Ik heb een sansui au-x701 die ik vanochtend aandeed en normaal knippert het protector lampje 5 sec.en gaat dan aan, maar vandaag blijft hij knipperen en gaat de versterker niet meer aan.
In een topic uit 2008 had lucas 1968 ook dit probleem en nu vraag ik me af of er meer mensen zijn geweest met het zelfde probleem, en of het zin heeft om hem te laten repareren. ik hoop dat iemand me wat info kan geven.
alle info is welkom.. ben wel a-technisch.
alvast bedankt!
Ik heb hem helemaal los gekoppeld maar het maakt geen verschil,
als hij op mijn meubel staat dan voel ik resonantie door het meubel.
als of zijn 'start' niet kan maken..
Oei, dat is een behoorlijk ingewikkelde versterker.
Als je zoals je zelf zegt, a-technisch bent, is het beter hem te laten repareren door een TD of door iemand die meer ervaring met elektronica reparaties heeft.
Mooie, maar erg moeilijke versterker.
Ben zelf eens een keer met een AUX901 bezig geweest, zelf met schema vond ik hem lastig!!
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ikzelf bezit twee van deze versterkers, beesten zijn het. Blijft de protectie knipperen bij het inschakelen, of springt hij in de protectie nadat je er "muziek" doorheen laat lopen? In het eerste geval zit er een storing in de versterker, in het tweede geval een sluiting in de speakers of bekabeling.
Losse contacten op het protectie board komen wel eens voor, maar het is ook goed mogelijk dat er een eindtrap uitligt (sluiting maakt). Je kunt dit eenvoudig controleren door eens te kijken wat er over de emitter weerstanden staat. In principe zijn het per kanaal 2 eindversterkers, echter staan deze in brug.
Wellicht een of beide elco's defect? Verklaard ook je resonantie's.
Edit: Martijn A, mag ik vragen wat je lastig vond aan deze versterker? Ik heb heb er al wat hersteld en vindt het best meevallen. Misschien kan ik je tips geven?
gisteravond nog gewoon muziek gedraaid. Vanochtend bij het inschakelen bleef het lampje knipperen. met mijn hand op het meubel voel ik een lichte resonantie. het euvel was er ineens en ik kan er niets uitkrijgen oftewel hij gaat gewoon niet aan. weet iemand trouwens de dempings factor van deze versterker? i.v.m. imf tls802a
speakers.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Deze kan ik voor je opzoeken indien ik het (papieren) schema bovenwater krijg. Hiervoor moet ik even in mijn (inmiddels gigantische) archiefkast kijken met papieren schema's. Klein beetje resoneren is overigens niet zo erg, dit doet de trafo altijd wel.
Heren,alvast bedankt voor jullie tips. djohnny als jij zegt dat je er al meerdere hebt gerepareerd, kan ik hem dan (i.v.m het geen makkelijke versterker argument) wel bij een 'doorsnee' reparateur
brengen? of moet ik opzoek naar schema's.
Djohnny, als je dat voor me wil doen, weer heel erg bedankt!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
DJohnny
Op 29 april 2010 21:07:58 schreef flathead:
Heren,alvast bedankt voor jullie tips. djohnny als jij zegt dat je er al meerdere hebt gerepareerd, kan ik hem dan (i.v.m het geen makkelijke versterker argument) wel bij een 'doorsnee' reparateur
brengen? of moet ik opzoek naar schema's.
In principe is hij niet zo heel moeilijk te repareren. Het is en blijft een Japanner en Sansui is nu eenmaal een goed merk, vooral met dit soort versterkers. Iemand met kennis van zaken die ook geinteresseerd is in dit soort projecten en niet na 10 minuten kijken zegt "is niet te maken" zou dit moeten kunnen. En heb het vaker gezegd: goed gereeschap en de kennis hiervan/kennis van de materie en dit ontwerp is ook een must. Als al deze zaken gewoon in orde zijn (wat in mijn ogen wel zo hoort te zijn indien je jezelf reparateur wilt noemen). dan voorzie ik geen problemen met repareren. Een schema maakt het overigens wel makkelijker, op internet zwerven er wel wat rond.
