Bij mij op het werk hebben we regelmatig grote evenementen in onze tennishal. Om de vloer te beschermen leggen we witte platen op de grond, welke over de hele lengte aan elkaar moeten worden getapet.
Nu kost het aan elkaar tapen van deze platen erg veel tijd, omdat het om meer dan 2km2 gaat.
Nu wil ik dit automatiseren, maar het probleem is dan het vinden van de 'naad'.
Nu heb ik er al wat op bedacht:
1: Een soort plaatje dat tussen de 2 platen inblijft, waar die op stuurt. De platen liggen alleen niet altijd ong 1 mm (bijvoorbeeld) uit elkaar, waar het plaatje tussen past, maar meestal strak tegen elkaar en soms zelfs op elkaar
2: 'Lijnvolger' met lichtsensoren. De naad is erg smal en waarschijnlijk bijna ontzichtbaar. Daarbij komt nog eens, dat aan de randen van sommige platen (door de tape eraf te trekken) de witte bovenlaag eraf is gekomen, waardoor je het bruine hout ziet zitten, wat natuurlijk ook word opgemerkt
3: Camera die de boel bekijkt en analyseert. Heeft een pc nodig (?) en met camera's heb ik geen ervaring. Lijkt me ook erg moeilijk te maken.
Heeft er iemand nog ideeën of aanpassingen? Of misschien zelfs een oplossing(!)
Ga eens zoeken naar de firma COGNEX en dan naar de nederlandse versie ervan.
Er gaar een wereld voor je open. Die dingen zijn echt goed, kost wel iets, maar je terugverdientijd hoeft geen 10 sec te zijn hè ??? 
thawebman
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/
lange leve theater en zijn balletvloeren die ook getaped moeten worden
tool van kinova
http://www.kinova.nl/tapedispencer/
geproduceerd door gerriets
http://www.gerriets.com/en/company/press_releases/2009/Neuer-Taperolle…
Zo een hoop reacties!
Op 17 april 2010 10:09:21 schreef Jan klaasen:
wat zijn die ¨witte platen¨
houten platen van 3m bij 2m ongeveer. Met een witte coating.
Op 17 april 2010 12:16:44 schreef thawebman:
lange leve theater en zijn balletvloeren die ook getaped moeten wordentool van kinova
http://www.kinova.nl/tapedispencer/geproduceerd door gerriets
http://www.gerriets.com/en/company/press_releases/2009/Neuer-Taperolle…
Nou zoiets hebben we nu zelf ook gemaakt, werkt ook zeker goed, maar het lijkt me een leuk project omdat dit helemaal geautomatiseerd te maken
Op 17 april 2010 10:26:42 schreef mississippi:
Ga eens zoeken naar de firma COGNEX en dan naar de nederlandse versie ervan.
Er gaar een wereld voor je open. Die dingen zijn echt goed, kost wel iets, maar je terugverdientijd hoeft geen 10 sec te zijn hè ???
Dit ziet er inderdaad erg goed en 'makkelijk' uit.. Die tijd om terug te verdienen hoeft geen 10 sec te zijn, maar ook geen rib uit het lijf natuurlijk. Kun je toevallig een grove schatting geven?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hoe ziet de rand van die platen eruit? Misschien dat je iets kunt doen met belichting vanaf 2 zijkanten, waardoor je een zichtbare schaduw krijgt. Je zou ook afwisselend vanaf de linker en rechter kant kunnen belichten, als de platen niet exact even hoog liggen, zou je dan in een van beide gevallen een duidelijk zichtbare schaduw moeten krijgen. Platen die over elkaar liggen zou je op die manier ook kunnen doen, want dan is er een groot hoogteverschil.
Lijkt me geen eenvoudige klus, zeker niet als de platen ook elkaar kunnen overlappen. Als er eens veel tijd is,zou ik de platen ringrond voorzien van nietjes op de kopkanten.Met een perslucht toestel zijn ze iets dieper in gedreven om letsel bij verhandelen te voorkomen. Deze metalen nietjes zijn veel simpeler en betrouwbaarder te detecteren.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dan zou jed nog beter (en veiliger!!) de randen kunnen schilderen met magnetischeverf. Detecteren met magneetsensors.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, maar die magnetische verf gaat er natuurlijk ook af door het gebruik van de tape. Als het zoveel werk is om het te tapen, gaat het schilderen ervan nog veel langer duren.
