audio PGA2311 stereo 4 kanaals mixer/mengpaneel

hallo

Ik ben van plan om een stereo 4 kanaals audio mixer op te bouwen met behulp van de PGA2311. Deze chipset is nogal populair, waardoor ik redelijk veel schema's en printontwerpen vind op het web. Toch vind ik niet direct een schema/print op het web, dat voldoet aan mijn doelstellingen vandaar heb ik zelf maar een schema getekend, nu voordat ik een PCB ontwerp heb ik nog enkele vragen.
Hieronder de link van het schema:
http://www.2shared.com/photo/4Qll3z2D/audiomixer.html

Op dit forum heb ik allerlei tips gelezen, daar heb ik proberen rekening mee te houden...
*heb een aparte voeding voor het analoog gedeelte van de PGA2311
*+5V voeding van het digitaal gedeelte, zal afkomstig zijn van een apart microcontroller bord, vandaar is deze niet getekend
*Ook heb ik gelezen dat het nuttig is om buffer opamps te gebruiken aan alle ingangen, want die IC blijkt snel stuk te gaan als er een te hoge ingangsspanning wordt aangelegd. (Aangezien dat ik de uitgang van mijn PC daarop wil aansluiten, wat een groter signaal zal zijn (als volume maximaal staat tenminste), dan een standalone tuner/ cd speler , lijkt dat me geen slecht idee.) Toch stel ik me de vraag of deze wel echt nodig zijn, in het elektuur ontwerp "the audio link" worden er immers geen gebruikt.
*Het schakelen van de PGA's zelf, heb ik gedaan zoals aangegeven in de datasheet. (behalve heb ik de laatste SDO terug naar de microcontroller gelegd) Het is dan ook de bedoeling om deze in daisy chain aan te sturen.

Nu het probleem voor mij is hoe ik best al de uitgangen samenvoeg. Vandaar heb ik me laten leiden door dit schema:
http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/dcmixer.gif
Omdat ik graag 2 audio uitgangen wil hebben, heb ik twee versterker schakelingen op dezelfde lijn gezet. Mag dat? of kan dat eleganter worden opgelost?
Heb twee inverterende versterkers na elkaar omdat ik dan een versterking van +1 overhou (kwestie van weerstandsverhouding om een extra versterking te maken)

Zijn er nog tips waar ik rekening mee moet houden?

bedankt!

Hallo peewee,

Allereerst : goede aktie van je om de zeken te posten vooraleer je begint te solderen.De slogan van dit forum moet je vooral niet letterlijk nemen.Bij ons op het bedrijf noemen we dit een "design review" waar er eigenlijk in elk statium van het ontwerp een blik wordt geworpen door zoveel mogelijk collega's.Hierbij komt ongelofelijk veel naar boven en wordt veel ellende bespaard.
Maar nu jouw ontwerp :

1) waarom pak je geen PGA2310 en +/-15V voeding? heb je meer headroom voor je signaal.Je moet er immers toch een voeding voor zetten,dus maakt het niet uit of ie 5 of 15V is.
2) Je hebt alle mute signalen apart naar de CPU geleid.hierdoor kan er eentje of 2 op mute staan.Op zich een leuke gedachte,maar de uitgangen van de PGA2311 gaan (waarschijnlijk) zweven als hij op mute staat.Als e eentje (of meer) uitganggen zweven verandert de versterkingsfaktor van het geheel -> zie volgende punt.
3) Je uitgangstrappen moeten 4X versterken, omdat je door het mengen singnaal verliest.Voor het signaal pad van (zeg) kanaal1 heb je een weerstandsdeler van 100k en 3 weerstanden van 100k (=33.3k)naar GND.
4)Ik zou e.e.a. laagohmiger uitvoeren: de thermische ruis van een weerstand is evenredig met z'n waarde.Dit wordt een ruisbak.
5)Ik heb al eerder mensen gewaarschuwd voor de inschakelvolgorde van de voedingen.In het data sheet van de CirrusLogic CS3310 (die is namelijk compatibel met de PGA2311,of eigenlijk andersom) staat dat de logic-5V niet eerder aanwezig mag zijn als de analoge 5V.Texas Instruments zegt hier welliswaar niets over ,maar toch.(En trouwens heb je een beter design als er een second source is voor je chip)

Naar de keuze van je opamps heb ik zo direkt niet gekeken,denkelijk zijn er wel andere forumleden die hiermee ervaring hebben,maar deze staan volgens mij nou niet direkt bekend om hun goede audio eigenschappen.Ik zou je aanraden een een kijkje te nemen bij de National Semiconductor LME49xxx reeks.

Een paar opmerkingen.

1. Je hebt de plus en min ingangen van je ingangsbuffers verwisseld. De min ingang hoort aan de uitgang van de OPAMP te hangen.
2. Je hebt elco's genomen in je de signaalweg van je ingangen. Ik zou die vervangen door MKT oid.
3. Hang achter die MKT ook nog een weerstandje naar GND, anders heeft de plus ingang van de OPAMP geen dc pad naar GND.
4. De ingangsbussers zijn zeker zinvol, de datasheet van de PGA geeft aan dat deze laagohmig aangestuurd moet worden voor de minste vervorming. Met de buffers doe je dat.
5. De opmerking hierboven betreffende verzwakking van je sommeerversterker klopt niet. In je schema is de versterking 1X. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Opamp
6. Voor de 2 uitgangen hoef je geen dubbele sommerversterker te maken. IC1a en 1B kun je weg laten en op de uitgangen van IC9 kun je dan per kanaal buffertjes zetten vergelijkbaar met je ingangsbuffer.
7. In de datasheet van de PGA lees ik "Muting is accomplished by switching theinput multiplexer to analog ground (AGNDR or AGNDL)
with zero crossing enabled." De uitgangen zweven dus niet.
8. De discussie of je het verschil gaat horen tussen de OPA4131 en de LME49xxx is meer iets voor een ander draadje.
9. Als je een print gaat ontwerpen lees dan de ook de layout aanwijzingen in de datasheet van de PGA door.