motortje voor automatische antenne van een vrachtauto?
Dit topic is gesloten
motortje voor automatische antenne van een vrachtauto?
Op 21 juli 2010 13:54:06 schreef Sine:
Mijn ( gedwongen ) hobby projectje voor vandaag ...10 punten voor wie het herkend.
Een ruitenwissermotor, maar hoe het werkt, en waarvoor het dient?
Moderator
Veel te groot .. dit ding is maar een cm of vijf lang.
Het is de "idle regulation electro-valve" uit mijn peugeot 205, onder automonteurs ook wel stappenmotor genoemd, hoewel in dit ding gewoon een DC motortje met een wormwiel zit wat een pennetje naar buiten drijft en daarmee de eindstop van de gashendel bepaald ( en daarmee onderandere het stationaire toerental )
En de dodo die dit ding bedacht heeft moeten ze alsnog op staande voet ontslaan ! de elektrische constructie van het ding is zo flimsy dat het wel stuk MOET gaan. Er zitten twee stripjes koper in die samen twee sleepcontacten EN een schakelaar vormen.
Doel : detecteren of het ding tegen de gashendel staat te drukken.
En dat was dus stuk, alweer. een nieuwe kost 250 euro ! en eentje van de sloop is niet te vertrouwen.
Dus modificeren die hap, een echt schakelaartje met een stukje plexi pijp buiten het ding gemonteerd ( intern is geen plaats ) en de sleepcontacten opgevangen dmv twee silicone rubberen draadjes.
De hele arbeidsslag van het ding is iets meer dan een cm.
Er moet toch iets kapot kunnen gaan
anders komt men nooit meer naar de garage
Maar het is dus een motor die de stationair regelt van de motor...
hmmm... ok...
zo hoeft men dus idd het stationair niet af te stellen maar waarom niet met een stelschroef vraag ik me soms af...
(of misschien zie en begrijp ik het verkeerd.)
Op 21 juli 2010 14:11:50 schreef Sine:
Veel te groot .. dit ding is maar een cm of vijf lang.Het is de "idle regulation electro-valve" uit mijn peugeot 205, onder automonteurs ook wel stappenmotor genoemd, hoewel in dit ding gewoon een DC motortje met een wormwiel zit wat een pennetje naar buiten drijft en daarmee de eindstop van de gashendel bepaalt.
Die had ik dus ook kapot op mijn fordje. Daar was alleen het mechanische gedeelte sterk vervuild. Heel goed schoongemaakt en weer goed kunnen rijden. Later ging bijna alles achter elkaar kapot (1 cilinder, uitlaat, pakkingen, bestuurdersstoel, etc). Maar die "stappenmotor" bleef werken.
EDIT: En het is niet alleen "een stationair schroefje". Er gebeurt actief iets mee tijdens het rijden, maar zorgt ook voor stationair toerental inderdaad.
[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 21 juli 2010 16:23:28 (10%)
Op 21 juli 2010 16:19:38 schreef Benadski:
[...] EDIT: En het is niet alleen "een stationair schroefje". Er gebeurt actief iets mee tijdens het rijden, maar zorgt ook voor stationair toerental inderdaad.
Is het niet dat ding dat na een koude start na een tijdje het stationaire toerental plotseling verlaagt?
Moderator
jep, en wat gas bij geeft bij het starten, en het gas "opvangt" als je het plotseling loslaat .. en nog wat dingen, hij staat dus de hele tijd in en uit te schroeven, en dat vreet die sleepcontacten op.
Op 21 juli 2010 15:32:24 schreef Dubbeld7:
zo hoeft men dus idd het stationair niet af te stellen maar waarom niet met een stelschroef vraag ik me soms af...
Ah! Ik snap hem. Als je net gestart bent, wil je choken, en een hoger stationair toerental. Ook als de motor koud is, slaat ie makkelijker af en wil je een hoger toerental dan wanneer de motor lekker warm is. De onboard computer kan zo wat brandstof besparen door het stationair toerental omlaag te draaien zodra de motor warm wordt, en/of het zomer is...
Over debiele constructies gesproken, daar kun je makkelijk een nieuw topic over maken.
Ik heb zoveel troep en belachelijke (fabrieks) ontwerpen gezien die niet deugen, dat ik daar heel Nederland op staande voet voor kan ontslaan. Sommige zijn zo erg dat het de doodstraf rechtvaardigt.
Een voorbeeld van afgelopen Zaterdag: een elektrische aandrijving van een auto ruit (deur) vervangen. Daar zitten twee schroeven boven in de deur ACHTER het glas (en 1 in de bodem die je gewoon bij kunt).
Als je de ruit helemaal boven in zet is er op EEN plaats netjes een gat uitgespaard waar je een 10MM dopje op kunt zetten, op de andere plaats ho maar MOOI NIET!!
Je moet een zooi ruit rubbers+geleiders eruit slopen en bijna alles uit die deur en van boven af de ruit er helemaal uit halen om erbij te kunnen.
en vandaag mn printje binnen van ebay
een koptelefoon versterker op basis van de LME49600 en de LME49710, beide hebben een vervorming van 0.00003% volgens de datasheet.
simpel op te bouwen, werkte in een keer, alleen nu nog een mooie behuizing maken.
boven en onderkant:
http://img697.imageshack.us/img697/8103/dsc01729h.jpg
http://img814.imageshack.us/img814/1585/dsc01730.jpg
ideeen voor een goedkope mooie behuizing zijn zeker welkom.
Mooie print, soldeer wel even de tabs vast (ivm. koeling)
Inderdaad mooie print.
