Hi all,
Nieuw in dit forum, via via goede verhalen over gehoord. Ik heb een probleem(pje) met mijn Sony versterker, type STR-DB940. Nadat enkele maanden geleden de center speaker steeds uitviel heb ik alle soldeerpunten van de relais opnieuw gesoldeerd. Hierna was dit over. Echter na enkele weken viel het me op dat de rear speakers niet altijd mee 'deden' met de audio. Via de ingebouwde testtone geprobeerd en bleek dit inderdaad het geval; beide deden het gewoon helemaal niet.
Ik kwam er toevallig achter dat wanneer de testtone op bijvoorbeeld rear links kwam en ik draai het volume een eind open, de speaker weer 'in' komt. Zo ook met rechts achter. Meestal doen ze het dan even om vervolgens weer dienst te weigeren. Veelal kappen ze er allebei mee, soms blijft de één wat langer meedoen. Je hoort géén relais tikken als ze niet werken, dus lijkt me dat de speaker protect niet terzake is.
Al met al vervelend! Want ik geniet enorm van deze versterker en het ongeëvenaarde geluid en wil dat voorlopig nog wel even doen. Weet iemand in welke richting ik het moet zoeken? Heb nog geen draadje gevonden waarin soortgelijk geval staat. Heb intussen wel het service manual gevonden. DSP tests die daar op pag. 10 staan zijn allemaal goed. Hartelijk dank vast voor jullie meedenkwerk!
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Allereerst, nog meer slechte soldeerverbindingen. Ook kunnen de speakerrelais vuil zijn. Dan krijg je ook wat je omschrijft, Hoger volume -> wel geluid.
Is de print waar de eindtrappen op zitten al goed doorgesoldeerd?
Met name de driver IC's van de eindtrappen willen wel eens loszitten.
Ook het gedeelte rond de spanningsregelaars op die print moet je nakijken.
Daarnaast raken de elco's in de voeding van de DSP print hun capaciteit kwijt door de warmte. Dit is waarschijnlijk niet de oorzaak van je klachten, maar nu je toch bezig bent...
Ik sluit me aan bij wat bjokal al zei:
Loszittende driver ic's, en zeer waarschijnlijk in jouw geval: vuile contacten van het speakerrelais.
(Omdat als je hem harder zet ie het wel doet, dit duidt eigenlijk in alle gevallen op het relais.)
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Of slechte Volume potmeter......
Doorgaans word deze niet veel verder gedraaid dan 130graden......
Het is dus zeer goed mogelijk dat het contact oppervlak niet meer juist is.
Draai je hem door die 130graden heen en het contact is weer juist, kan een dergelijk kanaal ook weer inschakelen.
(toevallig had ik dezelfde klacht met een wat ouder sony-setje....het naar max. draaien van het volume voor minder dan een halve seconde is voldoende om het kanaal bij te schakelen)
Tenminste dit in mijn geval.....en i.d.d. het vervangen van de volumepot was voldoende.
@gadget
Hiet zit niet een ouderwetse potmeter meer in dacht ik zo.
Ik heb zelf de str db 1080 het grotere broertje van deze versterker.
Gebeurt tegenwoordig met een rotary encoder ook omdat je wel 6 tot 7 kanalen hebt.
Ik zou ook dat relais verdenken of andere losse contacten.
Zitten de solderingen bij bijvoorbeeld de aansluitklemmen van de speakers nog wel goed?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb een aantal str-db typen gehad en ik had toen ook een model met de voorversterker ( een staand ic van nec ) wat los in de soldeer zat , samen met de eindtorren en de relais . de relais komen wel weer in leven als je een paar keer schakelt met flink laag in de speakers op dat moment .
Dit is inderdaad niet de simpele potmeter van vroeger
.
Enorm bedankt tot zover, ik ga het eerst eens in de solderingen zoeken en de relais langs..
Op 18 mei 2010 18:27:17 schreef vegadesigns:
Dit is inderdaad niet de simpele potmeter van vroeger.
