hallo

Wat voor opamps zijn geschikt voor toepassen in een mengpaneeltje. Ik heb wel beschikking tot tl084 en lm324 opamps, maar ik vermoedt dat die onvoldoende zijn.
Ik wil ze voeden met +- 5 of +-12 volt en beide worden ingezet als versterker. per kanaal is het eerst een versterker met een versterkingsfactor tussen 0 en 1 (dus volume regeling) en daarna nog een om het geinverteerde signaal opnieuw te inverteren en met een extra gain mogelijkheid op waar nodig de het signaal nog 1-4 keer te versterken voor het de versterker in gaat.

De signalen die het mengpaneel in gaan zijn afkomstig van een computer of een mp3 speler.

kan ik dit af met standaard opamps? welke kan ik anders gebruiken?
ik ben wel speciale audio opamps tegengekomen op internet maar die zijn vele euro's per stuk. Is audio versterken zo kritisch of zijn dat absolute top opamps voor hifi spullen?

alvast bedankt
timberleek

Voor een versterking tussen 0 en 1 kun je ook heel mooi een gewone potmeter nemen.

Inverteren of niet is onbelangrijk (zolang je L en R maar hetzelfde doet tenminste :)).
Computer/MP3? Da's geen Hai End, dus dan mag je gerust gewoon uitstekende opamps nemen zoals die je hebt. Van goud hoeft dan niet.

Voor sommige microfoons zou de ruis van de versterker nog belangrijk kunnen zijn, maar dat speelt hier helemaal niet, want je signaal is al heel sterk.

Erg old school zijn de NE5534/TDA1034 (Single) of NE5532 (Dual). Dit zijn best wel goede audio opamps met weinig ruis en natuurlijk lekker goedkoop (EUR 0.50)

[Bericht gewijzigd door flash2b op (14%)]

voor die eerste opamp kan ik inderdaad ook een potmeter nemen. Maar het leek me netter om het zo te doen. en dan kan ik alter altijd nog kiezen voor een gain boven 1 (een kleine boost in de volumeregeling zonder aan de 2e gain te hoeven draaien).

en nu is er niks geinverteerd (uiteindelijk), dan hoef ik er bij de verdere schakelingen niet aan te denken. dat het andersom moet.

maar het luistert dus niet zo nauw. Ik kan even rondkijken voor die ne5532 ed

hoe dan ook, bedankt voor de hulp

Ik zou niet weten wat er mis is met een TL084 voor dit soort toepassing. Hoewel het heel goedkope componentjes zijn, is er op de specificaties niets aan te merken.

Op 6 april 2010 01:58:47 schreef Ben_:
Ik zou niet weten wat er mis is met een TL084 voor dit soort toepassing. Hoewel het heel goedkope componentjes zijn, is er op de specificaties niets aan te merken.

Niets...

Ik heb in een 4-bands equaliser van mijn stereotoren bijvoorbeeld de 3 LM324N's vervangen voor 3 TL084CN's.
Het zijn pin-compatible Quad Op-Amps, en ze functioneren priema binnen het geluidsspectrum.

Met één zo'n chip heb je dus 4 ingangen.

Wel even opletten dat als je ze enkelzijdig voedt, dat je aan de ingang, en aan de uitgang DC Ontkoppel-elco's gebruikt, met beiden de + aan het IC.
Anders word het IC loeiheet, en presteert ze beroerd.

Ingang zou 1uf 25V kunnen zijn, en uitgang zou 100uf 25V mogen zijn.
Als je ZEKER weet dat je niet boven de 12 Volt komt, zouden 2 16-Volts exemplaren ook mogen.

Neovo.

Een TL084 is een hele fijne opamp, zeker voor audio toepassingen.

OPA134 is beter, of dubbele variant OPA2134 en quad variant OPA4134. Dit zijn dan wel hi-fi opamps en kosten iets meer.

Op 6 april 2010 07:06:18 schreef Neovo Geesink:
[...]

