Maximaal zendvermogen per frequentie

Ik ben al even aan het zoeken geweest op het internet, maar kan het niet vinden.
Weet iemand waar ik kan vinden hoeveel je maximaal mag zenden per frequentie?
Ik ben nl. bezig met het opzetten van een draadloze rs-232 verbinding die een afstand van 3km moet kunnen overbruggen. Ik heb wel long-range zenders gevonden die zenden op 868Mhz of 900Mhz. Maar ik weet niet of die legaal zijn in NL en DU.

Groeten,
Corniël

Hangt van je vergunning af.

Geen vergunning? Kijk even op 'vergunningvrij' bij Agentschap Telecom (ik neem tenminste aan dat je in NL zit, gezien je profiel).

Hier te vinden: Brochure

Da's een verdomd goede brochure, bedankt FET. Nu wil ik natuurlijk daar onmiddellijk een Europese versie van zien aka. "geef een vinger, neem een arm" :)

http://appl.at-ez.nl/nfr/main_nfr.html

Op 868 MHz mag je 500 mW gebruiken bij een 10% duty-cycle (zie onder).

Ik zag dat Elektor ook een onderwerp heeft over RS232 over lange afstand.
Ik heb het verhaal niet gelezen, maar ik neem aan dat dit legaal is.

http://www.agentschap-telecom.nl/binaries/content/assets/agentschaptel…

Hier is het hele verhaal in een PDF.

Duty-cycle:
De duty-cycle is gedefinieerd als de verhouding, uitgedrukt in een percentage, tussen de maximale uitzendtijd op 1 of meer frequenties ten opzichte van een periode van 1 uur. Indien er geen duty-cycle is
genoemd dan is iedere duty-cycle mogelijk.

[Bericht gewijzigd door Bart Hiddink op (90%)]

Volgens dit product:
http://amber-wireless.de/175-1-AMB8376.html
mag je in heel europa met 500mW zenden op 868 MHz. Voor mij moet het nl. ook in Duitsland werken...

Dan zul je naar de Duitse voorwaarden moeten kijken. Voor het gemak had je dit ook in de startpost kunnen aangeven, dan zou ik niet met de folder van de Nederlandse regelgevers zijn gekomen (en Bart later ook).
Of je kunt de fabrikant op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen. :)

De Duitse algemene toewijzingen vind je hier:
http://www.bundesnetzagentur.de/cln_1911/sid_1758C304DC3207F4E2356054A…

e: Ik heb die lijst net zelf even doorgekeken. Het ziet ernaar uit dat het inderdaad hetzelfde is: voor SDR geldt als 'beste' toewijzing 869,4..869,65 MHz met 500mW, met een duty cycle van max 10%.
In ieder uur - hoe ook gekozen! - mag dus maar een totaal aan uitzendingen van 6 minuten te vinden zijn.

Voor RFID is er in DL ook een toewijzing van 500mW, maar zonder duty cycle maximum; maar dan moet je aan allerlei andere eisen voldoen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (29%)]

Op 2 juni 2010 17:32:19 schreef corniel:
(..)Maar ik weet niet of die legaal zijn in NL en DU.(...)

Ik was die afstand uit de startpost alweer helemaal vergeten. :+
In ieder geval zal het gebruik over een afstand van 3 kilometer niet legaal te realiseren zijn.

De toelating is bedoeld voor Short Range Devices. Je moet dus aan allerlei dingen voldoen om ervoor te zorgen dat anderen óók van dat bandje gebruik kunnen maken.
Als jij 500mW nodig hebt om data uit een boorput omhoog te krijgen, dan is dat OK, je toepassing vereist dat dan blijkbaar.

Maar als je 3km gaat overbruggen, dan kan onderweg niemand die band meer gebruiken - en een goed stuk voor en achter en opzij ook niet meer. Daarom mag dat niet op die manier. Dan kan je zendertje als zender wel toegelaten zijn; het gebruik is dat dan niet meer.

En het zal ook niet eenvoudig zijn wèl een vergunning voor zo'n afstand te krijgen, omdat men de noodzaak niet meer ziet: je kunt er gewoon een GSM modem aan hangen.

Stel ik heb een 500mW zender, ik gebruik deze over een afstand van 100m in het vrije veld. Dus legaal.
Echter, in een straal van 10 km (oid) is mijn signaal ook te ontvangen, alleen gebruik ik het daar niet. Dat zou dan wel legaal zijn, terwijl evenveel mensen er last van hebben.

Of mag je zulke zenders alleen gebruiken vanuit een boorput?

Eigenlijk zijn de regels in de grond eenvoudig: je mag niet meer vermogen gebruiken dan voor de verbinding nodig is. Verder geldt steeds dat de toekenning is verleend 'behoudens rechten van derden'. Je mag dus geen klachten veroorzaken.

Het is praktisch onmogelijk een SRD licentie voor een lange afstand te gebruiken. Daar zijn ze gewoon niet voor.
Wat je in zo'n geval nodig hebt, is een beschermde toewijzing - dus een vergunning die zowel jouw, als anderen vrijwaart van storing. Maar die is moeilijker te verkrijgen, omdat er dan eerst een noodzaak moet zijn.

e:

Op 3 juni 2010 10:52:41 schreef Bart Hiddink:
Ik zag dat Elektor ook een onderwerp heeft over RS232 over lange afstand.

Bart, weet je nog in welke aflevering?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (16%)]

Het is hier misschien ook nuttig iets dieper in te gaan op het begrip ERP of "effective radiated power".

Hiermee bedoelt men dat de vergunning niet slaat op het vermogen dat de zender kan leveren, maar wel aan wat effectief door de antenne de lucht ingestuurd wordt.

Indien men spreekt van 500mW ERP dan bedoelt men een zender van 500mW die aan een verticale halvegolf dipool gekoppeld is.

Wanneer men een andere antenne gebruikt, betekent de term het vermogen dat uitgestraald wordt in de richting met de grootste winst, gerefereerd aan een halvegolfdipool.

Het is nogal moeilijk begrijpbaar te omschrijven, maar eigenlijk een simpele gedachte.

Stel dat de norm maximaal 500mW ERP toelaat en je sluit een zender aan van 500mW aan een antenne met een winst van 6 x. Je ERP bedraagt dan 500x6= 3000mW.
Dit is niet toegelaten, dus dien je het vermogen te reduceren tot
500/6= 83mW. Voor het overbruggen van meer afstand doe je dus aan zenderzijde geen enkel voordeel met je winstantenne. Aan de ontvangstkant wel.

de 868 band is nog opgedeeld in een hoop gebieden.
Slechts in enekele gebieden mag je 500mW zenden.
En dan verschilt het ook nog per gebied of je 1%, 10% of continu mag zenden.

Op 4 juni 2010 11:51:37 schreef grotedikken:
Voor het overbruggen van meer afstand doe je dus aan zenderzijde geen enkel voordeel met je winstantenne. Aan de ontvangstkant wel.

Soms zelfs ook voor de zendkant, al is het met een omweg.
Ik heb zelf (zijdelings) meegemaakt dat een bepaalde toepassing niet gebruikt mocht worden wegens mogelijke storing van andere gebruikers in één richting. Het te bestrijken gebied bevond zich juist de andere kant op (denk aan: kantoren zuidwaarts, laadplatform noord).
Door gebruik van richtantennes (en gelijkblijvende ERP) is de zaak toch nog goedgekeurd.

@Stijnos: klopt, maar dat is nauwkeurig beschreven in de publicaties die genoemd werden.