Uhm dat is het wel ,echter dan in een versie 6x 100k van alps met motor.
Is waarschijnlijk niet meer leverbaar , wel meegemaakt dan de koolstofbanen die aan de solderpunten zitten van de potmeters scheuren vertoonde door het bewegen waardoor kanalen uitvielen.
Als de bevestigingmoer van de potentiometer loszit dan vrees ik het ergste en met name omdat je het hebt over rear speakerS.
Ga dus met Gadget_inc mee.......
Hoop voor je dat we het mis hebben.
sonynummer: 122544512 of waarschijnlijk ook via google 1-227-395-11
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@S.oldeerbout:Tja, ervaren servicevakman heb ik in de gaten, alle andere oplossingen zijn prima maar verhelpen de klacht niet direct. Pas als je het volume op gaat draaien en je dan het geluid via de speakers plotseling onvervormd gaat horen dan ligt het ook het meest voor de hand, en zijn het veelal vuile contacten van de speakerrelais die door spanningstoename weer gaan werken. Het kan idd ook dat het een breuk in de koolbanen van de volumeregelaar zijn en die , tijdens het draaien hieraan, tijdelijk weer hersteld worden, zoals U correct omschrijft.
Alle andere oorzaken die de genoemde klacht zouden kunnen veroorzaken treden n.l. óf direct op óf na een tijdje opwarmen van het apparaat (en dat is in de praktijk ook mogelijk.)
Hoop maar dat, als het de potmeter is, dit onderdeel nog verkrijgbaar is ondanks het replacement nummer dat U gaf.
Want ook de replacement nummers veranderen nogal snel bij dit merk.
Groeten,
Mac.
De service van Sony houdt normaal op bij apparaten van 10 jaar en ouder.Het advies van Sony is dan "u kunt beter iets nieuws kopen".
Leuk als je een dikke es bak hebt van een paar mile.
testman
de str-db940 is uit 2000~2001 en heeft geen ouderwetse potmeter , die waren rond 1997 verdwenen uit surround audiospul , hoewel beter als een ic wat altijd bijwerkingen heeft op het geluid . heb een philips 610 preamp gehad met het 1e volumeregelic en dat ding was uit 1981 . daarna is alles met een potmeter met motor gemaakt omdat dat ic erg veel ruis gaf .( dat konden ze nog niet maken toen )
Hallo,
Ik heb ook een Sony STR-DB940 die problemen had waarbij na een tijdje een relais klik te horen was en de center speaker uitviel. Ik heb alle relais inmiddels door gesoldeerd, maar nu als de versterker aan zet gaat het display niet aan, maar hoor ik een relais 'ratelen'.
Als ik dan een klap op de kast geef, gaat hij aan. Blijkbaar schakelt de relais dan en komt hij verder.
Wat kan ik nu doen? Een relais vervangen of toch nog een keer door solderen?
Jeroen
testman
als heel de versterker niet aan gaat kan het ook zijn dat het voedingsrelais vuil is of niet helemaal inkomt. deze versterkers schakelen in van een kleine trafo zodat de grote trafo niet altijd aan hoeft te staan. een losse verbinding is waarschijnlijk. kijk maar eens naar de print waar de netspanning binnenkomt.
een losse verbinding is waarschijnlijk. kijk maar eens naar de print waar de netspanning binnenkomt.
Bedankt voor je snelle reactie.
Op het schema zie ik dit: http://flic.kr/p/b5va4n
Is het relay RY-901 die je bedoelt?
Moet ik die door solderen of vervangen?
Jeroen
testman
als er helemaal geen leven in komt ( ook geen rood protect ledje ) dan is de kans op een losse verbinding groot . even nazien is beter als meteen een nieuw relais kopen . dat hij wel aangaat met een tik duidt op een rotte verbinding. er kan ook een elco in de stby voeding slecht zijn maar dan is de tik net op t goede moment geweest.