Hallo,

Al jaren heb ik een oud PA setje van Philipson met een ingebouwde versterker (150W RMS), maar het volgende probleem deed zich onlangs voor.

De versterker (die ik gebruikte om een feestje van wat muziek te voorzien) stond ongeveer een half uurtje aan op een laag pitje toen er plots geen geluid meer was behalve wat gegrom uit de speaker. Bij controle ervan bleek dat 1 van de jacks die was aangesloten was op een speaker zwartgeblakerd was. Bleek dat de woofer van de ene speaker was opgeblazen en dat bij het in en uitsteken van de jack in de speaker de vonken in het rond sprongen.

Ik heb de DC op de jacks ondertussen eens gemeten en hier kom ik aan 49 V, wat mij toch wel wat veel lijkt :).
Ik vermoed dat er dus ergens een probleem is met de voeding (trafo), maar als leek in de elektronicawereld is dit dus maar gissen.

Kan iemand me hierover wat meer raad geven en me eventueel zeggen of het de moeite loont om deze versteker nog te (laten) repareren?

Alvast bedankt.

Eindtransistoren overleden. Reparatie loont vaak wel als het een standaard versterkerschakeling betreft. Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de aanschaf van een nieuwe versterker.