beste,

Ik zou graag een carburateur willen maken die je in plaats van direct manueel bediend wordt, indirect manueel bediend wordt. Het idee is om het misschien ooit op een brommer of moto te gebruiken maar ik zou het eerst, gewoon for fun, op een nietsbetekenende benzinemotor willen testen.
Het idee is om dus een handvat te hebben met bijvoorbeeld een potentiometer er in die een signaal stuurt naar een servomotor die het gas van de carburateur open trekt. Een snelheidsmeter zou kunnen dienen om het voertuig op een bepaalde snelheid af te stellen, zodat de servomotor niet verder het gas open trekt waardoor je onder die snelheid blijft. Zo heb je dan een mechanische afstelling voor je brommer in plaats van een elektronische, wat veel meer milieubewust en beter voor de motor is. Op dezelfde wijze zou een cruisecontrol ook mogelijk worden.
Ik vind het idee wel leuk maar heb echter een probleem. Ik weet echt niets over het digitaal aansturen van servo-, of als die niet krachtig zouden zijn, stappenmotoren af.

Weet iemand of dit hele idee mogelijk is en of ik daarvoor daar zelf voldoende over kan leren om dit volledig te verwezenlijken?

Al vast heel erg bedankt,
mvg,

Boen

Dat is mogelijk en bestaat al, drive by wire.
Komt wat mechanica bij kijken en vooral veiligheidssystemen om te voorkomen dat men op hol slaat bij een electrische storing.
In moderne voertuigen doet men dat met injectors en een ECU.

Zoek eens met Google op servo of motor actuated throttle, drive by wire, etc.

Bijvoorbeeld met een ruitenwisser motor:
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/onboard-electronics-controls/19920d1207208214-diy-electronic-throttle-gearbox-control-carb-actuator.jpg

Heel erg bedankt!
het weten van het bestaan veranderd niets aan het zelf willen maken van zoiets, maar echt bedankt. ik ga zeker in die richting verder zoeken.

wat hugo tekent is een geautomatiseerde carburator, die is in de automobielsector bij mijn weten nooit gebruikt ( toch niet op benzinemotoren)

wat er ook nog bestaat is iets zoals een monopoint injectie, die werd zo een 20 jaar terug geintroduceerd. het is niet meer dan een venturi met een sproeiernaald (zie het als een afsluitkraantje) die gestuurd wordt via pwm.

wat ik dus wil duidelijk maken met deze post is:
het kan moeilijk worden om met de geautomatiseerde carburator een constant toerental te realiseren. (niet constant = schokkend op en neer gaan van het toerental)

met een monopoint actuator uit een motor van indertijd zou je al heel wat preciezer kunnen werken voor maar evenveel centen.

mss kun je dit wel tweedehands vinden uit 1 van de eerste injectiemotoren uit opel corsa/kaddet of volkswagen golf/passat ...

Heel erg bedankt.

Maar... Ik heb de financieele middelen niet om een motor van een golf of passat te kopen. En zeker niet voor de bijhorende onderdelen als een ECU die nodig is voor de injectoren.

Ik vrees er voor dat ik een grasmachine en een brommer met een injector zou vinden. Het kan zijn dat u volledig gelijk hebt dat een servomotor nooit even constant kan zijn als een injector maar misschien dat ik dan beter overstap op het idee van een stappenmotor? Die draaien preciezer en zijn veel stabieler, niet?

Natuurlijk kan ik ook opzoek gaan naar een elektisch afsluitkraantje voor benzine dat explosie vrij is en heel precies om zo het toerental op basis van het mengsel te begrenzen, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Ik heb hier al een MBK Club (Mobylette 50cc) en een Honda XL250 (crosser 250cc) staan waar ik kan aan prutsen maar ik ga proberen dit weekend een grasmaaier (30cc ofzo) te versieren.

had dat dan even gezegd: ik gooi regelmatig een motortje weg wat niet 100% meer is, maar voor dit soort doeleinden prima te gebruiken: had afgl. jaar nog een 1.6 zetec liggen: zo de oude ijzer in. Zuiger rammelde een klein beetje. Als ik nog eens iets heb, laat ik het je weten.

Amai, dat zou echt überbangelijk zijn. Laat me zeker iets weten...

Ik heb nog wat rondgekeken en ik denk dat, als ik servo's wil leren besturen en dan vooral programmeren, ik dat misschien best met een PIC doe. Ik denk dat ik een bruikbare site gevonden heb met gratis programma en handleiding gevonden heb. Kan dit de oplossing zijn?