Hallo, mijn 6 jaar oude Bosch koel/vriescombi [KGV 35421`FF/01] is ineens gestopt met koelen. Het vriesgedeelte werkt nog wel goed.
De condensor voelt alleen boven en onder warm aan, het grootste [midden] gedeelte blijft koud. Er is 1 pomp/motor voor beide delen en deze voelt wel warm maar niet heet.De ventilator in het bovenste koelgedeelte draait niet constant. De koelkast is voorzien van een electronisch temp. gedeelte, de temp. indicatielampjes blijven knipperen omdat de temp. opgelopen is naar meer dan 20 graden in het koelgedeelte.Wat kan de oorzaak zijn en is het eenvoudig te verhelpen? Bij de motor zit een zwart kastje met daarop 2 draaiknopjes, waar zijn die voor?

FF uit mijn hoofd.......dus ik kan er naast zitten.....
Maar zit er aan de rechter kant (vanaf achteren gezien) niet een zwart "blokje" waar de koelleidingen op aangesloten zitten ?

Hier zit namelijk een electrische afsluiter/klep....

(als ik het juist in mijn geheugen heb.......dan is een klein tikje met een hamer (lees voorzichtig)genoeg om deze weer los te krijgen.

Vanaf de condensor gaat een leiding naar de onderzijde van het vriesgedeelte, de andere leiding gaat naar een metalen of glazen buisje. Hieraan zit ook een kort doodlopend[afgeknepen] stukje leiding en een metalen draad.Van de zwarte bol[motor] gaat een leiding naar de rechterachterzijde van het vriesgedeelte samen met de metalen draad van het buisje.De leiding die vanuit de onderzijde vriesgedeelte naar de zwarte bol gaat is heet,evenals de bol zelf en de leiding naar de condensor inclusief het eerste gedeelte van de condensor, d.w.z. de buis die na een lus omhoog gaat.Daarna blijft het koud. Aan de zwarte bol zit een zwart doosje met 2 draaiknopjes, hierop zit ook het netaansluitsnoer aangesloten.
Als laatste is er nog een zilverkleurige aluminium? buisvormig apparaat waar cijfers en letters opstaan, deze is met een kabel verbonden met het zwarte doosje,
Ik heb op het buisje getikt met een schroevedraaier, klinkt behoorlijk metalig maar heeft [nog?] geen effect.

Wat ik vreemd vindt is dat de condensor maar met een uiteinde is aangesloten op de koelkast, het andere uiteinde loopt dood in het metalen? buisje waar verder alleen een draad uitkomt of is dat ook een [veel dunnere] leiding welke weer naar de koelkast gaat?

het kan zijn dat je de tik met schroevendraaier moet geven als de koeler uit is ( met de stekker ) anders kan het klepje doordat het eigenlijk instaat blijven hangen door het eigen magnetisch veld . ook kan de sturing van dat klepje stuk zijn gegaan .

slaat de motor ook nog af op de vriezer alleen ? of blijft deze door de koudevraag van de koelkast doordraaien ?

Fuchs die zwarte draaiknopjes die jij bedoeld zijn niet meer dan een trekontlasting tbv het netsnoer.

En het aluminium buisvormige met het snoertje wat je bedoeld is de condensator .

[Bericht gewijzigd door daandc op (29%)]

Ik weet nu even niet waar ik op moet tikken, de buis waar ik op tikte is blijkbaar het capillair[expansietoestel]. Dat is denk ik niet de bedoeling. Het zwarte doosje met de 2 draaiknopjes is kennelijk alleen om het netsnoer te beveiligen. Blijft alleen het aluminiumkleurig apparaat met de cijfers en letters wat op het frame van de bodem is gemonteerd over.
Of heb ik het mis?

Dat aluminiumkleurig apparaatje lijkt wel een condensator om bv radio/televisiestoring tegen te gaan.

Volgens mij draaide de motor al vanaf het eerste moment continue.
Ik vond dat in het begin vreemd maar de leverancier zei dat het niet gaf, het verbruik was minimaal volgens hem. In het vriesgedeelte heb ik met een goede thermometer temperaturen van -20 tot -30 gemeten.
Koud genoeg dus.