Ik heb een stroomprobleem in een gekoelde kast.
Het geheel moet je eigenlijk zien als een split airco.
1 deel staat buiten (condensor) en ander deel staat binnen (verdamper).
Tussen beide delen zitten twee leidingen en 1 voedingskabel.

De hoofdvoeding gaat naar het buitendeel, waarvandaan het binnendeel wordt gevoedt.

Nu zit bij dat laatste het probleem. Op het moment dat ik namelijk de voedingskabel naar de binnenunit aansluit. Meet ik op de binnenunit iets van 15 volt tussen L en N.
Terwijl als ik van zowel L als N naar aarde meet, ik 230 volt meet.

Eigenlijk heb ik dus twee fases. Hierdoor draaien mijn ventilatoren niet, en functioneert mijn magneetklep ook niet.

Dit is ook te meten in de buitenunit, gezien de kabel daar wordt aangesloten. Maar op het moment dat ik de kabels naar de binnenunit loshaal, en dan op het aanluitblok meet dan heb ik wel 230 tussen L en N.

Probleem moet dus eigenlijk in de aansluitingen van de binnenunit zitten, alleen naar mijn idee is dat gewoon goed aangesloten.

Ik heb een tekening gemaakt.
Hopende dat het hier wat duidelijker mee wordt.

http://www.michelkalkman.nl/Forum/1615.jpg

Misschien is een van de motoren geblokkeerd. De stroom is zo groot dat de spanning daalt.

[Bericht gewijzigd door Boer op (81%)]

Er is iets mis met de N van je gekoelde kast en de N in de meterkast. Deze zijn niet goed met elkaar verbonden.
Hele stelsel aansluiten en dan met de voltmeter de hele N-bedrading volgen vanaf de gekoelde kast tot de groepenkast.
Een wcd die op dezelfde groep zit als de gekoelde kast, is daarvan de N wel in orde als de gekoelde kast aan staat?
Hoe zit het met de spanningen van de N op de werkschakelaar?
Hoe zit het met de spanningen van de N op de klemmenstrook?

Schema klopt niet. Het relais staat in serie met de magneetklep en fan-motoren.

@ Boer
Nee motoren zijn niet geblokeerd.

@ Ohm pi
Elektra is iets ingewikkelder doordat het op een schip is. Hij is als het goed is gewoon apart afgezekerd.
De spanning op de werkschakelaar klopt wel deze was gewoon 230 tussen L en N.

@ Joof
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit schema uit mijn hoofd getekend heb (en gezien mijn geheugen :p)
Dat was inderdaad het stukje waar ik niet zeker van was.
In werkelijkheid gaat er namelijk ook weer een kabel van a2 naar de klemmenstrook en van de klemmenstrook naar aansluitblok L.
En ik dacht me te herinneren dat a2 op dezelfde klem zat als de L die naar de binnenunit ging.

Tja, je zal eerst met een schema moeten komen dat juist is. Zonder goed schema kan niemand je helpen.

(ik begrijp ook niet dat vele geen woonplaats invullen, want menigeen is wel bereidt om ter plaatsen te gaan kijken en mee te helpen aan een oplossing)

@ joof

Nu zeg jij alleen dat dit schema niet klopt omdat het in serie staat.
Waarom kan dat niet? Krijg je dan sluiting of gebeurt er iets anders?
(zover gaat mijn elektrische kennis namelijk niet)
Zou dit schema niet de oorzaak kunnen zijn van mijn probleem?

Het is voor mijn werk, dus kan niet direct kijken. Maar zodra ik er weer ben zal ik kijken of dit schema klopt.

Als je "dingen" in serie zet, dan werkt het niet meer als bedoelt.
Je magneetschakelaar heeft net niet genoeg vermogen om aan te trekken en een motor niet om te starten.
Als je de magneetschakelaar zou helpen zal ie wel werken en als je de motor handmatig help te draaien dan zal hij waarschijnlijk wel gaan draaien (op halve kracht)

Ook kom ik regelmatig "fabrieks" schema´s tegen waar fouten in staan.
Dit gebeurt nu eenmaal.
Ook ik maak weleens een tekenfout.

Als je in de buitenunit al fout meet dan zit daar het probleem. Als je op het aansluitblok meet dan heb je wel 230V. Daar op het aansluitblok zit het porbleem. Hoe ziet dat eruit. ALs dat op de print zit gesoldeerd dit opnieuw solderen. Als dat met kabel zit en dan bedoel ik de interne kabel die opnieuw in het aansluitblok schroeven.

De kabel die het aansluitblok ingaat ook mischien opnieuw aanstrippen. Soms zit er nog een dun plasticje over de aders en is deze niet verwijdert.

zit er een werkschakelaar op de buitenunit ? als deze onlangs is bediend veel kans dat er een contact is blijven hangen of verbrand , de voeding komt officieel op de werkschakelaar binnen , dus begin daar te meten .

@ Benleentje
Draden zijn niet gesoldeerd. Draden heb ik al los gehad, en weer teruggezet. waren goed.
Zou misschien de fabriekskabels kunnen nakijken. Alleen lijkt me sterk, omdat als ik de door ons aangesloten kabels los zijn meet ik wel gewoon 230.

@ Testman
Ja zit een werkschakelaar op de buitenunit. En deze laat ook gewoon 230 door.
Als het goed is moet ik daar dinsdag weer heen, dus ga kijken of mijn schema klopt, en of dan inderdaad de serieschakeling het probleem is.

230V meten is wat anders dan ook 230V tot je beschikking hebben, maar dat had je al gemerkt. Je kan onbelast best 230V meten maar zodra je het gaat belasten door de kabel aan te sluiten zakt het in. Voor mij ziet dat er dus uit als er ergens een grote weerstand tussen zit. Het kan net zo goed in de door de fabriek aangesloten aders zitten ook daar kunnen fouten gemaakt worden.

Joof had inderdaad gelijk en het kwam dus omdat het geheel in serie staat met het relais.

Probleem is nu opgelost.
Zat dus inderdaad een fout ergens in de originele bedrading.
Althans voor hoe wij hem gebruiken met magneetklep en al.

Zowel het relais al aansluitblok L een eigen fase gegeven, en het functioneerde naar behoren, waardoor ik hem eindelijk kon afvullen.

Dus gelijk weer wat geleerd.

Zal nog even het originele schema erbij doen. Helaas is hij niet zo duidelijk doordat hij maar 600 pixels mag zijn.

In ieder geval allen hartelijk dank voor de reacties.

http://www.michelkalkman.nl/Forum/1631.jpg