ik heb op school een 3 fasen stappenmotor gekregen (nul kan de behuizing zijn) en ik mag hier mee experimenteren en het zou leuk zijn als ik deze aan het lopen krijg, kent iemand hier een schematje van, ik heb verder geen informatie over deze motor, hij komt uit het archief van de school en is al iets verouderd.

SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Voel je stapjes als je zelf de as draait? Hoeveel stapjes per omwenteling?
Wat is de weerstand tussen elke set draden, en ten opzichte van de behuizing?
Ik denk eigenlijk dat het een BLDC is, en geen stappenmotor, al lijken ze wel veel op elkaar. Heb je ook een foto van de rotor?
Grote kans dat hij al half overleden is als je de rotor er zomaar uitgehaald hebt. De magnetische sterkte neemt af als je zonder het magnetisch veld kort te sluiten de rotor eruit haalt.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Op 30 maart 2010 11:27:09 schreef floppy:
Grote kans dat hij al half overleden is als je de rotor er zomaar uitgehaald hebt. De magnetische sterkte neemt af als je zonder het magnetisch veld kort te sluiten de rotor eruit haalt.
Dat is nieuw voor mij, kun je daar iets meer over vertellen. Geld dit voor alle motoren waar magneten in zitten? Of alleen voor stappen motoren?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat is voor mij ook nieuw, terwijl ik professioneel met permanente magneet motoren werk. Waar doel je precies op? Ik kan me niet voorstellen dat de permanente magneten daardoor schade oplopen, aangezien ze ook zonder omringend ijzer zitten tijdens de montage.
Ik heb al heel vaak permanente magneet motoren uit elkaar gehaald en weer gemonteerd, zonder dat ze daar ooit merkbare schade (afgezien van krassen) door hebben opgelopen.
Totdat ik een sluitende verklaring lees, geloof ik niet dat het kwaad kan.
Als je de motor aan gaat sturen zonder rotor, wordt het natuurlijk een ander verhaal, aangezien de inductie van de spoelen zonder rotor veel kleiner is, en de motor dan geen tegen-EMK opwekt, waardoor er veel te grote stromen gaan lopen.
Of het ook geld voor BLDC motors weet ik niet zeker maar voor stappenmotoren zeker. Uit een publicatie van Oriental Motors
On a similar note, do not disassemble the motor. (Disassembling the motor will not only dramatically lower performance, it can also cause it to cease functioning if foreign matter gets inside.)
Lees ook eens dit verhaal:
http://www.servorepair.com/servo_talk_sample.htm
Floppy heeft gelijk, het is slecht voor een gelijkstrom motor. Als wij de motren uit elkaar halen gaat er een stuk rond in van de zelfde diameter, dat werkt goed.
SparkyGSX
Ok, tot dusver heb ik alleen een herhaling gelezen van de stelling dat het slecht is voor de motor, maar nog geen verklaring waarom dat dan slecht is. Dat je magneten kunt slopen door overtemperatuur, of door een te sterk tegengesteld veld aan te leggen, is bekend. Hoe een magneet stuk zou moeten gaan (vermoedelijk door een hogere reluctantie), door de rotor uit te stator te halen, is mij niet duidelijk.
Als het voor stappenmotoren geldt, zou het ook voor BLDC en PMSM moeten gelden, lijkt me, aangezien ze veel overeenkomsten vertonen in de constructie, alleen het aantal stappen per omwenteling en de manier waarop de stator is gewikkeld, zijn verschillend.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Ik vind het ook nog steeds een raar verhaal. En dat die informatie van een bedrijf afkomt dat zelf motors repareerd help ook niet echt. Voor mij komt dit nu over als; "maak vooral niet uw motor open en probeer hem niet zelf te repareren. Laat dat maar aan ons over... dan kunnen wij lekker geld verdienen"
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik stem mee met FE...
De fabrikant zegt iets over performance. Mogelijk is het een beetje tricky om de boel weer in mekaar te zetten (en af te stellen) En als je het verkeerd doet, kan inderdaad de performance daaronder lijden. Dat het niet goed is om schroeven tussen rotor en stator te laten slingeren begrijpt een kind (hoop ik), en zo slim zijn /wij/ ook wel......
