Pssst, een diode!

1N4148, goedkoopste diode die er is. Onder de 0.7v spanningsverschil komt er niets meetbaars door hoor.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op (76%)]

inderdaad

en anders bestaan er nog zener en schottky diodes. Die heb je hier niet nodig, maar ik zeg het toch even zodat je het weet voortaan ;-)

die laten in de sperrichting pas door boven een bepaalde spanning.

zie je wel.. ik had al zoiets van "als ik het kan bedenken is het waarschijnlijk al heel erg lang geleden uitgevonden".

inmiddels een handvol onderdelen gehaald, en nu maar ff spelen.
update later op de dag.

edit:

probleem is opgelost.
het probleem zat in de telefoon zelf, gewoon TE oud.
ik heb een oude samsung telefoon gevonden, waar je echt letterlijk alleen maar mee kunt bellen en smsen.
er zit een tril motortje in dat 3.3 volt krijgt (zelfs wanneer hij aan de oplader ligt).
er is geen lek stroom, en hij trilt maar 1 keer (voor ongeveer een seconde).
de beltoon voor sms heb ik gewoon uitgezet, zodat hij daar niet op kan reageren.
een "dingetje" ertussen gezet (de elektro winkel wist precies wat ik nodig had, ziet er uit als een diode), en nu bereikt de stroom de opto pas op het moment dat de stroom meer dan 1.2 volt is.
alles eronder komt er niet doorheen.
bovendien heb ik een diode op de aansluiting naar de pc gezet, zodat stroom maar 1 kant op kan (beetje overkill, maar wel een goede veiligheid dacht ik).
voor testen heb ik er nu ook even een led op gezet, om te zien wanneer hij werkt.

vervolgens heb ik alles aangesloten, gemeten, getest en goedgekeurd.

om te voorkomen dat ik ooit een lege batterij krijg, heb ik de oplader aangesloten op de 5v spanning van de pc.
wanneer de pc uitstaat draait de telefoon op de batterij (die het wel een paar dagen volhoud), en zodra de pc aangaat begint hij de batterij op te laden.
ook hier diode tussen gezet voor de zekerheid.

uiteindelijk alles heel vaak getest, en geprobeerd... en nu volledig succes.
ik heb het inmiddels aangesloten, en de pc nog niet aangezet.
als de computer over 24 uur ineens aanstaat, dan weet ik dat er iets mis is gegaan.
(de computer gaat niet uit wanneer je de knop indrukt als hij al aanstaat).
dus nog even 24 uur wachten op de vuurproef.

het dingetje is waarschijnlijk een zener diode. of een schottky diode.

mooi dat het werkt.
Wel 1 tip.
ik ga er van uit dat er een prepaid kaart in zit. bel af en toe met de 'computer telefoon' ergens naartoe. Ander kan het zijn dat je sim na een tijdje ongeldig wordt. Dat was bij mij het geval. Na een jaar oid deed het systeem het ineens niet meer. Bleek dat de simkaart zo lang niet gebruikt was (opgebeld worden telt niet) dat het nummer uit het bestand was gehaald

Op 26 mei 2010 16:47:25 schreef timberleek:
het dingetje is waarschijnlijk een zener diode. of een schottky diode.

mooi dat het werkt.
Wel 1 tip.
ik ga er van uit dat er een prepaid kaart in zit. bel af en toe met de 'computer telefoon' ergens naartoe. Ander kan het zijn dat je sim na een tijdje ongeldig wordt. Dat was bij mij het geval. Na een jaar oid deed het systeem het ineens niet meer. Bleek dat de simkaart zo lang niet gebruikt was (opgebeld worden telt niet) dat het nummer uit het bestand was gehaald

heb ik ook al aan gedacht :D
ik heb een simyo prepaid kaartje gekocht van 2.50.
via simyo kun je namelijk ook online smsjes versturen, en die tellen mee.
dus als ik 1 keer in de 6 maanden online een sms verstuur, is mijn kaart weer 6 maanden geldig.
een sms kost 10 cent.
daar zou ik dus 12.5 jaar mee kunnen doen :P

ik denk dat ik er een ftp programma op zet, zo heb ik een ftp server puur en alleen wanneer ik hem aan wil zetten.
met teamviewer kan ik dan heel simpel inloggen, en via het menu de computer uitzetten.

weet je, eigenlijk is zo'n mobiele aan/uit knop nog best wel handig!