Ik heb een Atmel ter beschikking en daarmee moet ik pneumatische kleppen schakelen, deze hebben 24 volt nodig om te kunen schakelen. Kan ik dit gewoon doen door een triac aan te sturen? Wie kan mij even precies vertellen (schematje dr bij?!) hoe ik dit het beste kan doen??
Alvast bedankt!
Ps. Ik krijg in die Atmel ook 24 volt signalen binnen van de sensoren, hoe zou ik deze het best naar 5 volt kunnen brengen? Gewoon 2 serieweerstanden of met bijv een 7805?!
[Bericht gewijzigd door DJWoelie op ]
Ik ben electronicus en kan u mss helpen, maar je moet mij meer info geven. Werken die pneumatische kleppen op ac of dc?
Wat doen die sensoren, wat meten ze?
Evarist
Lijkt beetje op mijn project, ik moet 9v schakelen.
Ik heb het idee dat een triac de beste oplossing is en voor 24v terugbrengen naar 5v is een 7805 ideaal maar wordt die niet wat heet?!? daar moet je mee uitkijken.
als het sensoren zijn met digitale uitgangen zou ik een zener van 5V gebruiken in serie met een weerstand. voor analoge spanningsdeler of een opamp. voor het aansturen zou ik voor transistoren gaan omdat je waarschijnlijk wel 24VDC moet gaan schakelen
Hoi
Voor je ingangen pak je een zener. 4.7V is mooi. Voorschakelweerstandje (3k3 of zo) ervoor en klaar. Verder nog ff 10k over de zener (als pull-down). Mooier is iets met opto couplers, ben zelf nooit zo gecharmeerd van microcontroller poten die 'naar buiten' uitgevoerd worden. 7805's zijn hier niet voor geschikt (al kun je ze er natuurlijk wel voor misbruiken als je dat graag zou willen).
Voor de uitgangen (ik neem aan dat je DC schakelt), kun je prima darlington's gebruiken. BD680 of zo. Beetje afhankelijk van de de schakelen stroom. Vergeet je de vrijloop diode over zo'n klep, spoel or whatever niet?
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Voor het schakelen van DC stromen moet je geen triacs of thyristoren gebruiken, deze gaan namelijk niet meer uit.
Voor het schakelen van die pneumatische kleppen zou ik gewoon een lekkere dikke N-channel MOSFET gebruiken, wel eentje natuurlijk die bij je stuurspanning al een lekker lage "Rds on" heeft.
Het terugvoeren van 24V sensor signalen is gewoon goed te doen met een spanningsdeler, door de bronimpedantie van de spanningsdeler hoog te houden kun je voor te hoge spanningen lekker gebruik maken van de interne klemdioden van je microcontroller.
Tracer2
Assembler rules!
Ik zou het veilig spelen, en mijn Controller voorzien van optocouplers. daarna kan je inderdaad nog een dikke mosfet hangen, maar ik denk dat dat het beste is...
Die 24V wordt normaal gestuurd door één of ander PLC syteempje, niet???
je kan voor het terugbrengen naar 5 volt ook 2 spanningsregelaar achter elkaar zetten en dan samen op een koelplaatje monteren. wel effe isoleren natuurlijk!
stefan.