MGP
LDmicro user.
Hier kun je goed zien wie ervaring heeft. 
Het is juist wat Floppy schrijft en dat heb ik persoonlijk meegemaakt.
Toen ik begon in mijn huidige fabriek moest ik gelijkspannings tacho's repareren (250Vdc output).
Een oudere elektricien zei mij, als ik het anker eruit zou halen dat die tacho goed was voor de vuilbak.
En zoals velen hier kon ik dat ook niet geloven en er werd een weddenschap afgesloten ... en die heb ik tot mijn grote schaamte verloren.
De output was gezakt tot 210Vdc en dus niet meer geschikt als reserveonderdeel. 
Dat voorval mij lang achtervolgd
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 30 maart 2010 15:46:16 schreef Lambiek:
Als wij de motren uit elkaar halen gaat er een stuk rond in van de zelfde diameter, dat werkt goed.
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar dat is wat anders dan de rotor: jij hebt het nu over een materiaal dat de plaats inneemt van de rotor, en niet over een materiaal dat om de rotor heen aangebracht wordt (of een andere maatregel die 'iets' van een rotor beschermt, want daar gaat het tot nu toe over (toch?)
MGP
LDmicro user.
Idd de rotor mag er maar uitgeschoven worden met aansluitend een ijzeren buis met +-dezelfde diameter.
Dus niet eerst de rotor eruit en dan de buis erin, de buis moet met de rotor meeschuiven en de plaats innemen van de rotor tot die hersteld is.
En bij de montage werken in omgekeerde richting.
Het beste is nog altijd de rotor laten zitten.
een linkje http://www.servorepair.com/servo_talk_sample.htm
EDIT: wat ik schreef was voor statormagneten, voor rotormagneten lees hieronder.
Dat klopt, maar bij de rotor doe je precies het zelfde daar schuif je een stukje pijp omheen.
Maar als je alleen de rotor wil vervanggen hoefd het dus niet natuurlijk, dat is er uit en er weer in.
Het gaat erom als de rotor er langer uit is dan kan het magnetisme afnemen van de magneten, en in principe geld dit voor ale motoren met magneten. En even voor de duidelijkheid, het is geen broodje aap verhaal.
EDIT:
MGP was me voor. Maar heeft wel gelijk.
benleentje
Golden Member
Maar dat is niet wat de TS wou weten:P. De 3 fase stepper met nu een mindere performance is nogal lastig aan te sturen. Bij de grotere zitten er hal sensoren ingebouwd om te bepalen waarneer en groot de volgende puls moet komen bij de kleinere moet je zelf aan de spoelen terug meten of het toerental te controleren.
http://www.wtb.tue.nl/woc/ptc/education/ogo21/Theorie_Electromotor.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2596.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc8012.pdf
Genoeg leesvoer.
Op 30 maart 2010 11:04:37 schreef SparkyGSX:
Voel je stapjes als je zelf de as draait? Hoeveel stapjes per omwenteling?Wat is de weerstand tussen elke set draden, en ten opzichte van de behuizing?
Ik denk eigenlijk dat het een BLDC is, en geen stappenmotor, al lijken ze wel veel op elkaar. Heb je ook een foto van de rotor?
het zijn 12 stappen van 30°, op de rotor zitten om en om 4 noord- en 4 zuid-polen. .
[Bericht gewijzigd door Gideontjuh op (13%)]
Op 30 maart 2010 17:52:34 schreef free_electron:
broodje aap verhaal.
Het is geen broodje aap verhaal. Het komt het meest voor bij AlNiCo magneten omdat die een lage coercitiefkracht hebben. Dat wordt nog veel toegepast in stappenmotoren.
hex173
alles wat ik maak, kan beter.
zie ook http://www.parkermotion.com/catalog/catalogA/A04-A08.pdf
blz A8
Fig. 1.14 also shows that the rotor flux only has to
cross a small air gap (typically 0.1mm or 0.004")
when the rotor is in position. By magnetizing the
rotor after assembly, a high flux density is obtained
that can be largely destroyed if the rotor is
removed. Stepper motors should therefore not be
dismantled purely to satisfy curiosity, since the
useful life of the motor will be terminated.
zoals ik hier lees: een stappenmotor niet uit elkaar halen.
