Ik heb het nog nooit gezien, maar zou ie bedoelen dat ie "doorfikt"?

(mogelijk berekent ie dat het ding te veel te verduren krijgt. Maar ja, daar was die weerstand voor. Wat gebeurt er als je in de simulatie die weerstand even op 1k zet? (in het echt niet doen: het werkt in het echt ook pima met minder dan 47 ohm, of zelfs nul ohm).

TS: Zul je toch in de handleiding moeten duiken. Ik heb geen Multisim.

Stel dat je gewoon aanneemt dat de schakeling op de CO site werkt, hoelang zou het dan duren om hem even in elkaar te solderen? Minder dan je nu nodig hebt gehad denk ik. ;)

Mocht je met een LED gaan testen, zet er dan even een weerstand mee in serie. D1, D4 en Q2 kun je dan nog even zonder.

@FET: simulaties zijn erg leerzaam. Je kunt op die manier erg veel leren over een circuit, en je leert natuurlijk simuleren. Vooral als je zelf iets ontwerpt, kan dat erg handig zijn. Daarbij zijn sommige schakelingen of gecompliceerde componenten bijna niet in werkelijkheid op te bouwen en te bestuderen.

(gniffel) Ik ben het alleen maar met je eens. Simetrix staat hier bijna altijd open. Maar Multisim heb ik niet.

Maar in dit geval wordt het programma niet goed bediend, en dan leidt het pijlsnel tot niets. En dàn zou solderen sneller geweest zijn.

Als je bij mij in de bestandenlijst van simulaties kijkt, zie je allemaal mappen met de namen van posters hier op CO. Daarin zitten circuits die bij hun vragen horen.

Ik zit nog te w8en op enkele componenten dus kan ik hem nog niet solderen he

ik heb mijn componenten en ga vanavond eens bouwen, hopen dat het lukt :D heb nog nooit iets gebouwd op een breadbord, alijd gesoldeert

Edit:
De schakeling werkt perfect :D best wel goed, morgen de schakeling solderen

Edit2:
Vreemd, zelfs wanneer mijn duty_cylce zo is ingesteld dat de lamp niet brand en geen stroom trekt, hebben beide mosfet's 60°C
Wanneer ik de duty cycle instel dat de lamp voluit brand, dan daalt de temperatuur

heb het opgelost, ik had namelijk 100nF gebruikt ipv 1nF in de linkse onderste condensator

1nF werkte inderdaad goed voor een motor (fan), maar niet voor een lamp, na een paar testjes gebruik ik nu 10nF foor mijn 12w halogeenlampen, wat ik ook verander aan de duty cycle, hij blijft op 45-46°C

[Bericht gewijzigd door nicksasa op (17%)]

iemand een idee of de frequentie gedeeltelijk regelbaar te maken ?

Waarom zou je de frequentie regelbaar willen hebben? De bedoeling is dat je de duty cycle regelt. De frequentie kan je willen instellen: zo min mogelijk om de torren zo koel mogelijk te houden, maar wel hoog genoeg dat je de boel niet ziet knipperen of zo.

Op 8 mei 2010 13:33:46 schreef nicksasa:
iemand een idee of de frequentie gedeeltelijk regelbaar te maken ?

Dat bèn je al steeds aan het doen, door die 'condensator linksonder' te vervangen. Met 1nF op die plaats is de frequentie ongeveer 40..45kHz. De rest kun je nu makkelijk uitrekenen.

Dat de torren dezelfde temperatuur blijven houden, is eigelijk wel logisch. Ze worden alleen warm tijdens het schakelen, dus tijdens het overgaan van uit naar aan, en andersom.
En die overgang gebeurt evenvaak per seconde, hoe de duty ook staat.
Alleen door een andere frequentie verandert daar wat aan.

Maar heb je de torren eigenlijk wel op een koellichaam zitten?

Momenteel niet want bij 10nF worden ze niet eens warmer dan kamertemperatuur (gemeten). Ik zal er natuurlijk een koellichaam opzetten wanneer ik een printje ga maken, dan zorg ik er maar voor dat ik de condensator kan eruit halen en er een andere kan insteken

Nog een vraagje, waarom moeten de mbr's gekoeld worden ? Ik zie niet eens in waarom deze er staan

[Bericht gewijzigd door nicksasa op (16%)]