Maar ik vermoed dat er niet zoveel mis mee is. Heb vaak genoeg gezien bij een AU-X serie dat wanneer er een eindtrap uitvliegt dit duidelijk zichtbaar en ruikbaar is
.
Is er nog een aanwijsbare reden voor bvb het er uitvliegen van een eindtrap? is het een mankement wat vaker met deze modellen gebeurd of is het een versterker die om de paar jaar een onderhouds beurt nodig heeft?
DJohnny
Een eindtrap die het loodje legt kan verschillende oorzaken hebben:
De ouderdom (transistoren warmen op, koelen weer af etc.)
Ontregelde BIAS als gevolg van een defect/defect aan een ander
component (driver, terugkoppeling etc.)
Ik ken je speakers verder niet maar misschien komen de impedaties niet overeen met de ingestelde impedance selector op de achterzijde. Om nou te zeggen dat dit een defect kan veroorzaken lijkt me sterk, maar heb zelf ondervonden dat dit een hoop warmte afgifte scheelt.
Wellicht een of meerdere keren tijdens het spelen kortsluiting gemaakt. De kortsluitprotectie van een versterker is bedoeld om tijdens het opstarten van de versterker wanneer je voor "de eerste keer" het volume omhoog draait de versterker bij kortgesloten uitgangen uit te schakelen om beschadigingen te voorkomen. Wanneer je sluiting maakt terwijl er al flink wat vermogen uitgestuurd wordt helpt de kortsluit protectie ook al niet meer, de eindtrappen moeten namelijk eerst "op hun donder" krijgen voor de protectie inschakeld.
Dit gaat misschien heel vaak goed, maar de eindtrappen vinden dit toch niet leuk en vroeg of laat houden ze er toch mee op.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
Op het moment heb ik eenvoudige Lambda speakers 6ohm.. en heb de versterker daar op ingesteld. ik heb ook nog niet hard gedraaid.
wel heb ik deze versterker 2 weken geleden opgehaald, en ben 2uur met hem onderweg geweest.. denk dat dat er wat mee te maken heeft.
ik heb een beetje het 'gevoel' dat er misschien wat losse contact punten zitten die opnieuw moeten worden gesoldeerd. draai nu weer op m'n ouwe luxman 507 die heb ik een paar jaar geleden ook laten
doorsolderen. de x701 is inderdaad een beest. persoonlijk na een paar weken draaien vind ik het meer een 'machine' dan een versterker.
ik hoop dat het maar een klein mankementje is.
DJohnny
Ja het zijn geweldige versterkers. Ik heb er zelf 2 en mijn vader heeft er ook 1. Daarmee stuurt hij 2 KEF reference 105/3 speakers mee aan. Een taak die menig top versterker niet (goed) voor elkaar krijgt. Ook ik denk dat het probleem niet zo heel groot is, vermoed ook losse contacten. Alle 3 onze versterkers hebben dit probleem gehad. Op het protectieboard zitten een aantal weerstanden die nogal goed heet worden en los gaan zitten.
Djohhny, in iedergeval bedankt voor je hulp, echt top. als je nog een schema op internet voor me weet dan stel ik dat wederom op prijs.
groet, flathead.
Edit: Martijn A, mag ik vragen wat je lastig vond aan deze versterker? Ik heb heb er al wat hersteld en vindt het best meevallen. Misschien kan ik je tips geven?
Dat kan ik me niet zo goed meer herinneren, het is al jaren geleden.
Die versterker stond bijn onze TD op zolder, ik dacht: die ga ik eens even in een rustig uurtje repareren.
Volgens mij waren zo'n beetje alle torren (behalve de dubbeltorren of dubbelfets) defect, erg veel uitgerookt weerstanden, veel meer werk dan ik gedacht had.
Sommige ruststroomtorretjes zaten meen ik ook op een zeer onbereikbare plek, al met al duurde het dus veel te lang om dat in de baas z'n tijd op te lossen.
Ik heb de versterker toen weggezet voor nog een ander "rustig moment" maar dat is er nooit meer van gekomen, ik weet eigenlijk ook niet meer waar de versterker gebleven is.
We hadden toen ook nog een AUX701 , volgens mij is deze versterker gesloopt, de AUX901 moet toch wel ergens in het pand rondzwerven denk ik.
Schema vond ik op het eerste gezicht vreemd, ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij was het een soort "gebrugde push-pull" eindtrap, niet het standaard werk dus!
Al met al, het is allemaal al jaren geleden, dus weet ik het niet helemaal precies meer.
Hier staat het schema:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/38102/sansui_au-x701_x901.html
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Ik heb ze..!! bedankt Martijn. En als je de x901 zou kunnen vinden, en repareren is dit echt een aanrader..waar voor je geld en tijd.
gr. flathead
DJohnny
Op 29 april 2010 22:19:20 schreef martijn A:
[...]Dat kan ik me niet zo goed meer herinneren, het is al jaren geleden.
Die versterker stond bijn onze TD op zolder, ik dacht: die ga ik eens even in een rustig uurtje repareren.
Volgens mij waren zo'n beetje alle torren (behalve de dubbeltorren of dubbelfets) defect, erg veel uitgerookt weerstanden, veel meer werk dan ik gedacht had.Sommige ruststroomtorretjes zaten meen ik ook op een zeer onbereikbare plek, al met al duurde het dus veel te lang om dat in de baas z'n tijd op te lossen.
Ik heb de versterker toen weggezet voor nog een ander "rustig moment" maar dat is er nooit meer van gekomen, ik weet eigenlijk ook niet meer waar de versterker gebleven is.We hadden toen ook nog een AUX701 , volgens mij is deze versterker gesloopt, de AUX901 moet toch wel ergens in het pand rondzwerven denk ik.
Schema vond ik op het eerste gezicht vreemd, ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij was het een soort "gebrugde push-pull" eindtrap, niet het standaard werk dus!
Al met al, het is allemaal al jaren geleden, dus weet ik het niet helemaal precies meer.
Ja dat is allemaal erg vervelend. Dan is er toch iets aparts mee gebeurd, wanneer er een eindtrap uitgaat dan gaan er maar een paar torretjes mee. Enig idee wat de oorzaak hiervan geweest is?
Misschien bliksemschade, of verprust door een ander monteur.
Het echte verhaal hoor je vaak niet als TD, het spul wordt bij een winkel ingeleverd en wat die klant van die winkel ermee uigespookt heeft is vaak niet duidelijk.
Ik zal volgende week eens kijken waar de versterker gebleven is, hij kan niet maarzo verdwenen zijn, staat vast ergens tussen of achter of onder..... 
Nu ik er wat langer over nadenk, volgens mij waren beide kanalen defect, dit kan nooit zomaar bij stil weer gebeuren, dan is er iets vreemds aan de hand geweest.
Zo heb ik ook nog een mengpaneel liggen die overspanning op het net gehad heeft, voeding defect en nagenoeg alle opamps in versterkercircuit, bij zulke reparaties is het einde zoek, en moet je er vanuit financieel oogpunt maar een eind aan breien.
Als hobbyproject nog wel te redden denk ik, maar niet als het door onze TD tegen volledig uurloon hersteld moet worden.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Bedenk dat ik ook nog een defecte 701 heb staan, eindtorren zijn nog wel goed, maar gaat in protectie. Binnenkort maar 's even afstoffen...
Rob.
Ik heb hem net weggebracht.. als ik hem volgende week kan ophalen (hopelijk) dan zal ik verslag uitbrengen.
Nou,ik had hem vanochtend weggebracht (10.00) en kan hem al weer ophalen. er moesten wat componentjes opnieuw doorgesoldeerd worden.
Meneer Verdegaal (den haag) zei: 'er zijn in het verleden waarschijnlijk ook wat kleine probleempjes mee geweest, maar hij draaid weer als een tierelier'. iedereen bedankt voor de reactie
en als iemand nog de dempingsfactor van deze sansui au-x701 weet
dan hoor ik het graag.
groet.
DJohnny