Heb eigenlijk een vraagje, ik zie 4 stuks LME49600's zitten en ik zie bij de PCB kroonsteentjes + gnd - staan, wat er denk ik op duidt dat het een gebalanceerde of differentiele eindtrap is. Als je hem voor een 'gewone' koptelefoon gebruikt met een common ground, heb je dan mogelijk niet een probleem.
Of is het voor zo'n mooie stax of iets dergelijks?
Antwoord op fred101 en testman over Philips en Takeda Riken en DY-serienummer.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 juli 2010 01:48:13 (93%)
Op 22 juli 2010 09:22:13 schreef duif:
Inderdaad mooie print.Heb eigenlijk een vraagje, ik zie 4 stuks LME49600's zitten en ik zie bij de PCB kroonsteentjes + gnd - staan, wat er denk ik op duidt dat het een gebalanceerde of differentiele eindtrap is. Als je hem voor een 'gewone' koptelefoon gebruikt met een common ground, heb je dan mogelijk niet een probleem.
Of is het voor zo'n mooie stax of iets dergelijks?
die + gnd - is de voeding, symmetrische voeding wat normal is bij een versterker.
het zijn 2 aparte kanalen, elk kanaal heeft 1 opamp en 2 buffers die parallel staan.
schema heb ik niet zelf bedacht, bordje komt van ebay en de dure onderdelen waren samples
werkt goed, alleen nog een leuk doosje maken.
Silicon Member
Op 21 juli 2010 20:25:36 schreef Sine:
jep, en wat gas bij geeft bij het starten, en het gas "opvangt" als je het plotseling loslaat .. en nog wat dingen, hij staat dus de hele tijd in en uit te schroeven, en dat vreet die sleepcontacten op.
amai. van drive by wire hebben die mannen nog niet gehoord zeker ?
Ben nu bezig met een ambi light voor mijn pc scherm. Eigenlijk is het af, maar de 30Cm ledstrip geeft toch nog een beetje te weinig licht, dus een metertje besteld op samenkopen en zal op het einde van de week wel binnen zijn
hoe heb jij die aansluiting gemaakt op de vga aansluiting? Gewoon de rgb ? of nog wat anders
Op 23 juli 2010 19:40:59 schreef free_electron:
[...]
amai. van drive by wire hebben die mannen nog niet gehoord zeker ?
Dan heb je alsnog heel veel stelmotortjes nodig. Overstappen naar een Dieselmotor brengt je al iets dichter in de buurt, maar wil je helemaal zonder die ellende dan zal je een electrische auto moeten aanschaffen. En die hebben weer zo hun eigen problemen, kijk maar eens hoeveel ellende het vervangen van een accu in een electrische fiets al geeft (zie onder andere topic over die proprietaire zut van Sparta).
Alweer een klok?
Jawel, geinspireerd door iets dat ik hier ooit heb mogen aanschouwen.
De printplaat met de ledjes:
daarvan de achterkant:
Print met de rest van de hardware:
Schotjes maken tussen de groepen (wat een ********werk):
en het geheel in werking:
PIC18F242, vier 74237 decoders, veeeeeeeeeeel ledjes en weerstanden, GPS voor synchronisatie om 4 uur 's nachts, interne klok met 4060, 32.768 kHz kristal en een (halve) 4013 voor de 1 seconde puls.
De kleuren zijn uitgekozen door mijn meissie omdat die klok voor haar is.
Aan de rechterkant nog een schakelaar om de led's uit te schakelen.
Stroomverbruik:
Led's uit: ca 14 mA
Led's aan: 30 - 70 mA
Led's aan + GPS: 125 mA
Ha dat ontwerp, dat is indd ronduit prachtig! Erg mooi uitgewerkt ook, klasse.
Golden Member
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1390&p=5487#p5487
Een ESR meter maar dan op een heel andere manier als het gemiddelde "ik keur elke kleine elco standaard af en meet eigenlijk D" metertje met diodedetector en blokgolf.
En voor de verandering ook eens afgemaakt dus met kastje, meetkabels en voeding aansluiting.
Golden Member
Wow, in kleur is die klok nog gaver!
Die ESR meter is ook mooi. Ik heb ooit een teleurstellende poging ondernomen (de poging leidde tot een teleurstelling, beter geformuleerd) met zo'n blokgolfdiodeikkeurallesafkreng. Nu gebruik ik zonodig de ESR meter uit het lab van de HHS wel (Die kan alles meten wat L C R betreft... Mooi ding, philips)
Dat is een mooi klokje. Uit welk materiaal is je frontje gemaakt waar de tekst op staat?
Op 29 juli 2010 20:50:05 schreef reddevil:
Dat is een mooi klokje. Uit welk materiaal is je frontje gemaakt waar de tekst op staat?
Dunne printplaat.
Op 29 juli 2010 19:26:09 schreef mr.stijntje:
Ha dat ontwerp, dat is indd ronduit prachtig! Erg mooi uitgewerkt ook, klasse.
Groot veel dank
Op 29 juli 2010 20:16:12 schreef fred101:
Een ESR meter maar dan op een heel andere manier als het gemiddelde "ik keur elke kleine elco standaard af en meet eigenlijk D" metertje met diodedetector en blokgolf.En voor de verandering ook eens afgemaakt dus met kastje, meetkabels en voeding aansluiting.
Netjes Fred, inderdaad met kastje en al: altijd handig voor de toekomst, anders slingert die print volgende week ergens waar hij niet meer terug te vinden is.
lol @ also in Englisch
Dit topic is gesloten