Ik zit vast met het aansturen van een pneumatisch pompje om een vergrendeling aan te sturen. Het systeem werkt als volgt:
Het pompje heeft 3 aansluitingen:
-> Massa
-> 12V draad om te sluiten
-> 12V draad om te openen
Het pompje verwacht dus op één van de twee draden een constante 12V. (Géén puls) Om te sluiten hou je dus een constante 12V aan de eerste draad, om te openen laat je de eerste draad los, en hou je een constante 12V aan de tweede draad.
De aansturing heeft 6 aansluitingen, die 2 wisselrelais vormen.
De eerste wisselrelais schakelt 6 seconden (of 1 seconde, is in te stellen) om als er op sluiten gedrukt wordt.
/---- 2
1 ---/
---- 3
De tweede wisselrelais schakelt 6 seconden (of 1 seconde, is in te stellen) om als er op openen gedrukt wordt.
/---- 5
4 ---/
---- 6
Concreet heb ik dus 2 draden nodig die afwisselend 12V kunnen geven en ook kunnen vasthouden tot er een nieuw signaal gegeven wordt.
Dus:
Draad 1 Draad 2
+ vasthouden tot nieuw signaal
*nieuw signaal*
*nieuw signaal*
*nieuw signaal*
... enz ...
Ik geraak er zelf niet uit hoe ik dit probleem kan oplossen. Mensen met een idee hoe ik dit het eenvoudigst kan oplossen?
Bedankt!
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je kan daar een boel elektronica tegenaan gooien om het gewenste resultaat te bekomen, desnoods een heuse microcontroller. Maar met een bistabiel relais dat over twee wisselcontacten beschikt (of twee stuks met elk één wisselcontact) moet het ook lukken. Neem wel een model met twee spoelen, anders wordt het nodeloos ingewikkeld.
Met jouw ene stuur-relais bekrachtig je een spoel van het bistabiel relais. Met je andere stuur-relais bekrachtig je de andere spoel. Als de bekrachtiging wegvalt, blijft het bistabiel relais zijn positie behouden.
Met de contacten van het bistabiel relais stuur je het pompje. Meer moet dat niet zijn...
Je wilt dus gewoonweg een pompje aansturen, en op de ene of andere draad 12 Volt zetten. Begrijp ik je verhaal goed dat er dus nooit op allebei de draden geen spanning mag staan?
Kijk dan eens naar een overneemcontact.
Je kunt dan een verbreekcontact in het circuit van de voeding voor het relais zetten voor het sluiten van de cilinder (de bovenste schakelaar), en het verbreekcontact (k1.2) van de wisselschakelaar van het relais pakken. Op de ingang van deze wisselschakeling zet je dan de 12 Volt. Je zet dan parallel aan het overneem contact een maakcontact (s1). Dit is dan voor het openen van de cilinder. Je schakelt dan met deze schakelaar het relais in, zodat het maakcontact (k1.3) van de wisselschakelaar gemaakt wordt en op het andere draadje 12 Volt komt te staan.
Het lijkt mij dat je het zo moet doen..
Succes!
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik denk dat Rafael over een stuur-unit beschikt die niet helemaal doet wat het pompje verwacht. Dat is wat anders dan losse relais en drukknoppen.
Maar misschien kan hij het zelf beter verduidelijken...
Op 13 mei 2010 20:12:06 schreef pros:
Je kan daar een boel elektronica tegenaan gooien om het gewenste resultaat te bekomen, desnoods een heuse microcontroller. Maar met een bistabiel relais dat over twee wisselcontacten beschikt (of twee stuks met elk één wisselcontact) moet het ook lukken. Neem wel een model met twee spoelen, anders wordt het nodeloos ingewikkeld.Met jouw ene stuur-relais bekrachtig je een spoel van het bistabiel relais. Met je andere stuur-relais bekrachtig je de andere spoel. Als de bekrachtiging wegvalt, blijft het bistabiel relais zijn positie behouden.
Met de contacten van het bistabiel relais stuur je het pompje. Meer moet dat niet zijn...
Dat klinkt helemaal geweldig als ik er eentje kan vinden met 2 spoelen! Ik had zelf richting teleruptor gedacht, maar ik had geen besef dat deze ook bestonden met 2 spoelen. Morgen eens op zoek gaan naar zo'n speelgoedje, bedankt!
Op 13 mei 2010 20:24:09 schreef pros:
Ik denk dat Rafael over een stuur-unit beschikt die niet helemaal doet wat het pompje verwacht. Dat is wat anders dan losse relais en drukknoppen.
Maar misschien kan hij het zelf beter verduidelijken...
Klopt, de aansturing en het pompje horen niet bij elkaar. Het is nog zo'n pneumatische vergrendeling uit oudere wagens (in mijn geval toch) waarbij de aansturing een draadloos printje is met enkel de bovenstaande mogelijkheden.
[Bericht gewijzigd door Rafael op (21%)]