hallo
ik heb de led vu meter van deze site gemaakt (http://www.circuitsonline.net/schakelingen/59/audio/led-vu-meter.html
nu heb ik hem aan gesloten op stroom (5v geprobeerd en 12v geprobeerd) en audio(van de pc het geluid signaal en rechtstreeks uit de versterker geprobeerd).
Maar er gebeurt helemaal niets de stroom bereikt het ictje wel gewoon.
Meschien wetten Julie wat het probleem is?
Hier bij een paar foto's

sorry voor de slechte kwaliteit ik heb ze met mijn mobiel gemaakt.
Ik hoop snel van Julie te horen
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
LED's verkeert om gemonteerd?
Let er overigens op dat de draden naar de LED's wel erg lang zijn: ik meen me van zowel de 3914 als de 3915 iets te herinneren dat er ontkoppeling of iets dergelijks geplaatst moet worden als de LED's een eind verwijderd zijn van het IC.
EDIT: ik kan het niet goed zien, maar waar hangt R1 uit op jouw printje?
[Bericht gewijzigd door weardguy op (12%)]
ik heb het na gemeten met een volt meter maar er komt niet eens stroom uit de ic voor de led
en ik het shema van de site genomen en die een beetje omgeboud voor dual vu meter.zie link
http://www.uploadarchief.net/files/download/print%20001.jpg
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
wat een knoeizooi... lol... zitten je diodes wel goed? heb je dat al gecontroleerd?
kan jouw print 20001.jpg al helemaal niet volgen....
volgens het schema moeten pootje 6 en 7 aan elkaar leggen, dit kan ik al niet terug vinden?
hey
heb je mijn vorige bericht gelezen ik krijg niet eens stroom uit de ic dus maakt het nog niets uit hoe ze er op zitten
groetn luuk
Arjan Swets
zal wel ergens een slechte soldering zitten, of een sluiting.. ergens in die knoeizooi....
zou eerst eens beginnen met netjes werken....
en ik kan in jouw verhaal echt bijvoorbeeld de weerstan R1 niet terug cinden.... tja en verder is het natuurlijk een schema van nix... het gaat om 4 componenten.... dus tja... controleren of alles goed zit.... misschien heb je het IC al opgeblazen...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Er zal nooit ofte nimmer stroom uit de LM3915 komen. Zijn uitgangen zijn stroombronnen, die enkel stroom kunnen opnemen.
Enne, als ik afga op je foto's, is het gros van de LED's aangesloten aan de linkerzijde van de IC's (kan me vergissen op dit punt) terwijl bijna alle uitgangen zich rechts bevinden.
Arjan Swets
die rode dingen zijn de weerstanden?
is de linkerkant van die jpg het bovenaanzicht?
volgens mij heb je het ic verkeerd de pinnen geteld.... op je foto is daar waar de donkere draad op zit is de pin 1
[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op (41%)]
Op 25 april 2010 20:27:33 schreef pros:
Er zal nooit ofte nimmer stroom uit de LM3915 komen. Zijn uitgangen zijn stroombronnen, die enkel stroom kunnen opnemen.
Enne, als ik afga op je foto's, is het gros van de LED's aangesloten aan de linkerzijde van de IC's (kan me vergissen op dit punt) terwijl bijna alle uitgangen zich rechts bevinden.
Dan bovenste plaatje is van de achterkant bij het onderste kan je het beter zien.
o ik dacht dat de ic de stroom uit gaf daarom kreeg ik er steeds 0v uit xd
meschien ga ik morgen nog is verder solderen en proberen (als ik tijd heb na de examen training)
die langwerpige dingen aan de zijkant van de ic zijn de weerstanden
groenten luuk
Arjan Swets
nee ik heb het over die print20001.jpg... is de linkerkant een boven of een onderaanzicht...
en je weet hoe de pinnen van een IC genummert zijn?...
1 1 1 1 1 1 1 1 1
8 7 6 5 4 3 2 1 0
| | | | | | | | |
> |
| | | | | | | | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9
en dan van boven op het IC bekeken....
vandaar dat pros ook denk dat je verkeerd geteld heb...
volgens het schema zitten de meeste leds aan de boven zijde (van bovenaf gezien) van het IC.
en bij jouw zitten de leds aan de andere kant...
pros
Als mijn ogen me niet bedriegen, zitten de inkepingen van de IC's bij het bovenaanzicht links (waar de ontkoppel-condensatortjes zitten). Als dat zo is, ben je helemaal fout bezig.
Op 25 april 2010 20:50:07 schreef Arjan Swets:
nee ik heb het over die print20001.jpg... is de linkerkant een boven of een onderaanzicht...en je weet hoe de pinnen van een IC genummert zijn?...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 8 7 6 5 4 3 2 1 0 | | | | | | | | | > | | | | | | | | | | 1 2 3 4 5 6 7 8 9en dan van boven op het IC bekeken....
vandaar dat pros ook denk dat je verkeerd geteld heb...
volgens het schema zitten de meeste leds aan de boven zijde (van bovenaf gezien) van het IC.en bij jouw zitten de leds aan de andere kant...
ik heb mijn schema gemaakt m.b.v http://www.uploadarchief.net/files/download/lm3915%20comp.pdf;jsession…
want ik heb gewoon 2 van die naast elkaar geplaatst en dan de + en de - en pin 9 bij elkaar gevoegt
ik denk idd dat ik de leds verkeerd om heb geplaatst
dat dat het probleem is
pros
Wees er maar zeker van. Pin 1 zit linksboven, zoals Arjan aangeeft. Ik hoop dat de IC's het overleefd hebben...
