Hallo,
Ik ben net nieuw op dit forum en heb niet veel ervaring, daarom hier deze vraag.
ik heb een 'basstube' van av car audio. Ik gebruik deze in mijn kratradio. Nu is pas de zekering doorgebrand en ook een deel van de printplaat doorgebrand. Het stukje wat net voor de - aansluiting zit.Nu heb ik deze weer aan elkaar gemaakt, maar nog steeds doet de versterker het niet. Er zit ook een remote aansluiting op maar als daar geen stroom op staat doet de versterker het nog steeds (hij krijgt in ieder geval stroom). Zou het misschien kunnen dat de + en de - ergens te vroeg contact maken? Ook de onderkant net voor het stuk waar het doorgebrand is word veel te heet als ik er stroom op zet. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets lukt. Iemand misschien een oplossing?
groetjes, Michael
http://s841.photobucket.com/albums/zz332/pakakika11/versterker/ (op 2e plaatje zie je linksboven het doorgebrandde stuk.)
Begin eens met een goeie scherpe foto en merk en type omschrijving.
Die plaatjes die je nu gepost hebt kun je helemaal niets mee.
En waarom zet je er opnieuw spanning op als je weet dat de print doorgebrand is ? Zo maak je alleen maar meer schade.
Dominic
[Bericht gewijzigd door Dominic op (29%)]
op die fotos zie je idd niets.
ff een hint: als de printplaat verbrand, dan heeft er veel stroom gelopen.
ofwel heb je een kortsluiting gemaakt (= veel stroom)
ofwel stond de + en - verkeerd (= ook veel stroom en mogelijk zat er een veiligheidsdiode omgekeerd gepolariseerd op de print tegen dit soort praktijken. de zelfmoorddiodemethode
)
ofwel hebben een aantal componenten zich niet gedragen zoals het moet met grote stromen tot gevolg. als deze componenten nog altijd aanwezig zijn.... gaat het niet werken
het doorbranden van zekering en printbanen is een gevolg van een ander probleem. lokaliseer dit eerst eens.
hoe was de voeding aangesloten, hoe waren de in + uitgangen aangesloten. als het een brugversterker is en de speakers hebben een massa gekregen, zat er een kortsluiting in 1 trap (veel verkomende fout bij auto versterkers)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (24%)]
ja sorry voor slechte foto's. Ik had niet meer zoveel tijd om zo snel betere foto's te maken. Merk en type zou ik echt niet weten, staat verder niks op de versterker. En met 2e keer testen hebben we er een klein stukje ijzer tussen gedaan waar het doorgebrand is. de + en - stonden goed en hij was aangesloten op een 12volt autoaccu.
Het brand niet voor niets door. Een stuk ijzer ertussen en nog een keer proberen is dus geen repareren. Met een beetje pech heb je nu alles om zeep geholpen.