Gisteren een tweede Marantz 1072 binnen gekregen uit Duitsland! Sluit ik hem vandaag aan, komt er een geluid uit van bij wijze van spreken een natte scheet. Ik heb helaas niet veel verstand van transistor en hifi, maar weet iemand of dit te repareren is, ik heb vanavond snel wat duidelijke filmpjes gemaakt van het probleem:
http://www.youtube.com/user/negativek3fan#p/u
Ik heb drie verschillen opgemerkt:
- te weinig vermogen (hij gaat te zacht)
- hij klinkt dof, lage tonen hebben een veel groter aandeel dan hoge tonen
- hij zoemt, en dat zoemen is het ergst met de volumeknop op standje nul, maar verdwijnt niet als de volumeknop open wordt gedraaid
- hij vervormt
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gisteren een tweede Marantz 1072 binnen gekregen uit Duitsland! Sluit ik hem vandaag aan, komt er een geluid uit van bij wijze van spreken een natte scheet.
Wist je van te voren dat dat ding niet 100% was ? Anders lekker retour afzender mi. Ook omdat je zelf al aangeeft maar beperkte kennis te hebben.
Verkoper beweert dat hij goed klonk, gelukkig ben ik niet compleet opgelicht en reageert hij wel op e-mails. Voor hem had ik ook de filmpjes gemaakt. Hij beweert zelf dat de amp during shipping defect is geraakt, maar dat lijkt me, gezien de symptomen, heel erg sterk.
Wat betreft beperkte kennis, ik ben wel thuis in buizenelectronica.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gezien de leeftijd kan het van alles zijn, slechte contacten, verlopen instellingen, rotte elco's enz... Dat het door het verzenden komt geloof ik ook niet.
Je heb een werkende, kortom je kan spanningen en signalen vergelijken maar dit soort klusjes kosten altijd tijd...
sammartini
Er zijn 10 soorten mensen; zij die binaire logica begrijpen en zij die er niets van begrijpen.
Je bedoelt de brom?
Ik ga het meenemen in de komende testronde.
edit: de brom heb ik trouwens ook bekeken met de scope en die ziet er lelijk en assymetrisch uit, geen mooie 50 of 100 hz sinus.
edit 2: het probleem dat de amplitude afneemt bij een toenemende frequentie, is dat geen herkenbaar symptoom van een bepaalde kwaal?
[Bericht gewijzigd door negativek3fan op (26%)]
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt enigsins als een rotte voedingselco , die bij 0 volume veel brom geeft en bij hoger volume wat minder brom heeft door afname van stroom . dat kan wel door vervoer komen als de elco door eigengewicht uit de solderingen is gekomen tijdens rammelen .
als de brom niet gelijk blijft met wat wiebelen van de print is het iig een los contact .
Bedankt mensen, ik zit nu een beetje te troubleshooten en dat gaat best aardig als je dezelfde amp zowel in defecte, als werkende versie hebt.
Amp opengehaald, ontdaan van stof en contact spray op alle schakelaars en toen de multimeter erbij.
De elco die zorgt voor de -35 in de amp is waarschijnlijk kapot, hij geeft 0V aan terwijl hij op de werkende amp -35V geeft. Toch zijn de transistoren nog voorzien van de negatieve spanning. De rotte elco geeft een oneindige weerstand, terwijl de werkende elco's tussen de 60k en 80k meten met de multimeter.
De elco ziet er goed uit van buiten, maar heeft wel iets meer speling dan de werkende, maar als ik eraan wiebel verandert er niets aan de sound. Ik ga hem voorzichtig even opnieuw solderen en kijken of dat verschil maakt, misschien moet er een nieuwe in. Elco is verwijderd en op de printplaat heeft hij behoorlijk wat smurrie achtergelaten. Ik heb helaas geen capaciteitsmeter, dus ik ga eens proberen een elco te scoren in de stad.
Ik ga met de Duitser nog onderhandelen over korting.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de elco smurrie kan ook lijm zijn waar deze mee vastzit . en je zou wel gewoon dc moeten meten met een oneindige elco . is er geen zekering stuk van de hoofdvoeding waar de ac binnenkomt ? daar zitten vaak 2 dezelfde zekeringen in . als deze duidelijk stuk is eerst meten want er kan ook een eindtor stuk zijn gegaan , er hangen er 2 aan de -35v en 2 aan de +35 v .
Het is me zaterdag uiteindelijke gelukt de versterker te repareren! Het bleek uiteindelijk een niet zichtbare breuk in PCB trace rond de -35V voedingselco te zijn, een eenvoudig draadje om de breuk te overbruggen heeft het probleem verholpen en de versterker klinkt fantastisch!
Bedankt voor het meedenken.