Goedenavond iedereen,
Ik heb een digitale volume regelaar gemaakt om het volume te kunnen regelen. Deze regelaar zit tussen de line-uitgang van de iPod en de versterker. De volume regelaar werkt met twee drukknoppen (up / down) rondom de DS1669 (100 k). Hieronder staat de opgebouwde schakeling weergegeven (2x voor stereo):
Echter kraakt het geluid, wanneer de weerstand van de DS1669 niet gelijk is aan 0; dus alleen als op maximaal volume wordt afgespeeld kraakt het geluid niet. Hoe zachter, des te beter het gekraak te horen is. Ook hoe lager de tonen, des te meer gekraak; bij hoge tonen nauwelijks.
De DS1669 wordt aangestuurd met een spanning van 5 V. Deze voedingsspanning heb ik nagekeken met een oscilloscoop op onzuiverheden, helaas heb ik hier geen duidelijke storingen in gevonden.
Vervolgens heb ik de iPod vervangen door een functiegenerator die een sinus produceert: Nu blijkt er geen gekraak op te treden. Wanneer de sinus af worden gelezen aan de uitgang van de DS1669 blijft de sinus ook een sinus.
Echter wanneer ik de sinus van de functiegenerator opvoer naar bijna 1 V PP (line signaal), vervormt de sinus aan de uitgang van de DS1669; de onderkant van de sinus is afgeplat. Ik heb deze 'afgeplatte' sinus niet gehoord op de speakers, omdat deze onmundig hard klinkt.
Heeft iemand een idee waarom het signaal vervormt? Ik heb weinig ervaring met een oscilloscoop, maar volgens mij zijn mijn metingen wel juist.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt eens proberen om de ipod niet op max geluid uit te zetten miss word zo de ingang van de ds1669 wel beinvloed . en optie 2 is : heb je de voeding van de ds1669 samen hangen met de ipod ? dan kan er massabrom meekomen .
Dubbeld7
electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer
Moet men die niet gebruiken als echte potentiometer?
dus 1 kant met het geluid, 1 kant met de ground en de wiper als uit?
mischien kun je proberen in combinatie met een opamp.
kun je hem meteen ook als voorversterker gebruiken.
kun je daar trouwens goed een wisselspanning door laten gaan, of moet die dan echt worden verbonden met VCC en de VSS?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het chipje kan geen negatieve spanningen verwerken. Je moet een virtuele ground maken voor het signaal (spanningsdeler en DC-ontkoppelcondensator), dan na het chipje de DC weer verwijderen met een tweede DC-ontkoppeling.
Fuzzbass heeft gelijk, het IC kan geen negatieve ingangsspanningen verwerken. Dus zorgen dat de DC spanning op de ingang gelijk is aan de halve voedingsspanning (ook op de onderkant van de potmeter, dit is pin 4), en koppelcondensatoren gebruiken op zowel ingang als uitgang.
Een andere methode is een symmetrische voedingsspanning gebruiken, van bijvoorbeeld + en - 3V. Je hoeft dan geen koppelcondensatoren in het signaalpad te gebruiken. NB: pin 4 is de onderkant van de potmeter, en pin 5 de negatieve voedingsspanning, zie datasheet.
Het originele schema is alleen bruikbaar wanneer je er voor zorgt dat de spanning op de ingang niet meer dan 200mV onder ground komt, oftewel de AC ingangsspanning onder de 400mV peak-peak blijft.
Dit staat ook vermeld op deze pagina:
"3. The input signal should not fall below -0.2 volts".
Zie ook het commentaar van Audioguru op dezelfde pagina:
"This project doesn't work because the IC is not biased correctly. The variable resistance must be DC biased at about half the supply voltage. It is easist to do if it has a positive and negative supply, then the resistance can have its low terminal connected to 0V. Its max allowed total supply voltage is 8V. It has linear steps, not logarithmic so it makes a poor volume control. It is good as a linear tone control. Stereo logarithmic digital volume control ICs are available".
De DS1802 zoals gebruikt in het door RES geposte schema bevat twee logarithmische potentiometers, en is daarom beter geschikt om een stereo audio volumeregeling mee te maken dan de DS1669.
Toch moet je ook met dit schema nog steeds uitkijken dat er geen negatieve spanning terecht komt op ingangen van de DS1802.
In de DS1802 application note wordt op dit probleem ingegaan, en wordt een passende oplossing gegeven (zie figuur 5 in application note). De gegeven oplossing is ook bruikbaar voor de DS1669.
Bedankt voor de hulp! Ik heb genoeg mogelijkheden gezien om het probleem op te lossen. Ik zal nu kijken wat voor mij de beste oplossing is, en deze hier later posten.
Na het succesvol opbouwen van deze schakeling rondom een microcontroller en allerlei andere hardware, is het desondanks niet gelukt om de volumeregeling goed af te ronden.
Zoals in de topic is beschreven beschikt de DS1669 / DS1802 niet over de mogelijkheid om negatieve spanningen op te vangen. Volgens de datasheet van de DS1802 maximaal gnd - 0.5 V. Om het spanningsbereik van het signaal op te schroeven gebruik ik de oplossing van FuzzBass, ook beschreven in Application Note 161. De schakeling ziet er als volgt uit:
De maximale attenuation (mate van dempen) is hiermee echter -30dB geworden, in plaats van de beschreven -90dB beschreven in de datasheet van DS1802:
Is het mogelijk om de verzwakking van het bovenste systeem te vergroten?
Waarbij de volgende voorwaarden gelden:
- Geen symmetrische voeding nodig
- Een acceptabele stroom door R3 en R4
- Vergroten van de 45k van de DS1802 is niet mogelijk
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben benieuwd of ik een 'simpele' oplossing over het hoofd zie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik had juist mijn best gedaan om zoveel mogelijk overbodige poespas uit de schakeling te mijden om het overzichtelijk te maken: blijkbaar is dat niet gelukt. Een kleine beschrijving van het schema:
IN - hier komt een audiosignaal in (line-level)
MAX - Het maximale signaal (dit is voor de digitale potmeter)
MIN - Het volledig gedempte signaal (dit is na de digitale potmeter)
AC1 - AC signaalgenerator op line-level
V1 - DC 5V voeding
AGND - Audio ground
Nou, als je het plaatje wat groter zou maken wordt het waarschijnlijk wat leesbaarder, ik kan er zo ook geen chocola van maken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik bedoel met een leesbare versie: niet op postzegelformaat, maar met echt leesbare letters en cijfers... 
Je kunt de onderkant van de pot gewoon aan gnd houden en één spanningsdeler om het DC aan de ingang in te stellen is voldoende. Aan de uitgang ook een koppel C, en voor het net eventueel een klein weerstandje (ik zou 100k pakken voor alles) naar gnd om de laatstgenoemde op te laden.
Het laatste weerstandje beïnvloed de regelkarakteristiek wat, maar dat kan voor audio volumeregeling helemaal geen kwaad.
Het zal geen hifi worden, maar het zou wel moeten werken.
[Bericht gewijzigd door Aart op (15%)]