Ik heb een netbook Asus eeePC 900A die ik graag in de auto wil gebruiken, of zelfs in het vliegtuig. Op het apparaat staat als voedingsvereiste 12V=/3A dus theoretisch zou ik deze zondermeer uit het boordnet kunnen voeden. Maar dat lijkt me te gevaarlijk ivm spikes en andere vervuiling.

Om echt veilig te zitten zet ik er een schakelende voeding tussen denk ik, maar dat is wellicht overkill? Temeer daar dit niet zodanig simpel wordt om 3 amp te kunnen leveren, dat is tenslotte al heel wat.

Zou ik al redelijk veilig zitten met
1) enkele spoelen in serie, bv. uit een oude PC-voeding gesloopt
2) crowbar circuit
3) misschien bestaat er ook een 12V-equivalent voor die blauwe dingen die je wel bij ingangen voor netspanning ziet, een "transzorb" werd zoiets genooemd dacht ik?

Alternatief is een auto-voeding zoals ze volop verkopen voor 19V-laptops, maar voor 12V vind ik deze zo direct niet?
BVD,

Pak een laptop DC/DC converter, voor € 20 moet je zo'n ding kunnen scoren.

pas nog een gekocht, dc in 9-15 V , ac in 110 -240 V.

dc out, (12-15-16-18. 5,5A)-(19-20-22-24V. 4.0a) + 5V (1A) dmv USB plug.

Tot 3A zou deze moeten voldoen : http://www.obd-shop.com/danila/index.php?id=21&lang=de

ik heb zelf de 6A verzie van deze site en die heeft al flink op zijn mieter gehad, doe nog steeds prima zijn werk. maar voor die € 5 euries niet moelijk doen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (38%)]

Dank voor de snelle reactie! Voor 20€ kan ik inderdaad amper mijn soldeerbout warmstoken... Enige referentie van het apparaat dat je kocht?

zie de edit, de verzie met 220 en 12V in en 5V USB out nog niet getest. mischien dat Paul W. hem al geprobeerd heeft ?

KLant moet de zijne nog ophalen , dan zal ik resultaat posten.

Wat heb ik gemist? Van USB 1 amp vind ik niets, en de beide apparaten die je vermeldt hebben als uitgangsspec

Ausgangsspannungen einstellbar: 15 - 16 - 18 - 19 - 20 Volt, max. 6000 mA
Ausgangsspannungen einstellbar: 22 - 24 Volt, max. 5000 mA

(dit is van de 120-watter, het kleinere model heeft uiteraard minder stroomcapaciteit maar dezelfde spanningskeuze)
m.a.w. geen sprake van 12 volt en die heb ik nou net nodig

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (15%)]

dat was zomaar een voorbeeld, de gene die ik heb liggen heeft echt die spec's, ik heb ze van de behuizing over getypt:)

deze kon ik snel even on-line vinden, http://www.digisellers.nl/acatalog/Auto_laders.html#aP_2eSUP_2eN24_2dB… en komt mischien beter in de buurt, zelf even verder googlen, ze zijn er , anders mag evt. de mijne over nemen, heb er toevallig 2 gekocht, 1x voor een klant en eentje voor mezelf als extra backup.

dan verder via de mail.

hier iets met een ander prijskaartje, maar waar ik wel iets meerverrouwen in zou hebben : http://www.b-bit.nl/prof-dc_dcnaar_12_5v.htm

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]

Shiptronic, je bent de enige die me al iets bruikbaars heeft geantwoord dus ik wil niet al te zeer mekkeren. Maar het laatste apparaat dat je vermeldde is inderdaad erg prijzig, en bovendien bedoeld voor permanente montage en dat is dus niet de bedoeling. Daarbuiten heb je me geen enkele referentie gegeven van een apparaat dat uit ruwe 12v - zeg maar autoboordnet - stabiele, propere 12V= maakt bij 3A.

Allen: echt geen mening over de opzet met spoelen/caps + crowbar + transzorb?

ik type dit ook op zo n ding, en dat adaptertje wat er bij zit meet 2,5 x 3,5 x 8,5 cm en doet 3A 12volt volgens het stickertje en wordt tamelijk warm. Ik geloof niet dat daar zo n nette spanning vanaf komt.

ik denk dat je met een crowbar tegen veel te hoge spanningen al een heel eind op weg bent.

ding draait hier 24/7 , al bijna een jaar (af en toe uit omdat ik de kabel er per ongeluk uit trek)

uptime: 21:40:27 up 28 days, 1:32, 2 users, load average: 0.44, 0.25, 0.17

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (12%)]