Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

@alex,

het punt is dat de LTZ1000 verwarmd wordt. Deze verwarming zorgt voor de stabliteit. Als je b.v. dit component niet afdekt dan zie je dit meteen terug in de spanning. Electrisch, termisch en mechanisch moet dit allemaal wel goed gemaakt worden om een zo groot mogelijke stabiliteit te krijgen.
Die sleuven in de PCB zitten erin om zo min mogelijk thermisch contact met de 'buitenwereld' te hebben. Het liefst zou je het component met draadjes willen ophangen.

@Jochem, je kunt de spanning ook afdelen. Zo hadden we n.l. een spanning van 3.6V gemaakt voor een 5V ADC.

Hoe bedoel je afdelen.. met weerstanden? Die ruisen en zijn thermisch gevoelig.

If you want to succeed, double your failure rate.

Yup, en met de stabiliteit en ruis valt het best mee hoor.
o.a. met weerstanden van http://www.alpha-elec.co.jp/e_machine.html (tegenwoordig ook al vishay)
Of de duurdere versies van Vishay zelf. Maar dan ga je al snel naar de 10-30euro per weerstand.

fred101

Golden Member

Gaaf boek over die low measurements.
Moet je zeker even downloaden jochem. Daar staat bv in dat je source impedantie bepalend is voor de minimaal te meten spanning. Hoe hoger die is hoe moeilijker het wordt. Maar ook over emperatuur, noise ect. Allemaal heel begrijpelijk uitgelegd. Wat jij nodig hebt, en ik op mijn verlanglijstje er bij ga zetten, is een electrometer.

Ook leuk, bij die chinese multimeters staat vaak accuratie. Je hebt absolute accuratie, dus tov de standawrd, NIST tracable. Maar niet voorzien van absoluut, mag het een relatieve waarde zijn. Dus bv 0,05% tov van de standaard in de fabriek zelf. Als die jongens zich zelf serieus nemen zal dat ding op de juiste tijd weer gecalibreerd worden door een ijk instantie. Maar ik stel me zo voor, een massaproductie, hele rijen werknemers zitten daar een 30 euro multimetertje te calibreren binnen bv 0,1% van hun meter calibrator, die best weer kan afwijken van de moeder calibaor, als ze die al hebben, welke zelf op zijn beurt weer kan afwijken van de standaard. Dan krijgt de accuratie in veel foldertjes ineens een heel andere betekenis. Dat verklaart ook de vaak opgegeven kreet als typical accuration 0,1 % dat betekent dan zoveel als gemiddeld in sommige bereiken is het 0,1% dus jou exemplaar kan daar best een stuk boven zitten. De deviatie kan best 10 % zijn, gemiddeld kun je dan nog steeds in de buurt van nl zitten. 10 meters die plus 10 afwijken en 10 die minus 10 doen kan je typical nul noemen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 29 maart 2011 12:56:44 schreef The_Al_Bundy:
Keithey heeft ook een gratis mooi boek over nauwkeurig meten. Zoek maar eens op "Low Level Measurements Handbook".

dat is een zeer nuttig boek. ik heb de 'treeware' (papieren) versie hier naast mij staan.

er zijn nog 3 andere in de serie (hebbikook)
- Low Level Measurements
- Data Acquisuition and Control Handbook
- Overcoming the measurement challenges of advanced semiconductor technologies
- Switching handbook.

op youtube staan ook alle afleveringen van 'The Bob Pease show'... daar zit er ene tussen waar ze een spanningsreferentie uitmeten , extreem nauwkeurig , de ganse testopstelling wordt uit de doeken gedan.

@fred : als je aan die meetkoppen gaat froesjelen : NOOIT ofte NOOIT aan die thermokoppels solderen ! ik weet niet of je ervaring hebt met die dingen je moet de spanvijs die de electrodes aandrukt lossen en het glaselement met de 2 thermokoppels vervangen. meestal breekt een van de aansluitdraadjes af. deze MOETEN gepuntlast worden. deze draadjes zijn massief goud. Als je er met je soldeerpunt aankomt smelten ze. de error geintroduceerd door de verontreiniging met tin geeft een zware meetfout die niet weg te calibreren valt.

ik heb ergens een PDF file met de CLIP van die dingen (CLIP : Comonent Level Information Package. dit is de info voor de techniekers van HP zelf. staat niet op hun site) ik heb er vroeger af en toe ene gerepareerd. Maar tegenwoordig zijn de glashybrids niet meer leverbaar... toch niet voor de oudere meetkoppen.

Enne : blijf met je tengels van ALLE aansluitdraden in de meetkop. er is een reden dat er teflon geisoleerde stugge draad gebruikt wordt... een van de afregelstappen is die draden plooien om de null current uit te balanceren. verschuif een van die draadjes en het ding meet verkeerd en het is een pest om ze terug te plooien als je niet over de juiste apparatuur of procedure beschikt.

Je moet een 485 modificeren met 2 bnc kabels door intern 2 signalen te grabbelen. dan kan je de balancing doen met behulp van een scoop.
het staat uitgelegd waar je moet aftakken en waar je achtereaan de bnc connectors kan vijzen zodat je er bij kan als het toestel dicht is.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Free, dat heeft een ander reeds gedaan. Ik heb nu twee meters maar slechts een defecte kop.
Heb jij voor mij een pdfje van die file ? Ik heb hem al open gehad, was toch defect. Een thermistor weg, de ander afgebroken op een pootje.

