Hallo,

Graag had ik mijn bestaande USB 4 in 4 uit geluidskaart uitgebreid met twee stereo RIAA voorversterkers die dan doorverbonden worden naar de line ingangen van de geluidskaart. Deze voorversterkers had ik graag gevoed met de 5V van de USB die de geluidskaart ook gebruikt. Ook had ik graag een schakelaar voorzien die de voorversterker kan bypassen zodat ook line signalen kunnen gebruikt worden.

Ik heb wat gezocht achter een RIAA voorversterker die gevoed kan worden met de 5V van USB. Deze heb ik gevonden. Alleen kan ik de gebruikte componenten moeilijk vinden, of ze zijn heel duur. Zou ik deze componenten kunnen vervangen door andere equivalenten? Wat ik ook raar vind is dat de opamps enkel gevoed worden met ground en +3.3V. Ik dacht toch altijd da je ook een negatieve voltage nodig had voor het versterken van audio ?

Alle tips zijn welkom

Nick

Hoi Nick,

de voorversterker in jouw schema is wisselspannignsgekoppeld, dan kun je een enkele voedingsspanning gebruiken. Wat betreft de lastig te krijgen onderdelen, je kunt ook gewoon goede rail-to-rail opamps gebruiken voor deze schakeling. In de Elektuur hebben regelmatig RIAA voorversterkers gestaan.

Op 31 mei 2010 11:12:22 schreef Nickb1:
Wat ik ook raar vind is dat de opamps enkel gevoed worden met ground en +3.3V. Ik dacht toch altijd da je ook een negatieve voltage nodig had voor het versterken van audio ?

http://www.maxim-ic.com/images/appnotes/1931/1931Fig02.gif

Hier wordt duidelijk een voorspanning gebruikt...

Als ik het goed begrijp wordt het audiosignaal dus eerst gesuperponeerd op de +3.3V en zo versterkt. Hierna wordt de DC dan weggefiltert via de laatste condensator ? Deze opamp heb ik bij farnell gevonden, zou dit een goede vervanger zijn ? Zo heb ik er dan eentje per kanaal nodig.

Nick

Op 31 mei 2010 19:23:48 schreef Nickb1:
Als ik het goed begrijp wordt het audiosignaal dus eerst gesuperponeerd op de +3.3V en zo versterkt.

Nee, de helft daarvan, 10k||10k spanningsdeler, anders heeft superponeren ook geen zin.

Hierna wordt de DC dan weggefiltert via de laatste condensator ?

Dat klopt.

Deze opamp heb ik bij farnell gevonden, zou dit een goede vervanger zijn ? Zo heb ik er dan eentje per kanaal nodig.

Kan je gebruiken, is wel een SOIC-8, smd dus.