Nietjes lijkt me op zich een aardig idee, maar de vraag is hoeveel nietjes je nodig zou hebben om het betrouwbaar genoeg te maken.
Zomaar een wild idee hoor, maar zou je geen klitteband aan de onderkant van die platen kunnen maken? Een helft vlak over 2 van de randen, en op de andere 2 randen zodanig dat het uitsteekt. Je legt dan steeds de plaat zo neer dat het uitstekende klitteband vlak op de vloer ligt, en daar leg je de volgende plaat dan op. Het is natuurlijk een hels karwij om dat er op te maken, maar dan ben je wel in een keer van die tape af.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat die zaal 2 vierkante kilometer is, dat is niet hetzelfde als 2000 vierkante meter. Dat is 45 meter in het vierkant, en dat lijkt me wel realistisch.
2000 vierkante meter, met platen van 6 vierkante meter elk, geeft ongeveer 333 platen (een beetje meer of minder afhankelijk van het werkelijke formaat en of het past). Dat geeft dus ongeveer 1.5km naden tussen de platen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je hoeft alleen maar de zijkanten van de platen met verf in te smeren en daar zit geen tape.
Nietjes kunnen ook gevaarlijk zijn voor de dansers, die meestal schoentjes dragen met zéér dunne zooltjes.
2000 vierkante meter ja 
Ik zal het eens een keer nakijken wat het precies is. Verf gaat er snel af en nietjes zijn natuurlijk een beetje uitstekend (al wordt er nooit direct op deze 'ondervloer' gedanst). De platen worden tevens regelmatig vervangen, dus je blijft bezig met nieten.
Klitteband is niet sterk genoeg en het mag ook niet in hoogte verschillen, het moet echt met tape.
De randen zijn bij de meeste platen gewoon wit, maar soms is er wat af, of zijn de platen bedrukt, waardoor deze kleuren fout uitvallen met een simpele 'licht-meting'
magnetische verf aan de onderkant van de platen? dan blijft die tenminste zitten als de tape erafgetrokken wordt
Op 17 april 2010 03:49:06 schreef ken536:
Bij mij op het werk hebben we regelmatig grote evenementen in onze tennishal.
Offtopic, maar nu ben ik nieuwschierig; Is er op je werk een tennishal of is je werk bij een tennishal?
Succes verder met de machine, het wordt een hele klus denk ik.
benleentje
Golden Member
Je kan de robot wel helpen de lijn te vinden. Als je met een schietlijn de naden van een kleurtje voorziet kan de robot die makkelijk volgen.
Of je zet aan het aan de van elke naad een spiegel en een laser op de robot rijd recht op de spiegel af.
EDIT.
Met een mesje van een pijpensnijder zou je denk ook goed de naad kunnen volgen. Alleen het scherpe randje druk je in de naad en rolt met de brede kanten over het hout.
Alleen waarde de volgen plaat verspringt zal je dan iets op moeten vinden. Maar als de platen in de lengte niet aansluiten zal een geautomatiseerd systeem heel lastig worden.
Beter gewoon een radiografisch autootje nemen en zelf gaan sturen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]
SparkyGSX
Ik denk dat je het toch wel goed optisch zou kunnen oplossen. Als je een fotodiode neemt, een stappenmotor o.i.d. met een spiegeltje, en een aantal LEDs, kun je verschillende metingen achter elkaar doen. Eerst scan je een keer met alle LEDs aan, om de kleur van de ondergrond op te nemen. Vervolgens scan je een keer met alleen een LED rechts, laag bij de grond aan, om een schaduw te krijgen. Vervolgens doe je hetzelfde met een LED vanaf de linkerkant. Uit deze metingen zou je, met wat rekenwerk in een microcontroller, toch een naad moeten kunnen vinden, lijkt me.
Op 18 april 2010 21:19:42 schreef niels v.v:
[...]Offtopic, maar nu ben ik nieuwschierig; Is er op je werk een tennishal of is je werk bij een tennishal?
Op mijn werk een tennishal (en een sporthal en een bowling en horeca)(www.rusheuvel.nl)
@SparkyGSX:
Ik kan natuurlijk gewoon ermee gaan experimenteren, neem wel wat (stukken) plaat mee naar huis