Beste mensen,
Ik heb een adcom GFA565 in reparatie waarvan de eindtrap bestaat uit 2 keer 10(!) transistoren parallel, de bekende Toshiba's 2SD424 en 2SB554.
Aan de positieve kant waren er 5 kapot, inclusief de bijbehorende basis-(10ohm) en emittorweerstanden (0,33ohm).
Natuurlijk was er veel meer aan de hand maar de spanningsversterker heb ik nu ok. Blijft over de eindtorren, een probleem omdat ik de versterker origineel wil houden en die Toshiba's niet meer te koop zijn of duur.
Na veel gezoek ben ik aan gebruikte 2SD's gekomen en die zitten er nu in, na beta selectie en controle op lek. Er blijken meerdere uitvoeringen te bestaan, zie de foto,

http://www.uploadarchief.net/files/download/2010_0620saving50006auto60…

van rechts naar links, een nieuwere versie, van stalen naar aluminium behuizing, volgens mij alles origineel Toshiba. In feite heb ik dus alleen de duidelijk defecte torren vervangen en de rest laten zitten, wél deze ook gecontroleerd op beta (ongeveer 60, is normaal) en op lek (in sper met analoge meter in 5 Megbereik niet meetbaar). Alles werkt ook maar toch 2 vragen.

Vraag 1:
Loop ik niet het risico dat de oude 2SD's op een onverwacht moment toch gaan ploffen omdat ze destijds een "tik" hebben gehad (volgens mij kortsluiting op de uitgang)? Zijn er nog meer checks mogelijk dan ik al heb gedaan?

Vraag 2:
In ruststroomtoestand blijken de individuele stromen door de torren met aluminium behuizing zo'n 30% hoger dan de andere, en dat terwijl de beta's ongeveer gelijk zijn. Ik denk een iets ander Ube-Ib gedrag. Natuurlijk zullen deze stromen bij meer vermogen wel naar elkaar toetrekken, maar is het bij die verschillende uitvoeringen niet te risicovol?

Ben benieuwd naar jullie reactie, alvast bedankt en groeten van Hans