Mijn buren hebben een wasmachine van Miele: novotronic meteor V8350
Bij het inschakelen gaat naar een aantal seconde het lampje "pc controle " knipperen. Na wat verder zoeken kom ik erachter dat er heel weinig water de machine instroomt. Nu heb ik de toevoerslang gecontroleerd of deze verstop zit, maar dat is niet het geval.
Hierna heb ik de spoelen van het inlaatventiel gemeten en hier staat 230 Vac op.
Toen heb ik de slang losgemaakt van het inlaatventiel maar hier komt nauwelijks water uit.
Kan hat zijn dat het inlaatventiel kapot is? Of zit er ergens een filtertje in wat verstopt kan zijn?
Wie weet een bestelnummer van dit 3-voudig inlaatventiel? En waar te koop?
Misschien heeft iemand nog zo´n ventiel te koop?
Mvg, Joof
Normaal gezien zijn die ventielen "heel" of "kapot", als er weinig water doorstroomt kan het zijn dat dat gaasfiltertje dat aan de ingang van het ventiel zit verstopt is. Uitnemen met een fijne bektang en uitspoelen, bvb door met een oude tandenborstel het vuil uit de gaatjes te halen. (Zie handleiding)
Haal het ventiel er eens uit en leg m in de schoonmaak azijn grote kans dat ie verkalkt is .
Uit elkaar halen wordt niks meestal lukt dit bij een ventiel niet .
Het nummer moet op het ventiel zelf staan .
Zo niet dan kunnen ze bij een parts dealer meestal ook op het type nr zoeken .
Kontroleer of de waterdruk uit de kraan voldoende is.
Mocht dit goed zijn dan zit het probleem in het inlaatventiel, vermits de zeef in de aanvoerslang en het zeefje in het inlaanventiel schoon zijn.
Het onderdeelnummer van het inlaatventiel is 1678013.
Succes.
Waterdruk is voldoende.
Door de toevoerslang komt voldoende water: gecontroleerd.
Inlaatfilter is schoon. (deze is niet uitneembaar)
Door de uitlaatslang komt een klein drukloos straaltje.
Nagenoeg geen kalksporen in het slangetje.
Spanning is voldoende.
Ik denk dat het ventiel inwendig kapot is.
Ik morgen een nieuwe halen.
Bedankt voor het meedenken.
Ja, bekend probleem. Membraam rubbertjes in ventiel gescheurd. Makkelijk te controleren of niet IDD filtertje verstopt is machine op voorwas of stijven te zetten en kijk dan of machine sneller volloopt. Wasverzachter/stijven is wel trager, maar toch 6L per min...
Voorwas heeft ook een apart ventiel (dat ook bij spoelen wordt gebruikt), dat is normaal dacht ik hetzelfde debiet als het hoofdwasventiel.
Ik heb meest voor dat de ventielen ofwel water blijven doorlaten (meestal zand/vuil in geraakt door grondwater) ofwel dat de spoeltjes door zijn en er helemaal niks komt.