Hallo,

Na inbouwen van een ander motorblok in mijn auto krijg ik mijn toerenteller niet aan de praat

Ik heb:
Een BMW 323i e21 uit 1982 6 cilinder
Een motor van een BMW 525i uit 1992 6 cilinder

De oude motor had 1 bobine welke dus 3 pulsen per omwenteling gaf
De nieuwe motor geeft ook 6 pulsen per omwenteling, maar bije en voltage van 8,5v ipv 12v

Mijn plan was:

Een optocoupler ertussen gooien en zo het signaal omzetten naar 12v

Een snelle berekening leert:
max 7500 rpm
3 pulsen per omwenteling
zou uitkomen op 375Hz, kan een optocoupler deze snelheid aan? of heeft iemand een ander idee?

Ik heb ze in ieder geval al gezien tot 10MHz, dus 375Hz zal geen probleem zijn. Zoek er anders eens een op en kijk in de datasheet.

elektronische ontsteking?
Ik ehb vaak bij bromfietsen gehad dat een toerenteller
teveel stroom wegneemt. De spanning zakt dan, vooral bij elektronische onstekingen. Bij het gebruik van een opto-coupler ging het soms goed, soms niet goed.(Bij een fiat seicento ging de motor slecht lopen.) kan men hiervoor niet beter een comparator gebruiken?

Heb je de complete 525i met de injectie overgebouwd?
Het moet eigenlijk gewoon werken, de 323i had een gewone electronische ontsteking toch? Die 8.5v duid ergens op een probleem. Zit er niet stiekum ergens een voorschakelweerstand op de auto?
Kan ook een probleem zijn met de geschakelde + uit een van de relais.
Meet de spanning eens met contact aan motor uit. Je met dan 12v meten. Als de motor loopt kun je eigenlijk daar niet meer meten ivm de inductie spanning.(BTW je hebt het over een M20 motor?)

Ik had een m20 motor, heb nu een m50 motor

de toerenteller nam eerst het signaal van de bobine bij de verdelerkap, maar de m50 motor heeft 6 losse bobines en een draad uit de motronic computer die de toerenteller aan moet sturen

deze ombouw word vaker gedaan, en veel mensen hebben problemen met de toerenteller. Heb nog nooit een oplossing gezien

Ok dan moet de toerenteller aangepast worden, ergens in de ingangs schakeling van de teller zelf moet een weerstand verlaagd worden zodat hij wel op een 12v signaal reageert. Als je een gedetailleerde foto kan maken van de toerenteller print kan ik wat meer zeggen.
Of als je in de buurt woont?

hij moet geen reageren op het 8,5v signaal...

ik zit door de week in rotterdam, en in de weekenden in zuid limburg

Zover ik weet heeft een E21 een eenvoudige toerenteller schakeling.
Ik heb hier alleen E30 spul liggen anders kon ik hier wel wat doen.
Die 8.5v meet je met een gewone meter denk ik? Er komen pulsen uit tussen 0 en 12v uit de ecu.
Pm me anders even Rotterdam is vlakbij.

Ik heb even een mailtje gestuurd naar het adres is uw profiel

laat het hier ff weten als het gelukt is, waarschijnlijk zijn er meer mensen met hetzelfde probleem.

Ik ga een afsprrak maken met Thijsse, ik post de oplossing wel.

Nu kom ik er even tussen met een klein beetje offtopic vraag:
Ik heb een E36 4-Cyl combi liggen, maar wil een 6-Cyl motor erin leggen (uit e34, maar doet er eigenlijk niet toe)(toerental zal dus te hoog worden aangegeven). Naar het schijnt kun je die dingen gewoon hercoderen (zit ergens een EEPROM op), maar je moet natuurlijk weten wat je er naartoe moet schrijven...

(voor een e34 heb ik al eens iets gevonden om eeprom te herschrijven, maar ook niet wat de exacte inhoud is... een andere codeersleutel uitlezen en die erin zetten is natuurlijk een oplossing, maar als je gewoon 4 naar 6 cilinder kan veranderen is genoeg, de rest staat goed)

Ik heb die eeprom zelf nooit uitgelezen, het staat erin dat klopt, je zou er een paar moeten lezen om de verschillen te ontdekken. Op het duitse E30 forum staat wel een lijst met sleutel nummers en waar ze voor zijn. Maar dat is voor een E30. Nu weet ik zelf niet of die in een E36 ook zo zitten.

is dat niet met diodes op te tossen die de pulsen van de stuurkant van de bobines(-1) bij elkaar voegd ? en zo een OF-poort fabrieken?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]

Theoretisch moet dat lukken, met een paar zeer snelle diodes.
Die oude tellers hebben +/-50v puls nodig om te werken.

Dat lijk mij het simpelst, ligt de oude toerenteller draad nog onder de kap? anders een nieuwe draad leggen , je moet hem links onder het dashbord bij de stekkerblokken op kunnen vissen, hmmm begin te twijfelen welk model dit ook weer is :(

maar van onder de kap moet het een eitje zijn, alle -1 draden van een bobine, een draad erbij aan, en elk aan een eigen diode, de uitgangen van de diode's aan elkaar, en die kant aan sluiten op je toeren teller draad.

geen idee welk type je het best kan gebruiken,en let ook op aan welke kant je het streepje zet !!

even iets in elkaar geprutst, weet allen niet zeker of de diodes er goed in staan ;)

o +15
    |
    |
    |
    |
    |
    |--o. ,-  -1a    D
    |   )|( |------>|----------.
    |   )|( |  -1b   D         |
    |  ------ |---->|---------------------  naar toerenteller
    |         | -1c  D         |
    |--o. ,-  |  |->|----------
    |   )|(   |  |
    |   )|(   |  |
    |  --------  |
    |            |
    |            |
    o--o. ,-     |
        )|(      |
        )|(      |
       -----------
                                D
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

suces

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (37%)]

Ben zojuist terug van Paul Welther, en hij heeft mij perfect geholpen! toerenteller werkt weer als vanouds! Altijd mooi om iemand met kennis te zien werken!

Paul bedankt!

Altijd leuk om weer even te helpen
Zoals je leest is de modificatie is gelukt.
De teller is rond de SAK215 opgebouwd. De ingangs schakeling heb ik verandert. R1, R2, C5, ZD1 verwijderen en hiervoor in de plaats een R van 8,2K. De teller doet het nu vanaf 5v. De maximale ingangs spannig is volgens de datasheet 20v.

Zie de foto en een schema van de ingangs schakeling.

http://www.uploadarchief.net/files/download/na%20modificatie.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/teller_mod.jpg

C=Condensator
ZD= Zener Diode

Even ter aanvulling R1 was 30k, R2 3k9, C5 0,1uF, ZD1 12v.

wat is was die zwarte rommel bij de rode draad links onder? maar dat zal inmiddels ook al gefixed zijn (als het al een probleem was)

zit er nog, was klein beetje nest van wat kleine spinnetjes icm oxidatie, ik zal het voor het mooie nog wat bijpoetsen