Dat geldt in principe voor alle magneten, altijd zorgen dat het veld zonder belemmeringen rond kan, anders kunnen en zullen ze hun sterkte verliezen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
zolang er niemand met een gefundeerd bewijs komt geloof ik er geen bal van.
wat jullie beweren is dat twee identieke hoefijzermagneten (zelfde sterkte). de ene heeft kortgesloten polen de andere niet. je laat ze beide 1 jaar liggen. die met kortgesloten polen zal sterker zijn dan de andere ? ik geloof er geen bal van.
dat zou betekenen dat magneetveld kapot gaat omdat het 'weerstand' ondervindt... der beginnen verschillende fysici nerveus te worden nu... dat wringt langs alle kanten ...
trouwens als die rotor zo zijn veld kan verliezen zou dt ook betekenen dat die om zeep kan gaan door het veld sneller te laten draaien dan de rotor.... ( blokkeer de as van een stepper maar blijf commuteren ) je krijgt dan tegengestelde velden die de rotor 'ontmagnetiseren' ... de eerste keer dat je tegen je endstage loopt is je stepper om zeep ? en konijnen leggen chocolade eieren die de klokken dan uit rome komen overvliegen met pasen...
Denk eens 2 minuten na. een stepper in rust : er slechts 1 poolpaar van de rotor perfect uitgelijnd op de stator. de rest staat ergens 'tussenin'. dat zou betekenen dat, indien ik die stepper zo een tijd laat stilstaan, dat die misuitgelijnde poolparen verwakken ... ( die zien immers meer magnetische weerstand. ) bijgevolg : de stepper helpt zichzelf naar de verdoemenis alleen al door stil te staan.
broodje aap.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (18%)]
SparkyGSX
Ik zal er misschien binnenkort eens een experiment aan wagen: een stappenmotor met een bekende snelheid laten draaien, tegen-EMK meten, demonteren, een paar dagen laten liggen, en weer monteren en de meting herhalen. Ik begin nu toch wel een beetje nieuwsgierig te worden, eigenlijk.
@Floppy: Ik heb net even opgezocht wat de "coercitiefkracht" nou eigenlijk is, maar zou een magneet met een lage coercitiefkracht niet heel onpractisch zijn in een elektromotor, aangezien je die met een relatief zwak statorveld kunt slopen? Ik zou juist verwachten dat er magneten gebruikt worden die daar beter tegen bestand zijn.
Daarbij: wanneer je de magnetische rotor uit de stator haalt, breng je toch geen nieuw veld aan? Of gaat het, in dit geval, over de onderlinge magneten in de rotor, doordat er geen "gemakkelijk" pad (met een lagere reluctantie) door de stator meer bestaat?
Daarbij: aangezien de polen op de stator afwisselend gemagnetiseerd zijn, is er toch geen tegengesteld veld, maar een veld met gelijke polarisatie?
Ik vind het nogal een raar verhaal. Het klopt ook niet met mijn eigen bevindingen; bij ons liggen rotors soms maanden zonder stator of ander ijzer in de buurt, en nadat de motoren weer gemonteerd zijn, heb ik nooit iets gemerkt van een afname van het koppel, terwijl het grootste deel op de testbank terecht komt.
Maar nog even voor het experiment: heeft de tijd dat de rotor zonder stator zit nog invloed op het geheel, of niet?
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Had een magneetstanaard.
Hij deed het nog wel maar draaide zwaar, zat vol vuil.
Heb hem uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Alles weer in elkaar, draaide weer soepel maar deed het niet meer.
Heeft er geloof ik één nacht uit gelegen.
MGP
LDmicro user.
Op 31 maart 2010 00:05:26 schreef free_electron:
...
broodje aap.
Tja, er vloeien geen electronen door hé, dan wordt het moeilijk