Ik heb in mijn klassieke auto een zelfbouw injectie/onstekings computer ingebouwd.
(Megasquirt)alles draait goed ik heb de originele injectoren gebruikt maar een 'nieuwerwetse' onstekings bobine van ford. de Edis6 bobine. dit is in feite 3 bobines in een die ieder 2 cilinders laten ontsteken.
Nu wil ik de originele toerenteller gebruiken. de toerenteller verwacht een signaal van 1 bobine, niet 3.
normaal lost men dit op met dit circuit (met 3x 1N4004),
Bij mij werkt dat echter niet! de toerenteller doet het goed tot +/- 2000rpm dan schiet hij plots naar beneden (0 rpm) de motor draait goed tot aan de begrenzer. Ik heb het circuit gekocht en laten testen, de module was goed.
Ik heb geprobeerd het signaal naar de toerenteller te 'verzwakken' met een 1K. 10K en 100K weerstand, geen effect. ik dacht dat het signaal misschien te zwak was.
Heeft iemand een idee hoe ik de originele toerenteller kan laten werken?
Gebruik deze
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/61/meten-en-testen/analoge-…
en vervang M1 door je originele teller.
Het kan zijn dat je originele teller meer stroom nodig heeft voor een volle schaaluitslag en dan moet bovenstaand schema aangepast worden.
Succes
Dat gaat niet werken, dat is een hele andere meter.
Maar de megasquirt heeft toch een uitgang om een toerentaller aan te sluiten .
de EDIS6 is een ontstekingsmodule: geen bobine.
ik zie op je plaatje wel idd een bobine zoals ik deze ook aantref op mijn scorpjes. Maar dit is NIET de EDIS module zelf.
ik weet niet veel van MS, maar je kunt toch gewoon 1 bobine signaal nemen en dit ver 3 voudigen, dan is je probleem ook opgelost.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik zou dan eerst 1n4007(=1000v) nemen. De oude toerentellers meten de flyback puls van de bobine minimaal zo'n 80v, maar zoals Shiptronic al aangeeft heeft de Megasquirt een toerenteller uitgang. Je zou dan de toerenteller moeten openmaken om de voorschakel weerstand in de teller te verlagen.
Edit: Idd niet echt netjes zo, ik zie zelf eigenlijk nooit het voordeel met een Dis bobine bij de oude klassiekers. Het doet veel afbreuk aan de originaliteit. En geeft ook deze bovenstaande problemen.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (26%)]