Wel even opletten dat als je ze enkelzijdig voedt, dat je aan de ingang, en aan de uitgang DC Ontkoppel-elco's gebruikt, met beiden de + aan het IC.
Anders word het IC loeiheet, en presteert ze beroerd.

Ingang zou 1uf 25V kunnen zijn, en uitgang zou 100uf 25V mogen zijn.
Als je ZEKER weet dat je niet boven de 12 Volt komt, zouden 2 16-Volts exemplaren ook mogen.

Neovo.

zijn die ook nodig als de uitgang weer naar een andere opamp gaan? dan kan hij toch niet zoveel stroom trekken. de ingang is immers weer hoogohmig.

ik wil proberen om ze symmetrisch te voeden met zo'n 555 schakeling van de site.

edit:
een audiosignaal gaat toch onder 0v. in het geval van 1v piek-piek heb je toch een golf van -0.5v tot 0.5v. of blijft het boven 0 (0-1v dan)? als dat laatste zo is dan is een negatieve spanning niet eens nodig

Op 6 april 2010 10:27:11 schreef JuuL:
OPA134 is beter, of dubbele variant OPA2134 en quad variant OPA4134. Dit zijn dan wel hi-fi opamps en kosten iets meer.

Die zullen vast een iets lager vervorming geven, maar of het daarmee waarneembaar beter word? Als je het geld over hebt voor de 'feel good' sound van deze opamps, moet je dat doen ;-)

De bron is een computer of MP3-speler.

@TS: de ingangsimpedantie van de volgende opamp zèlf mag hoog zijn, maar van de complete opamp schakeling hoeft dat niet het geval te zijn!
Jij had het over inverteren: dan is de ingangsweerstand gelijk aan de, euh, ingangsweerstand :) (de weerstand van de ingang naar de "- in" van de opamp dus).

Uit ervaring gemerkt dat eerder de fabrikant is dat kwaliteit bepaald,dan dat het type is.
Moderne opamps zijn met de moderne productie technieken niet meer te vergelijken met die van 20 jaar terug.
Het ontwerp waar de opamp in komt te zitten,de gebruikte componenten eromheen,layout,en de bron is ook erg belangrijk.Al gebruik je een nog zo'n goede opamp,zal het resultaat daar altijd afhangkelijk van zijn.
Veelal zit het verschil tussen de oren en niet in de opamps.

Qua voeding zou ik als het even kan gaan voor symmtrisch, 12 of 15 volt. Het is verstandig om een aardig eindje uit de buurt van de voedingsspanning te blijven met in- en uitgangssignalen, als het even kan zou ik een marge van 2 volt aanhouden.

Bij +/-12v voeding is dat nog altijd een 20 volt top-top signaal, lijkt me zat voor audio ;)

Op 6 april 2010 12:45:44 schreef Xenobinol:
[...]

Die zullen vast een iets lager vervorming geven, maar of het daarmee waarneembaar beter word? Als je het geld over hebt voor de 'feel good' sound van deze opamps, moet je dat doen ;-)

Ik ben ervan overtuigd dat je dat wel merkt, mits je goede kwaliteit speakers hebt uiteraard. Anders is het weggegooid geld wellicht... Ze zijn ook een stukje sneller, dat merk je ook wel. De PGA2310 volumeregelaar is intern ook opgebouwd met die opamps.

ik ga eens rondkijken voor die opamps

Ik ben nu wat aan het proberen met tl084 opamps die ik al had, maar dan kan ik het altijd nog veranderen als ik dat wil.

bedankt allen

geluidskwaliteit doe je niet op je gehoor beoordelen maar met een scoop en/of audio geschikte spectrum analyzer.
Gehoor is altijd een subjectieve waarneming

Goede kwaliteit+opbouw voorversterker+eindversterker is belangrijker dan de gebruikte speaker(s).

EDIT:was reactje op JUUL,en ja was op de hoogte van de PC/MP3 speler als bron

[Bericht gewijzigd door Akino op (14%)]

nog maar eens: :)

De signalen die het mengpaneel in gaan zijn afkomstig van een computer of een mp3 speler.

