicht is een zeer klein weerstandje reeds voldoende om de stroom binnen perken te houden, dan gaat er ook maar weinig koppel verloren. Om de weerstandswaarde te bepalen, meet even de DC-weerstand over je motor. Dan kun je de serieweerstand berekenen via de wet van Ohm: Rserie + Rmotor = 5V/1.2A.

Teveel aan koppel moet je opvangen met acceleratie. Als je teveel koppel geeft in een te kleine tijdbasis kan je gaan slippen/doorschieten/whatever. Als je dat op wil vangen moet je de acceleratie lager zetten, zodat je constructie het bij kan houden.

Koppel weggooien is zonde.