Ik ga eens zoeken naar die Bob pease video. Ik moet als ik met ales klaar en namelijk at soort metingen gaan doen. Dan heb ik als het goed is ook alle apparatuur.

Ben nu net voor zover mogelijk klaar met de volgende calibrator. Straks moet ik mbv een tweetal voltstandaards , waarvan een die Guildline, en de hulpapparatuur die nog onderweg is, en dan nog moet worden nagekeken die hiervoor getoonde 332 zijn final calibratie geven en dan kan ik met de 332 weer de 650 doen waar ik nu de pre-calibrtie van klaar heb. Dat is geen calibator voor meters met 6 digits maar prima voor de gemiddelde 3,5 en 4,5 meter en bv sopen. Hij heeft namelijk AC, DC in V en I en ohms tot 10 MOhm in stappen van 1 ohm. Dus wel een handig apparaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Super interessante materie allemaal. Heb ook het boek gedownload, binnenkort eens even doorwerken :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Free, ik kan die video van Bob niet vinden, heb jij een link.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

hier Fred. http://www.national.com/analog/nationaltv Je moet even een accountje aanmaken (zie je vanzelf als je op een filmpje klikt)

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 29 maart 2011 21:41:08 (28%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Sh@@#t, ik kan niks zien. Je moet blijkbaar explorer of real player hebben. Eens kijken of het met mijn ipad wel lukt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 29 maart 2011 21:57:18 schreef fred101:
Sh@@#t, ik kan niks zien. Je moet blijkbaar explorer of real player hebben. Eens kijken of het met mijn ipad wel lukt.

youtube heeft de episodes ook. als je op jouw tikbak youtube video kan afspelen moet het lukken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Yep, youtube werkt.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/760Afront.jpg

Zo weer even ontopic , Een Fluke, weer een ? yep, er komen er nog meer ;-) Qua degelijkheid en manuals is het net zo als HP. Qua afregelen wat gebruikersvriendelijk. Qua knoppen en kast bulletproof.

Dit is een meter calibrator. 0.0001V-1000V en 0-10A in AC (50/400Hz) en DC. Verder ook een ohm calibratie stand tot 10MOhm in stapjes van 1 ohm. Kortom een handig ding.

http://www.pa4tim.nl/?p=2209 Voor het hele verslag en naaktfoto's :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

EEHm Fred, heb je een heel laboratorium gekocht ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

http://www.audi-quattro.nl/voeding.jpg

Dat is mijn voeding Henry :d

De rest van mijn meetapparatuur volgt nog :p

[Bericht gewijzigd door Cobra666 op woensdag 30 maart 2011 20:13:51 (22%)

rbeckers

Overleden

Leuke voeding en minder leuke PC. ;)

klopt is mijn programmeer pc voor pics. mijn nieuwere pc's hebben geen seriële aansluiting meer.

Ik heb me een tijd geleden zo'n handige (en mooi-gekleurde!) IR-thermometer aangeschaft:

http://prosje.be/CO/Fotos/Fluke-IR-thermometer.jpg

Maar er ie iets geks mee. Telkens Fred met een ander stuk meet- of regelapparatuur op de proppen komt, en ik richt de thermometer op mijn voorhoofd, komt er "TILT" op het schermpje te staan.
Raak daar maar wijs uit... :D

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Telkens Fred met een ander stuk meet- of regelapparatuur op de proppen komt, en ik richt de thermometer op mijn voorhoofd, komt er "TILT" op het schermpje te staan.
Raak daar maar wijs uit...

Hey dat is raar pros, ik heb dezelfde thermometer en bij mij doet tie dat ook. Wat Fred zoal veroorzaakt...niet?

free_electron

Silicon Member

Op 30 maart 2011 20:08:41 schreef pros:
Ik heb me een tijd geleden zo'n handige (en mooi-gekleurde!) IR-thermometer aangeschaft:

mijn voorhoofd, komt er "TILT" op het schermpje te staan.

das simpel. dat wijst erop dat je je hoofd of de meter schuin houdt... je moet de meter en je hoofd recht houden .

( tilt betekent zoveel als 'kantelingshoek' of 'helling')
is dat zo een ding van dealextreme ? werkt dat een beetje ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Shiptronic

Overleden

lijkt mee meer op een Fluke ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ach voor fred is het toch al te laat , als je eenmaal het hptek virus hebt dan is het al te laat ... :P het valt mee dat hij nog weet dat ie kinderen en een vrouw heeft :)

maar ondanks de ruimte voor max 3 personen wordt je toch wel nieuwschierig naar z'n hobbyhok ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een Fluke, inderdaad.
En probeer maar eens je hoofd rechtop te houden bij een acute aanval van hersenkoorts... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Jeroen

Moderator

Er komt hier heel wat moois voorbij :).

Ik heb er een frequentieteller bij, de FC7008 van ELV:

http://www.circuitsonline.net/jeroen/pics/t_fc7008.jpg

1,3 GHz, met kristaloven. Hier is ie aangesloten op de 10 MHz kristaloven die ik laatst in Rosmalen gekocht heb. De vraag is nu, klopt de teller niet helemaal of de kristaloven, tijd dus voor een frequentiestandaard ;).

Ik heb zelf een frequentiestandaard in mekaar geprost, die zich synchroniseert met de DCF77-seconden.
Nadeel is, dat de nauwkeurigheid --op korte termijn-- van een simpele DCF77-ontvanger wat te wensen overlaat. Maar het ding regelt in heel kleine stapjes bij, en het scherm toont dat die stapjes om de twee à drie seconden van richting veranderen. Dat zit wel goed, denk ik.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten