Ondanks de vele, vele vragen die al over dit onderwerp zijn gesteld, heb ik voor mijn vraag nog geen antwoord kunnen vinden. Ik zoek een voeding (230 naar 12-14V) voor een autoradio en kwam op het forum de optie tegen om een 12V/5A voeding te nemen die voor LCD-monitor is bedoeld. De nadelen van een normale, vaste voeding zijn de grootte en het energieverbruik als de radio uit staat.
Wat ik graag zou willen weten:
1) Kan dit zonder problemen?
2) Zit er nog hoogfrequente rommel op dergelijke voedingen (want schakelende voeding) die eruit gefilterd moet worden? Zo ja, hoe te ontstoren?
3) Moet er nog een buffercondensator aan de uitgang van de voeding?
Alvast bedankt voor een reactie! Wellicht dat ook anderen hier iets mee kunnen.
benleentje
Golden Member
De nadelen van een normale, vaste voeding zijn de grootte en het energieverbruik als de radio uit staat.
Dat is maar deels waar. Als je de radio uitzet waarom dan ook niet gelijk de voeding. Ik geloof niet dat een lineaire voeding meer stroom verbruikt als een geschakelde voeding als er geen apparatuur op is aangesloten. Het verbruik zonder belasting zal ongeveer gelijk zijn.
Bij belasting zit hem juist het verschil een geschakelde voeding zal dan minder energie verspillen en is dan zuiniger.
Zoals bij elk apparaat heb je goede en slechte typen. Een goede geschakelde voeding gooit er geen rommel uit.
Bedankt voor de reactie. Op zich wil ik de voeding wel uitschakelen, maar dan is telkens het geheugen van de radio gewist. Stel dat ik het geheugen wel wil behouden voor een paar dagen, is dit dan mogelijk door gebruik te maken van een elco, als in het volgende schema:
Schakelende Radio
voeding 12V 5A
-------- ------------
| |
+ |-----|zek. 6A |--------------------------|+ power on
| | | |
| | | |
| | R=100ohm | -------|+ memory
| | |
| | C=? µF | |
| | |
ground|-----------------------------------------|- ground
| |
-------- ------------
Ik heb geen idee wat voor stroompje er loopt om het geheugen te behouden. Als dit werkt, hoe groot moet ik de condensator dan kiezen?
Dan heb je ook geen autoradio nodig... Ga naar de kringloop, zoek een mooi setje uit. Goedkoper dan een nettte voeding voor een autoradio.
Helemaal mee eens, maar dit is een nette radio die zijn werk ook prima in huis kan doen. Vandaar mijn vraag.
Om de geheugeninhoud te bewaren mag je niet de beide voedingsaansluitingen samen verbinden: als je dan de radio uitzet trek je ze allebei samen naar nul volt. Je idee om een grote elko te gebruiken om het geheugen te bewaren is wel OK, maar zet dan een diode tussen de beide voedingsaansluitingen. Zo wordt de elko enkel belast door het geheugen en niet door de rest van de radio.
Dus:
elko tussen massa en +mem
diode met anode en +power en katode (ringetje) aan +mem
externe voeding naar +power
De diode krijgt erg weinig stroom te slikken dus een 1N4148 zal het wel doen. Een type met lagere lekstroom zal wellicht de elko langer boven water houden.
Om heel erg correct te zijn monteer je nog een 100nF of daaromtrent tussen massa en elk van beide voedingsingangen van de radio. De 100R die je tekende is daarentegen nergens voor nodig.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (13%)]
Op 15 mei 2010 19:17:19 schreef big_fat_mama:
Om de geheugeninhoud te bewaren mag je niet de beide voedingsaansluitingen samen verbinden: als je dan de radio uitzet trek je ze allebei samen naar nul volt.
Wat een onzin... Als je de radio uitzet klapt er ook geen boordzekering uit toch?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Dank voor de reacties. Misschien bedoelt BFM dat de condensator leegloopt als je de stekker van de voeding uit het stopcontact trekt zonder de radio zelf uit te zetten.
Ik ga het dan zo proberen:
Schakelende Radio
voeding 12V 5A
-------- ------------
| |
+ |-----|zek.T6A |--------------------------|+ power on
| | | |
| | | |
| | |--|diode|-------|+ memory
| | | |
| |C=100nF| |C=4700µF| |
| | | |
| |
-------- ------------
Edit: schema aangepast aan de hand van volgende posts
[Bericht gewijzigd door JHB op (15%)]
[schrap]
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (94%)]
Die diode is er voor het geval dat de voeding uitgeschakelt wordt.
Heft niets met het uitzetten van de radio te maken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
En dit bedoelde ik dus
Schakelende Radio
voeding 12V 5A
-------- ------------
| |
+ |--|zek.T6A |-----------------------------|+ power on
| | | |
| | 1N4148 V |
| | === |
| | | |
| |C=100nF| ----------.------|+ memory
| | | | |
| | |C=100nF| | |
| | | |C=4700µF| |
| | | | |
| |
-------- ------------
Hopelijk komt dit wat duidelijker over. Het waarom kan Henry beter uitleggen dan ik, kennelijk.
gaat niet bij alle radio's goed , bij sommige is de 12V power, en de ACC stand alleen een signaal voor aan of uit.
ik hoop ook dat een C-tje van 4700µF voldoende is, anders een klein 12V accutje pakken en met een weerstand laden.
Helaas lekt een 4700uF nogal, misschien dat de buffer het een dag uithoudt, misschien ook wel niet. En voor de diode zou ik een 1N400x type nemen, de eerste stroompiek kan de 1N4148 nekken.
Een kleine accu dmv druppellading op peil gehouden geeft langere standby tijden.
Bedankt voor het meedenken! Ik ga het wel eerst proberen met de condensator, maar als deze het niet lang genoeg volhoudt overstappen op een accuutje.
Groeten
Of gewoon de stekker er in laten, het standby verbruik van die switchers is nou ook zo gruwelijk weer niet, 4700 gaat het zeker niet redden.
En dat kun je ook makkelijk genoeg bepalen, meet de stroom maar eens die wordt opgenomen door dat lijntje.
[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]