Op 6 april 2010 16:22:22 schreef Frederick E. Terman:
[...]

lol

ja er is geen budget en ruimte in het apparaat voor high end geluidskaarten ed. Misschien een uitbereiding 'voor later', maar nu niet ;-)

daarnaast is de voeding ook niet ideaal. 40 lithium cellen met allerlei apparatuur erop :)

Op 6 april 2010 15:52:48 schreef Akino:
geluidskwaliteit doe je niet op je gehoor beoordelen maar met een scoop en/of audio geschikte spectrum analyzer. +microfoon
Gehoor is altijd een subjectieve waarneming

Zeg ik dan dat je op gehoor moet beoordelen?

Op 6 april 2010 16:22:22 schreef Frederick E. Terman:
[De signalen die het mengpaneel in gaan zijn afkomstig van een computer of een mp3 speler.]

Er zijn ook redelijk goede geluidskaarten ;) Maar dat is dus bij deze uitgesloten.
Enkel hifi opamps en de rest budget, zal je inderdaad niet veel aan hebben.

Goede kwaliteit+opbouw voorversterker+eindversterker is belangrijker dan de gebruikte speaker(s).

Wat zeg je me nou? Je zit naar flapperend karton te luisteren, wie maakt zich dan nog zorgen om een paar procent THD+IMD?
De meeste vervorming treed op in de luidsprekers, de ruimte waarin de geluidsgolven zich voortplanten en je eigen hoororgaan. Je hebt gelijk m.b.t. het doen van metingen om de kwaliteit van reproductie van het signaal te beoordelen, de rest is allemaal subjectief.

Op 6 april 2010 16:55:12 schreef JuuL:
Er zijn ook redelijk goede geluidskaarten ;) Maar dat is dus bij deze uitgesloten.
Enkel hifi opamps en de rest budget, zal je inderdaad niet veel aan hebben.

in het systeem komt naar alle waarschijnlijkheid een oude laptop. Dus reken maar niet op echt goede muziek kwaliteit. En de gemiddelde mp3-speler verdient nou ook niet echt een kwaliteitsprijs

Vind dit een erg vreemde opmerking. Een goede versterker maken is lang niet zo moeilijk als een goede luidspreker(kast). Alles staat of valt met de luidsprekers. Dat is namelijk het ding waar het geluid uit moet komen, en er zijn geen luidsprekers bij mij bekend die minder vervormen dan een opampje van €0,25

met speaker bedoel ik de weergever/driver,zonder kast.
Kast met fout ontwerp is vragen om ellende.

Kun je hele dure audiofiele speakers hebben,als de aanstuuring niet deugt ga je mij niet wijsmaken dat je dan een beter resultaat krijgt.

Zelfs de goedkoopste speaker,klinkt zuiver,binnen een bepaald frequentiebereik.Dit zal vaak kleiner zijn dan wat de fabrikant opgeeft.Goedkope speakers zijn minder efficient,dus je zult meer vermogen nodig hebben om ze goed aan te kunnen sturen.

Ach, of we moeten er gewoon niet teveel over zeuren. 60 dB signaal ruisverhouding is genoeg voor audio. Zie het zo: normaliter is stedelijk achtergrond geluid met gemak 40 dB. Dan zou je het geluid al op 100 dB moeten afspelen wil de ruis van je systeem uberhaupt boven de achtergrond uitkomen.

Nu is dat afspelen met 100 dB op zich het probleem niet, maar als je dat structureel doet, zal het niet zo lang duren voordat je aangewezen bent op een gehoorapparaat en bijbehorende vervorming ;)

[off topic] Jammer dat, al gaat je gehoorgrens omhoog door dat soort doofheid, de pijngrens niét omhoog gaat. Alleen maar versterken is dus voor een gehoorapparaat niet goed; er zal steeds zwaarder gecomprimeerd moeten worden ook. Iemand een goed IC voor een gehoorapparaat? :)