hallo CO genoten,

ik ben een meetbrug aan het ontwerpen om snel een weerstandje te kunnen meten (universeelmeters zijn altijd in gebruik) en om verhoudingen in een trafo te meten enz.

http://www.uploadarchief.net/files/download/meetbrug.jpg

mijn vraag is nu of ik inplaats van de meter met weerstand de schakeling met de opamp kan gebruiken.
Dit lijkt me niet zo kwetsbaar als een meter.

2 leds in serie op 10V, dat werkt kortstondig, geef ze elk een weerstand.

En kijk eens naar de LM393, echte comparators.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Je voedt de meetbrug met wisselspanning. Op de meetpunten a en b staat wisselspanning als de brug niet in evenwicht is. Je hebt dus een wisselspanningsmeter nodig. De uitgangsschakeling met de ledjes en weerstand R1 is fout. Als de brug in balans is (en de twee ledjes hebben ieder zijn eigen stroombegrenzingsweerstand) dan branden beide ledjes op volle sterkte. Ieder ledje heeft zijn eigen 5 Volt brandspanning. Het is beter om de ledjes antiparallel aan pen 6 van de opmap/comparator te solderen en via R1 aan de 0 Volt van de opampvoeding te knopen. Als de brug in balans is zijn beide ledjes gedoofd. Bij onbalans brandt één ledje tenzij de meetspanning een wisselspanning is (voor condensatortesten). In dat geval branden bij onbalans beide ledjes

Heb je geen dubbele voeding, dan kan je de twee leds in je schema vervangen door twee weerstanden van 2k2. Het knooppunt van de twee weerstanden verbindt je aan de uitgang van de opamp via twee antiparallel geschakelde leds.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]

Voor weerstanden heb je een DC optie zag ik dus dat zal wel werken. Maar voor trafo's (een spoel) en dan met AC krijg je zo'n brug waarschijnlijk niet zomaar op nul. Dan moet er een varco bij want je hebt daar met een behoorlijk ohms en inductief imaginair deel te maken.

Praktischer: voor een paar euro een extra multimeter kopen of als je het gewoon leuk vindt om zo te meten: er staan regelmatig tweedehands voor een paar euro oude meetbruggen te koop. Meestal 10 tot 20 euro.
Ik heb een marconi Tf1313. Dat is ook een LCR brug. Die werkt met 1 of 10KHz. Hij werkt echt heel precies alleen ben je al snel 5 minuten bezig om een spoel of condensator te meten.

Voor RF heb ik er diverse gemaakt. Waarvan deze het beste was:
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2018&mode=view

bedankt voor de tips allemaal
ik vind het gewoon leuk om met dit principe wat te experimenteren
en de mogelijkheden van vergelijken uit te proberen

op marktplaats staan idd wat meetbruggen, en ik heb op een dan ook een bod gedaan

bedankt voor het meedenken, ik ga weer lekker experimenteren

Gerard