hallo,
ik heb een defecte printplaat van een laadstation van een robot,er zijn 2 weerstandjes doorgebrand en nu had ik graag geweten wat voor een weerstanden dit zijn. dit is een foto van de print en de 2 bovenste weerstanden zijn defect ( grote en kleine naast elkaar)
die kleine denk ik dat 4,7K 1/4w is en de kleuren geel violet zwart bruin heeft.
en die grote 108 mega 1w is en de kleuren bruin zwart grijs blauw heeft.
kan iemand dit bevestigen of zien jullie hier iets heel anders in?
mvg draakskuh
Misschien makkelijk als je de kleur codes niet ken
geel violet zwart zilver =47 Ohm, +/- 10 %
blauw grijs zwart zilver =68 Ohm, +/- 10 %
zijn andere waardes dan je op geef
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_resistor_calculator.php
Groet philipnl
[Bericht gewijzigd door Philipnl op (31%)]
als de kleuren goed zijn wat ik denk dan is het niet zo moeilijk maar klopt het wat ik aangeef of zijn het toch andere kleuren en is die dikkere weerstand 1 watt of minder/meer
Deze weerstanden zien er niet erg defect uit, in tegendeel zelfs, zo goed als nieuw. Ik vermoed dat er wat anders aan dehand is.
deze foto is geen foto van mij en die weerstanden zijn doorgebrand dus bij mij net zo zwart als die andere 2 oppe foto.
nee het gaat om de weerstanden rechtsboven maar deze foto is geen foto van mijn printplaat maar een identieke van iemand anders. die andere persoon had een probleem met de weerstanden onder en ik met die boven.
Ik zie 2 zwarte 1/4 weerstanden. Ik kan geen kleur herkennen.
Ik bedoel de 2 weerstanden die vertikaal staan op de onderste zijde van de print.
Had dan even twee foto's naast elkaar gezet, of je start post beter omschreven. Zo zet je iemand op het verkeerde been.
Weerstanden branden niet uit zich zelf zo maar uit. Er zal iets meer aan de hand zijn. Aan de hand van die foto zijn inderdaad de kleuren niet echt duidelijk.
[edit]
Afgaand op de kleuren die ik zie, 680 ohm 1/2W en 47 ohm 1/4W
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (12%)]
ik kan nu geen waardes meten want ze zijn defect en het probleem waardoor ze zijn doorgebrand is al opgelost. bleek een defect componentje te zijn die sluiting gaf in de robot.
heb geen print die goed is. deze foto heb ik zo even van internet geplukt. als ik van mijn printplaat een foto maak dan zie je ook alleen maar zwart
en nicksasa welke kleuren zie jij daar dan in want philipnl ziet er denk ik andere kleuren in want die komt ook op een andere waarde uit.
[Bericht gewijzigd door draakskuh op (33%)]
hugo is juist, nog effe gekeken en het is inderdaad 680, geen wit maar grijs
[Bericht gewijzigd door nicksasa op (78%)]
hier een link staat een hoop beschreven
ook een foto waar de kleuren iets beter op staan
denk dat mijn waardes wel kloppen
groet philipnl
We kunne wel gissen wat het wel is
het zou mooi zijn als je een andere print er bij heb
om door te meten
groet philipnl
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nouja zo moeilijk is een kleurcode nou ook weer niet af te lezen. Ik hou het net als philipnl en Hugo (die een typfoutje maakte) op 47 ohm voor de kleine en 68 ohm voor de grote (want bruin ziet er roder uit elders op de foto). Dat kan ook wel kloppen met het doorgebrand zijn, bij hogere waardes heb je onlogische spanningen nodig om dat te bereiken. Bovendien zitten sommige van de waardes die ik in andere berichten las niet in E-reeksen en liggen dus ook niet voor de hand.