Situatie:
Mijn autoradio is niet voorzien van Bluetooth en heeft ook geen ingangen om vb. te muten wanneer een oproep binnenkomt.
Ik kan/mag deze radio niet vervangen.
Nu kocht ik een bluetoothkit voor in de wagen. Hieraan zit een kabeltje dat een signaal geeft wanneer er een oproep binnenkomt.
Nu zou ik hetvolgende willen maken:
Wanneer een relais een inkomend signaal detecteert, zullen de luidsprekers stoppen met spelen (aansluitingen van radio naar luidsprekers worden onderbroken) en zal de inkomende oproep te horen zijn (voorste luidspekers naar BTkit, achterste luidsprekers naar mute).
Wat voor relais is hiervoor nodig aub? Ik heb geen flauw idee van de eventuele spanningen op de kabels...
Begin eens door een goedkope multimeter bij de Gamma te kopen en meet daarmee het schakelsignaal op de uitgang van je bluetooth kit. Als je weet wat de spanning van dat signaal is kun je eenvoudig via een transistor een relais schakelen. Gewoon een 12V relais nemen, een BC547 voor de transistor. Een vrijloopdiode 'omgekeerd' over het relais om de transistor te beschermen en een netjes berekende weerstand tussen de basis van de transistor en je bluetooth kit. Gebruik het relais vervolgens om je speakers uit te schakelen.
Gebruik een relais met twee schakelende contacten (linker en rechter speaker).
Voorbeeld van een schakelingen die je kunt gebruiken:
Parallelle poort interface
Hier kun je mooi zien hoe je een relais kunt sturen vanuit een ander signaal.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je moet er ook rekening mee houden dat niet elke auto radio het fijn vind als de uitgang onbelast is.