Arjan Swets
kelere wat een eigenwijs.... ja dat is dus het printje wat er bij hoor, alleen had je die moeten spiegelen... dat is gezien vanaf de onderkant, koperzijde... je had het blaadje met de gedrukte kant tegen het raam moeten plakken....
sorry dat is zo eigenwijs was. over na gedagt en jullie hebben gelijk
binnen kort ga ik de leds omdraaien want die heb ik erkeert om geplaatste en maak ik de schakeling op nieuw.
groetn luuk
ja ik begin gewoon opnieuw en ga dit keer heel doed op letten
bedankt voor julie hulp voortaak ga ik beter kijken.
groetn luuk
joopv
Golden Member
Mensen die dit soort
Op 25 april 2010 20:25:37 schreef Arjan Swets:die knoeizooi....
opmerkingen maken moeten niet raar opkijken als ze gewoon genegeert worden.
Op 26 april 2010 00:38:23 schreef Arjan Swets:
kelere wat een eigenwijs....
Kelere wat een eigendunk en gebrek aan sociaal inzicht.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
JoopV. Hij heeft zich nog ingehouden hoor, het is gewone T.D. gebruikstaal en ik heb er 44 jaar mee leren leven.
Niet iedereen drukt zich hetzelfde uit al komt het wel eens wat cru over, maar meestal wordt het niet beledigend bedoeld, meer als een krachtterm.
Mac.
Cyber-nl: Alle begin is moeilijk maar aldoende leert men.Het is misschien ook zinvol om twee nieuwe ic's aan te schaffen, zo duur zijn ze niet (ca 1.75).
Dit om te voorkomen dat je met de oude ic's mogelijk een domper krijgt als het nog niet blijkt te werken doordat ze mogelijk defect geraakt zijn in je vorige schakeling.
Als ik aan een onderdeel twijfel gaat het direct in het ronde archief!
Nou, rustig aan en goed kijken en vooral niet zenuwachtig worden dan kom je het verst.
Succes,
Mac.
[Bericht gewijzigd door McDuff op (48%)]
Arjan Swets
Op 26 april 2010 13:27:01 schreef joopv:
Mensen die dit soort [...]opmerkingen maken moeten niet raar opkijken als ze gewoon genegeert worden.
[...]
Kelere wat een eigendunk en gebrek aan sociaal inzicht.
genegeert? juist niet... je plaats juist een bericht.. 
en jij wil toch niet zeggen dat de achterkant van zijn schakeling er netjes uitzie?
denk dat toch wel een belangrijk punt van de electronica is... proberen netjes te werken.... ergens een lullig sluiting en het werkt ook niet....
en soms moet je je stem een beetje verheffen om bij dit soort jongens door te dringen....
Hij komt met een vraag, krijg van 2 mensen antwoord, dat slaat hij in de wind, omdat hij denkt dat tie het beter weet.....
tja dan ben je in mijn ogen super eigenwijs....
maar ik denk dat cyber-nl ook wel weet dat die een eigen-wijssie is (zal die best vaker gehoord hebben)
maar ik mag juist van die mannentjes met een beetje lef... (en die grote mond die er bij hoort)....
Alleen doe ik wel de moeite om te laten zien wat ze fout hebben gedaan (ging gistere eigenlijk een half uur te laat naar me nest, omdat ik nog ff de schakeling op zijn foto moest tekenen)
Mare zal me voortaan anders uitdrukken... voor de omstanders 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 26 april 2010 22:29:25 schreef Arjan Swets:
en soms moet je je stem een beetje verheffen om bij dit soort jongens door te dringen....
..tja dan ben je in mijn ogen super eigenwijs....
"Dit soort jongens". Over arrogant gesproken. Hoe eigenwijs ben je zelf eigenlijk? Jij volgt direct op wat een ander je zegt? Ik geloof het direct. Ik ben het met Joop eens, het gaar erom HOE je de dingen zegt. Dat doe ik ook niet altijd goed, zoals vele techneuten met mij, maar ik vindt dat je wel ver gaat met je opmerkingen.
Goed, TS je gaat opnieuw beginnen. Post je je resultaten ook nog?
Deze week begin ik er nog niet aan(examen traming en zo).
volgende week meschein moet ik ook nog veel oefenen en zo maar ik houw jullie op de hoogte.
groeten luuk
Arjan Swets
Op 26 april 2010 22:47:15 schreef flipflop:
[...]
"Dit soort jongens". Over arrogant gesproken. Hoe eigenwijs ben je zelf eigenlijk? Jij volgt direct op wat een ander je zegt? Ik geloof het direct. Ik ben het met Joop eens, het gaar erom HOE je de dingen zegt. Dat doe ik ook niet altijd goed, zoals vele techneuten met mij, maar ik vindt dat je wel ver gaat met je opmerkingen.
Goed, TS je gaat opnieuw beginnen. Post je je resultaten ook nog?
heel eigenwijs... en welke opmerking heb je het over? dat tie eigenwijs is? of de knoeizooi? of?
en met dit soort jongens. bedoel ik, heel jong.... weet niet hoe oud de TS is.... maar ik denk heel jong..... en op die leeftijd bleef ik ook volhouden, totdat een ander het tegendeel aantoonde...
[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op (14%)]
joopv
Golden Member
Mooi dat je je prioriteiten goed op een rijtje hebt!
Bij veel fanatieke hobbyisten schort er daar nogal eens wat aan...
succes met de studie